Politik

Venstre kritiserer parkeringsafgifter ved villakvarterer: Det er en hetz mod bilismen

Anført af Bünyamin Simsek mener Venstre, at parkeringsvagternes bødeudskrivning på villaveje er kritisabelt. Rådmand Kristian Würtz (S) afviser.

Cityassistenterne udskriver parkeringsafgifter overalt i kommunen. Foto: Tanja Carstens Lund

Tirsdag fortalte JP Aarhus historien om Henrik Tjørnvig, der fik en parkeringsbøde efter at have parkeret ud for en kammerats indkørsel, der ligger på en rolig og lukket villavej.

Henrik Tjørnvigs anke gik på, at han ikke forstår, hvorfor parkeringsvagter skal uddele afgifter på lukkede villaveje, når man som borger hverken skaber gener eller sikkerhedsmæssige problemer.

Siden historien blev bragt, har flere borgere meldt ind om lignende oplevelser med parkeringsafgifter, som de mener er lige stramme nok. Eksempelvis kunne en borger berette om, at hun havde modtaget en parkeringsafgift, da hun holdt foran sin egen indkørsel.

Kritik fra Venstre

Politisk har debatten om parkeringsafgifter fået Venstre på banen.

Med henvisning til JP Aarhus’ historie skrev Bünyamin Simsek (V), rådmand for Magistratsafdelingen for Børn og Unge, følgende på Facebook:

»Det handler ikke længere om sikkerhed, men er en decideret hetz mod bilismen. Venstre vil fjerne denne hetz og alene have fokus på trafiksikkerheden.«

Bünyamin Simsek mener, at kommunens parkeringsvagter, de såkaldte cityassistenter, skal skifte fokus:

Et flertal vil indføre beboer-parkering i hele Aarhus midtby

»Vi skal ikke bruge mandskabstimer på at komme uden for Ringgaden ved villakvarterer, med mindre der er borgere, der har klaget over, at deres indkørsler er blevet blokeret. Jeg fornemmer, at man fra politisk hold har udvidet det areal, som cityassistenterne færdes på og uddeler p-bøder til folk, der parkerer foran folks indkørsler eller ved kantstene, uden de generer nogen som helst i området. Det synes jeg ikke er en måde at drive en kommune på,« mener Bünyamin Simsek.

Undrer sig over stigning

Bünyamin Simsek, der er tidligere teknisk rådmand, er kritisk overfor stigningen i antallet af p-afgifter, der er blevet uddelt i Aarhus.

Han henviser til tal, som Jyllands-Posten bragte i sidste uge. De viser, at antallet af p-afgifter i Aarhus Kommune er steget fra godt 31.000 i 2014 til godt 48.000 i 2016, mens kommunens indtægt fra p-afgifterne steg fra 15 mio. kr. til 25 mio. kr.

Aarhus Kommune: Hvor kan vi finde parkering?

»Denne markante stigning i indkomsten fra p-bøder er for mig et klart signal om, at man har et fokus ovenfra, som medarbejderne forfølger. Min kritik retter sig ikke mod parkeringsvagterne, men mod det politiske niveau og rådmanden, som simpelthen må ændre fokus, så kræfterne lægges der, hvor der er problemer, og ikke give afgifter, fordi borgere holder uden for deres carport,« siger han.

Afviser kritik

Det er Kristian Würtz (S), der som rådmand for Teknik og Miljø har det politiske ansvar for parkeringssituationen i Aarhus. Han køber ikke Bünyamin Simseks kritik, som Würtz mener bærer præg af god gammeldags valgflæsk.

»Først og fremmest mener jeg, at man skal bruge cityassistenternes kræfter der, hvor de gør størst gavn. Men de er også nødt til at tage ud i villakvarterne, da vi jævnligt får klager fra beboere, der har problemer med biler, som f.eks. parkerer foran indkørsler og skaber farlige situationer, hvor børn må gå ud på vejen og forhindrer adgangsforhold i tilfælde af, at udrykningskøretøjer skal forbi,« lyder det i en skriftlig kommentar fra Kristian Würtz, som tilføjer:

»Det er en praksis, som cityassistenterne også udførte på samme måde, som dengang Venstre – herunder Bünyamin Simsek – havde rådmandsposten. Det har han i valgkampens hede muligvis glemt,« lyder det fra Kristian Würtz, der dog på baggrund af Henrik Tjørnvigs sag har bedt teknisk udvalg om en orientering for at få lovgivning og praksis ved parkering præciseret.

Teamleder for Parkering og Taxi ved Aarhus Kommune Joshua Krogager forklarer, at langt størstedelen af ressourcerne til p-kontrol allerede nu lægges i byens centrum.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Power må skrue ned i Danmark

Tilførsel af ny kapital til moderselskabet i Norge betyder, at elektronikkæden Power må reducere planerne om ekspansion i Danmark. Storbank skal give lov, hvis der åbnes flere varehuse her i landet. Finans
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Skolereformen skal tage højde for børns alder

Renie Schriver Bahn, Ternevej 2, Risskov
Efter at have set en meget oplysende udsendelse på DR2 7/1, ”Kroppens hemmeligheder: At vokse”, hvori det bl.a. blev oplyst, at børn vokser ekstremt hurtigt fra 0-1 år, afløst af en meget hurtig vækst indtil ca. 8-9 år, tænker jeg på de små førskolebørn og 0., 1. og 2. klasse.

Debat: Præcisering om letbanen til Harlev

Hans Jakobsen, Araliavej 15, Harlev
Letbanen skal naturligvis ikke ødelægge midtbyen i Aarhus, når banegården er flyttet til Firkløveret, så ligger skinnerne klar fra Aarhus H ud til Brabrand. Herfra skal de blot videreføres til Harlev.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her