*

Politik

V: Letbanen er blevet alt for dyr

Venstre tvivler på, at Aarhus Letbane nogensinde var blevet vedtaget, hvis byrådet fra begyndelsen havde kendt de reelle udgifter.

Første etape af letbanen, der her ses på en testtur i sommer, åbner den 23. september. Foto: Allan J. Kortsen

Letbanen ender med at blive meget dyrere, end byrådet forventede, da det i sin tid besluttede at sætte dele af den offentlige transport på skinner.

Det mener Venstres Henrik Arens efter at have nærstuderet teknik og miljø-rådmand Kristian Würtz’ (S) svar på hans 10 dages forespørgsel.

»Den er blevet væsentligt dyrere, end man kunne forestille sig, og jeg synes også, den er blevet for dyr,« siger Henrik Arens.

»Hvis man, da man i sin tid tog diskussionen om omkostninger og effekt, havde vidst, at det ville koste kommunen op mod en halv milliard ekstra, havde man så taget den samme beslutning?« spørger han.

Af Kristian Würtz’ svar fremgår, at anlægsbudgettet i 2009-priser var på 1,2 mia. kr., men det er senere blevet opjusteret til 1,9 mia. kr. Sammen med de driftsrelaterede investeringer i bl. a. tog, værksteder, elektrificering af Odderbanen og Grenåbanen blev der oprindeligt budgetteret med en samlet pris på 2,5 mio. kr., men prisen blev i 2014 ændret til 3,7 mia. kr.

Forøgelsen af anlægsbudgettet fra 2009 til 2014 indebærer ifølge rådmanden en merudgift for Aarhus Kommune på 330 mio. kr.

»Der forventes ikke overskridelser af budgettet, men der er fortsat usikkerheder,« forklarer Kristian Würtz i svaret.

Reduceret buskørsel

En forudsætning for de oprindelige beregninger for letbanedriften var, at alle buslinjer langs eller i nærheden af letbanen skulle afkortes, fordi det var forventningen, at buspassagererne ville stige om til letbanen. Det har imidlertid ikke været muligt eller hensigtsmæssigt i det fornødne omfang. Derfor blev der i den kollektive trafikplan for 2017 foretaget reduktioner i buskørslen i hele kommunen på i alt 72.000 køreplantimer årligt, fremgår det af svaret.

Henrik Arens mener derfor, at letbanen har medført forringelser i kommunens kollektive trafik.

»Letbanen bliver lidt solgt af rød stue, som om den løser alle vores trafikale problemer. Men faktum er, at vi også fjerner busser og ruter i andre dele af byen, som intet har med letbanen at gøre,« siger han.

Penge til skoler i stedet

Henrik Arens vurderer på baggrund af budgetoverskridelser og en nedjustering af det forventede passagertal fra 11,7 mio. til 9 mio., at pengene kunne have været brugt bedre.

»Overskridelsen i sig selv kunne næsten dække en tredjedel af, hvad det vil koste af få vores skoler renoveret til medium-niveau,« siger han og understreger, at Venstre nok en gang har fået bekræftet, at det vil være klogt at vente med at gå i gang med forundersøgelserne af letbanens etape 2.

»Indtil videre har ingenting holdt stik. Jeg synes, det er at gamble med økonomien at gå videre. Specielt næste etape er forbundet med mange investeringer i kloak, el osv., og det skulle ikke undre, at det vil koste 1 mia. kr., inden man overhovedet får gravet den første skinne ned.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu

Kronik: Forandring fryder slet ikke i julen

Også vi moderne såkaldte supermennesker, der kan det hele og lidt til, må bøje os – bare en smule – og bede om, at det nye, som julen har at bringe, må komme til os og nå os.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Lad os lige smutte til London eller Paris

Jonathan Ries, bestyrelsesmedlem Vedvarende Energi Klosterport 4F, Aarhus C
Vores forbrug har taget overhånd, når danskere flyver til udlandet på en smuttur for at holde julefrokost. Hvad med miljøet?

Debat: Hvorfor blev Camilla Fabricius ikke rådmand?

Randi Bruhn Mannion, Hvidmosevej 8, Ebeltoft
Endelig kom der et svar fra formanden fra Socialdemokratiet i Aarhus på spørgsmålet om, hvorfor Camilla Fabricius ikke blev rådmand i Aarhus.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her