Annonce
JP Aarhus 20 år
Politik

Her i Aarhus kan bilister blive blitzet hver gang, de kører for stærkt

På fire farlige vejstrækninger kan Aarhus Kommune søge om at få opsat stærekasser for at få farten ned. Denne mulighed, som regeringen og DF nu åbner op for, vil trafikrådmanden række ud efter.

Grenåvej, Ringvej Syd/Skanderborgvej, Åby Ringvej og Viby Ringvej.

Disse fire veje er udpeget til at være så farlige, at Aarhus Kommune nu kan søge om at få opsat permanente fartkontroller, de såkaldte stærekasser her.

På baggrund af, at udenlandske erfaringer viser, at bilister sætter farten ned, når en stærekasse er monteret permanent et givent sted, vil regeringen og Dansk Folkeparti have sat stærekasser op 20 steder i landet.

»På den måde er stærekasser meget egnede til at skabe trafiksikkerhed på vejnettets sorte pletter,« skriver transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), samt transportordførerne Kim Christiansen (DF), Kristian Pihl Lorentzen (V), Villum Christensen (LA) og Rasmus Jarlov (K) i et fælles debatindlæg "Stærekasser skal erstatte en række af politiets fotovogne" i forbindelse med deres nye udspil.

Planen er således at tage 20 af kameraerne fra politiets mobile fotovogne, der kræver uddannet personale, og bruge dem til fastmonterede stærekasser på farlige strækninger.

Vejdirektoratet har udpeget 44 vejstrækninger, hvor der typisk sker flest uheld, og kommunerne kan byde ind på at få opstillet stærekasser her, oplyser ordførerne.

»Vi kan på den måde sætte stærekasserne op på de farligste steder og lave permanent fartkontrol netop der med det formål at forhindre ulykker,« skriver politikerne i deres debatindlæg.

Og Aarhus Kommune vil søge om at få opsat stærekasser, fortæller teknisk rådmand, Kristian Würtz (S), der har det politiske ansvar for trafikken i Aarhus.

»Det er positivt, at vi nu får muligheden, og den vil vi gerne række ud efter,« siger rådmanden og fortsætter:

»Jeg er optaget af, at vi får farten ned på de her strækninger. Det er nogle af de farligste strækninger i Danmark inde i byerne, hvor der sker flest uheld. Det betyder rigtigt meget for trafiksikkerheden for bilisterne, men også for de bløde trafikanter, hvis vi kan få farten ned her. Jeg håber, at vi kan komme med på landkortet.«

Ministeren og transportordførerne henviser til, at en ny rapport peger i retning af, at den bedste fartkontrol formentlig opnås ved at kombinere brugen af mobile fotovogne med stærekasser på særligt trafiksikkerhedsbelastede strækninger, og at det er sådan fartkontrollen foregår i Sverige.

»Hvis det som forventet viser sig, at stærekasserne får folk til at lette foden fra speederen på farlige strækninger, kan vi skalere pilotprojektet op og omdanne endnu flere fotovogne til stærekasser,« konstaterer ordførerne.

Regeringen afskaffer hver femte fotovogn på danske veje

De udpegede strækninger i Aarhus Kommune er meget lange, men hvor præcist stærekasserne eventuelt vil blive sat op, svæver i det uvisse.

Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder for trafiksikkerhed hos Vejdirektoratet kan ikke konkretisere, hvor det er farligst på de fire vejstrækninger.

»Vi har ikke været ude at kigge på lokaliteterne endnu, så vi ved ikke helt, hvor de skal sættes op. Strækningerne er alene udpeget efter antal af ulykker, og der skal vi længere ned i ulykkerne for at kunne sige, hvor de skal op,« siger afdelingslederen.

Marianne Foldberg Steffensen tilføjer, at kriterierne for udpegningen af de farlige vejstrækninger har været, at der er sket mindst fire ulykker med personskader i perioden 2011-2015, samt at hastighedsmålinger viser, at der her bliver kørt hurtigere end det tilladte.

»Vi har ikke kigget på de enkelte ulykker, om de skyldes høj fart, men fart og ulykker hænger ofte sammen,« siger hun.

Kristian Würtz vurderer, at det især er ved krydsene, at ulykkerne sker, og at det skyldes, at folk kører for hurtigt imellem krydsene på ringvejstrækningerne.

»Vi ser rigtig mange, der kører over for rødt ved flere af de her kryds. Og det tyder på for høj fart - at de ikke når at bremse ned, når der begynder at blive gult lys,« konstaterer rådmanden.

Under SR-regeringen blev der skruet op for antallet af de bemandede fotovogne, som der i dag er 100 af i Danmark.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Fra klimapolitik til klimakamp

Bo Thyge Bisgaard, Borgerlisten for en mulig nutid, Hasselvej 3, Odder
Den radikaliserede klimakamp er en kamp for den nødvendige reevolution af en ikkebæredygtig samfundside.

Debat: Dialog i stedet for mere kontrol

Anette Poulsen, byrådsmedlem for Socialdemokratiet og næstformand i Social- og Beskæftigelsesudvalget | Lone Hindø, byrådsmedlem for Socialdemokratiet og medlem af Social- og Beskæftigelsesudvalget | Steen Bording Andersen, byrådsmedlem for Socialdemokratiet og medlem af Social- og Beskæftigelsesudvalget
Vejen til en bedre kvalitet i arbejdet med alle de aarhusianske familier med børn med handicap skabes gennem en tættere dialog mellem kommune og familie og et stærkere samarbejde mellem myndigheder.

Debat: En vej uden om forældelse

Jan Ravn Christensen (SF), medlem af Teknisk Udvalg, Aarhus Byråd & Thomas Medom (SF), rådmand for Børn- og Unge, Aarhus Byråd
Selvfølgelig skal en kort forældelsesfrist ikke gå ud over medarbejderne, når kommunen har brugt så lang tid på at komme til bunds i undersøgelserne.
Aarhus' historie

Kronik: Erindringen om Aarhus kan være tyrannisk

Henrik Wigh-Poulsen | Biskop, Aarhus Stift
Om 20 år vil Aarhus blive ved med at kalde alle dem hjem, der har oplevet lykkelige år her.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Bolig
Dansk designer med store ambitioner: »Om 10 år har vi skabt et globalt brand«
Sådan siger Driton Memisi, som har sat sig for at hjælpe det nye designfirma Handvärk ud i verden. Brandet lancerer netop nu i forbindelse med 3 Days of Design bordet “Studio Table”, som hidtil kun har været vist på Maison & Objet i Paris. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her