Politik

Ny analyse giver et anderledes billede af en Kattegat-forbindelse

Konference: Følsomheden er meget stor ved vurderingen af en Kattegat-forbindelse, siger Rambøll-direktør, der i dag præsenterer en ny analyse. Det er uvist, om en bro vil spare udbygning af vejnettet, siger minister i et svar til DF-ordfører.

Rambøll-direktør Jens Egdal fremlægger i dag en ny analyse for Kattegat-forbindelsen ved en konference i Aarhus. Her er han fotograferet ved en tidligere konference om projektet. Arkivfoto: Casper Dalhoff

Hvad nu hvis?

Hvad nu hvis antallet af biler er langt større end beregnet?

Hvad nu hvis renten er lavere end forventet?

Og hvad nu hvis vi slet ikke bygger den Kattegat-bro – hvad skal der så bruges af milliarder på motorveje for at håndtere væksten i trafikken?

Det er nogle af de spørgsmål, som Rambøll har forsøgt at give svar på i en ny analyse lavet for Kattegatkomitéen. Analysen fremlægges i dag på en konference om Kattegat-forbindelsen, og målet er bl.a. at åbne en debat om forudsætninger, fortæller Jens Egdal, divisionsdirektør for Rambøll.

»Det vigtigste budskab med analysen er at påvise den store følsomhed, som betyder, at selv beskedent ændrede forudsætninger giver et meget anderledes billede af den samlede trafikmængde og økonomi for hele projektet. Derfor er det i forbindelse med en principbeslutning helt afgørende at finde de rette forudsætninger og definere den spredning, som vil være realistisk i forhold til de forskellige parametre,« siger han.

Ingen sandhed

Ingen kender sandheden om Kattegatforbindelsen, for vi kigger ud i fremtiden.
Jens Egdal, divisionsdirektør for Rambøll

Som et eksempel viser Rambølls beregninger, at en trafikvækst på 2,2 pct. frem til 2030 og derefter en vækst på 1,4 pct. sammen med et renteniveau på 2 pct. giver et helt andet økonomisk resultat end Transportministeriets analyse. I så fald vil statens gæld efter 40 år være 37 mia. kr. og ikke 184 mia. kr. som beregnet i ministeriets analyse. Og dermed vil statens tilskud til Kattegatbroen ikke være 51 mia. kr., men 15 mia. kr.

Eksemplet viser, at tallene er særdeles store, og dermed er forudsætningerne helt afgørende for beregningerne, når det gælder Kattegatbroen. Og dermed er debatten om forudsætningerne også afgørende vigtig, mener Jens Egdal:

»Ingen kender sandheden om Kattegat-forbindelsen, for vi kigger ud i fremtiden, og det betyder, at det er input i modellerne, der giver resultatet. Alle kan have en holdning til forudsætningerne, men man bør diskutere spændet i forudsætningerne,« siger han.

Øget kapacitet

Udover prisen for byggeri af en Kattegat-bro har Rambøll analyseret de samfundsøkonomiske gevinster ved at bygge broen – og udgifterne ved ikke at bygge broen.

Analyse

Udvalgte tal fra ny Kattegat-analyse

  • Hvis anlægsomkostningerne er 25 pct. lavere, vil Kattegat-forbindelsen være tilbagebetalt efter 34 år, og tilskud fra staten vil ikke være nødvendigt.
  • Hvis renten er 2 pct. og trafikvæksten 2,2 pct. og senere 1,4 pct., vil gælden efter 40 år være 37 mia. kr. og ikke 184 mia. kr. Det vil kræve et tilskud fra staten i 2030 på 15 mia. kr. og ikke 51 mia. kr.
  • En Kattegat-forbindelse vil betyde sparede anlægsomkostninger på andre vejstrækninger på 52 mia. kr. over 40 år.

»En Kattegat-bro vil give samfundet en væsentlig ny kapacitet for øst-vest-trafikken, og derfor er det vigtigt i forbindelse med beslutningen at medtage de samfundsmæssige omkostninger, der vil være, hvis man ikke bygger broen. I så fald skal kapaciteten til at håndtere den øgede trafik opbygges andre steder, og det vil bl.a. betyde store investeringer i udvidelse af motorvejene,« siger Jens Egdal.

Spørgsmålet om udgifterne ved ikke at bygge en bro blev i marts stillet til transportminister Hans Chr. Schmidt af Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti, og i sit svar medgiver ministeren, at en bro vil aflaste nogle vejstrækninger:

»Det må forventes, at en Kattegat-forbindelse vil aflaste en stor del af vejnettet på henholdsvis E45 (den østjyske motorvej), E20 (den fynske motorvej, vestmotorvejen og Køge Bugt-motorvejen). Modsat vil en Kattegat-forbindelse føre til øget trafik på eksempelvis Holbækmotorvejen, Kalundborgmotorvejen og dele af E45 og Silkeborg-Herningmotorvejen,« skriver ministeren, der samler sin konklusion på følgende måde:

»Hvorvidt en Kattegat-forbindelse kan betyde, at der kan ”spares” udbygninger af vejnettet, er svært at sige. For nogle vejstrækninger vil der sandsynligvis være tale om, at kapaciteten er opbrugt inden 2030 (og en evt. åbning af Kattegat-forbindelsen), hvorfor disse måske allerede vil være udbygget inden. Aflastningseffekten som følge af en Kattegat-forbindelse kan dog udskyde behovet for udbygninger til senere år, men modsat også fremskynde behovet for udbygninger på enkelte andre strækninger,« skriver Hans Chr. Schmidt.

Han oplyser desuden, at det ikke har indgået i den strategiske analyse at vurdere aflastningseffekterne og investeringsbehovet nærmere.

Følg
Jyllands-Posten
Debat: Det største hul i Danmark
Nico Hartogsveld, pensionist, uddannet skibsbygningsingeniør, Svenstrup J
Regionsformand advarer: Jylland på Skånekost
Øresundsbroen har flyttet hovedstadens fokus, til ulempe for resten af Danmark, der må råbe stadig højere for at blive hørt. Det er en farlig udvikling, mener den socialdemokratiske formand for Region Midtjylland, Bent Hansen.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Vores massive svigt af ældre medborgere

Hardy Mikkelsen, miljøchef, Holme Parkvej 284, Højbjerg
Vi fralægger os som samfund ansvaret fuldstændigt. Og imens har tricktyvene kronede dage med at bestjæle vore ældre medborgere.

Debat: Timemodellen harmonerer ikke med trenden i tiden

Steen Christensen, lodsejerforeningen for Stilling-Solbjerg Sø, Stilling Kirkevej 12, Skanderborg
Kære (Bane)Danmark Først og fremmest skal jeg anføre, at vi i lodsejerforeningen på ingen måde kan tilslutte os timemodellen, uanset hvilken linjeføring der anvendes, idet vi finder togtransport over så relativt korte afstande ufleksibel og forældet.

Debat: Friheden er etisk begrundet

Filip Steffensen, næstformand, Liberal Alliances Ungdom, Aarhus, Langballevej 134, Mårslet
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Campingtendenser 2018: Vi skal lære at sige glamping
Eksperten Anne-Vibeke Isaksen fortæller om aktuelle campingtendenser og viser vej til nogle af de mest specielle og spændende campingpladser, det er værd at besøge i Danmark og Europa i 2018. 
Se flere
Fyld din bolig med stærke Wi-Fi-signaler
Måske skal du have en Mesh-router – i hvert fald hvis du har en stor bolig. Router-typen er det nye, hotte inden for trådløse netværk. Her hjælper vi dig med at sikre Wi-Fi ud i den fjerneste krog. 
Se flere
Fyld din bolig med stærke Wi-Fi-signaler
Måske skal du have en Mesh-router – i hvert fald hvis du har en stor bolig. Router-typen er det nye, hotte inden for trådløse netværk. Her hjælper vi dig med at sikre Wi-Fi ud i den fjerneste krog. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her