Annonce
JP Aarhus 20 år
Politik

Alternativ rute er med i VVM-undersøgelse af ny letbaneetape

Byrådet satte onsdag gang i VVM-undersøgelsen af letbanens etape 2. En alternativ rute skal undersøges og vil beskytte bl.a. Den Gamle By.

Det endte med et bredt flertal bag VVM-undersøgelsen af letbanens etape 2. Arkivfoto: Tanja Carstens Lund

Efter adskillige debatter i byrådet kan VVM-undersøgelsen for en linjeføringen af letbanens etape 2 sættes i gang.

Etapen består af strækningerne Lisbjerg-Hinnerup, Aarhus H til Brabrand samt en strækning på Aarhus Ø.

Man har ikke modet i byrådet til at sige, vi vil gennemføre letbane-beslutninger på et fuldstændigt gennemarbejdet grundlag.
Heidi Bank (V), byrådsmedlem for Venstre.

»Letbanen løser vores kollektive trafikproblemer. Vi er forpligtet til at tænke langsigtet. Etableringen af letbanen er et langt og sejt træk, men den vil forbinde kommunerne, gøre det attraktivt at bo længere væk fra byen, løse udfordringer i Gellerupparken og sikre, at vi ikke sidder alene i vores bil. Letbanen koster på kort sigt, men den vil løfte Aarhus til at nå ambitionen om en grøn storby, der skal vise, at en massiv grøn omstilling kan lade sig gøre,« sagde Louise Lindskrog (S), medlem af teknisk udvalg.

Uenighed mellem S, EL og AL

Indtil for en måned siden var der uenighed blandt de røde partier om, hvilken linjeføringen, der skulle laves en VVM-undersøgelsen af. Det brede flertal bag undersøgelsen var derfor i fare.

Enhedslisten og Alternativet ønskede at føre letbanen ad Banegraven og Søren Frichs Vej til Brabrand. Men S og SF fastholdt, at ruten skal gå fra Aarhus midtby via Viborgvej over Bispehaven og Gellerup til Brabrand.

Men et ændringsforslag stillet af Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten, Alternativet og De Radikale sikrede det brede flertal, hvor også De Konservative er med.

Letbanens anden etape

Den anden etape af letbanen består af strækningerne Lisbjerg-Hinnerup, Aarhus H til Brabrand samt en strækning på Aarhus Ø.

VVM-redegørelserne for etape 2, der måske kan være færdige i 2019, er vurderet til at koste 40 mio. kr, og de penge er allerede bevilget i Folketinget af et flertal uden om regeringen.

Anlæg af etape 2 forhåndsvurderes samlet til at koste 1,9 mia. kr.

Liberal Alliance og Dansk Folkeparti ønsker at skrinlægge arbejdet med flere letbaneetaper.

Venstre støtter en letbaneetape i Aarhus Ø og fra Lisbjerg til Hinnerup, men ikke en linjeføring langs Viborgvej.

»Vi anmoder om, at der i den videre planlægning og miljøvurdering som alternativ undersøges muligheden for en linjeføring der forløber som følgende: Via Silkeborgvej – Regenburgs Plads – Tage-Hansens Gade og derefter videre af Viborgvej,« står der i forslaget.

Med det forslag kunne Enhedslisten og Alternativet bakke op om indstillingen af en VVM-undersøgelse.

»Vi så gerne, at man lavede en undersøgelse af en rute syd for Silkeborgvej. Det kunne der ikke skabes flertal for. Jeg er glad for det store flertal bag ændringsforslaget, og at vi dermed kan undgå at fælde de gamle træer på Viborgvej og ændre på den kulturhistorie, som den nederste del af Viborgvej repræsenterer. Letbanen er et kæmpe løft for kollektiv trafik, og det er meget populær løsning, når vi spørger aarhusianere,« sagde Keld Hvalsø (EL).

Succes afhænger af mere letbane

Venstre og Dansk Folkeparti kritiserede byrådsflertallet for manglende vilje til at undersøge alternativer til letbanen.

»For Venstre er det naturlig at have en god kollektiv trafik. BRT-busser er en god kollektiv løsning. Vi har noteret, at flere borgere og fællesråd har luftet idéen om selvkørende minibusser, som en bedre og mere fleksibelt idé. Der kan ses på selvkørende busser og delebilsordninger. Vi må desværre konstatere, at intet kan flytte holdningen hos de borgmesterbærende partier. Det er kun letbanen, der undersøges med lille åbning for en BRT-løsning. Jeg forstår ikke den manglende villighed til at se på andre løsninger, når der er så mange penge, vi skal til at bruge,« sagde Heide Bank (V).

Louise Lindeskrog afviste, at der skulle mangle vilje til at se på alternative trafikløsninger. Hun understregede også, at BRT-løsninger er blevet diskuteret i teknisk udvalg.

»Ja, vi har diskuteret BRT, men vi har ikke set på analyser, tal og omfattende undersøgelser. Man har ikke modet i byrådet til at sige, vi vil gennemføre letbane-beslutninger på et fuldstændigt gennemarbejdet grundlag,« sagde Heidi Bank.

Jan Ravn Christensen (SF) understregede ligesom flere byrådskollegaer, at letbanens succes afhænger af, at der etableres flere etaper.

»Letbanen er fremtidssikret teknologi, og måden at transportere flest mulige mennesker på uden at bruge for meget plads. Samtidig giver vi plads til de øvrige trafikanter. Jeg tvivler på, at andre løsninger kan dække samme behov. BRT og andre løsninger er stadig ukendt teknologi, og det er nu, vi har behovet,« sagde han.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Aarhus lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Letbanen er skyld i dårlige trafikløsninger

Erik Skals
Aarhus Letbane koster mange borgere ekstra transporttid i stedet for som tænkt af politikerne at lette vores transportbehov.
Aarhus' historie

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.

Vi må planlægge fremtiden – bedre

Af Keld Laursen, direktør i Brabrand Boligforening

Er vi i dag – i 2018 – på vej i den retning, som vi ønsker at vores by skal udvikle sig frem mod 2038?
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her