Annonce
JP Aarhus 20 år
Politik

Frisør-reklame blev udtænkt på rådhuset

Bundsgaards medvirken i frisørvideo overtræder kommunalfuldmagtens bestemmelser. En mailkorrespondance viser, at idéen til videoen kom fra borgmesterkontoret.

Det kan læses ud af en mailkorrespondance, at idéen om en "videogimmick" kom fra borgmesterkontoret selv. Foto: Screenshot fra video.

Efter det er kommet frem, at Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) optræder i en reklamevideo, der strider mod kommunalfuldmagten, viser det sig nu, at idéen til videoen kom fra Borgmesterens Afdeling.

Onsdag skrev Jyllands-Posten, at borgmesteren medvirker i en reklamevideo for frisørsalonen Slikhaar. En video, der ligger på virksomhedens officielle Youtube-kanal, som bruges til markedsføring. Eksperter har slået fast, at videoen er i strid med kommunalfuldmagten, fordi det ifølge Sten Bønsing, jura-professor på Aalborg Universitet, »giver en konkurrenceforvridning i forhold til eksisterende virksomheder«, når borgmesteren støtter en enkelt virksomhed.

Jeg vil høre, om det kunne være sjovt at lade borgmesteren få gjort noget ved sit hår. Måske kunne man bruge det i en gimmick.
Mail fra borgmesterkontoret.

Frisørsalonen Slikhaar producerer ofte videoer til deres populære Youtube-kanal "Slikhaar TV", som har 1,8 mio. abonnenter verden over. Men videoen, som Jacob Bundsgaard medvirker i, og som på Youtube hedder "Mayor Edition", var ikke salonens egen idé. Det fremgår af en mailkorrespondance mellem borgmesterkontoret og Slikhaar, som Jyllands-Posten har fået aktindsigt i.

Oprindeligt kun et møde

Det er almindeligt, at borgmesteren besøger lokale virksomheder for at følge med i byens udvikling. Han optræder eksempelvis til diverse åbningsarrangementer. Men ifølge Frederik Waage, lektor i jura ved Syddansk Universitet, opstår problemet, når borgmesteren støtter en enkelt virksomhed som eksempelvis ved en reklame.

Dansk Folkeparti om KL-formands reklamevideo for frisørsalon: »Det er forkasteligt«


»Der er en gråzone. For hvis Lego skal bygge en ny fabrik i Billund med 200 nye arbejdspladser, og borgmesteren kommer ud og klipper den røde tråd, så giver det reklame for Lego, men det kan man godt gøre. Men det er trukket for langt, når man decideret optræder i et klip, der skal bruges i markedsføringen af virksomheden. Det vil være min vurdering,« udtalte han til onsdagens avis.

Derfor er det umiddelbart ikke opsigtsvækkende, at borgmesteren oprindeligt aftalte et møde med frisørsalonen, som det ses ud af den første mail, der blev sendt den 11. januar 2018:

»Det er tænkt som helt uformelt, hvor vi kommer forbi og hører om jer, Slikhaar, udvikling og planer mv. Han (borgmesteren, red.) er tit rundt hos virksomheder i byen, og udover at lære jer at kende, er han også interesseret i at høre jeres input og forslag til Aarhus,« lød det i den første mail, som blev afsendt fra Søren Boel Pedersen, der er chef for erhvervs- og byudvikling i Aarhus Kommune, til Emil Vilain, medejer af Slikhaar.

Mailen blev sendt efter erhvervsafdelingens årlige nytårsbriefing på rådhuset, hvor tvillingebrødrene Rasmus og Emil Vilain, der ejer Slikhaar, fortalte om deres succesfulde virksomhed. Jacob Bundsgaard blev så imponeret, at der blev taget kontakt.

Derfra går mailsene frem og tilbage med det formål at fastsætte en dato, indtil mødet bliver fastlagt til den 14. marts.

Rådhusets forslag om "gimmick"

Den 9. marts overtager borgmesterens pressechef, Niels Buch Johannsen, korrespondancen med Emil Vilain fra Søren Boel Pedersen. I den nye mail bliver det foreslået, at der på mødet skal gøres noget ved borgmesterens hår og bruge det som en "gimmick". Og det er altså denne "gimmick", som senere blev til den omtalte reklamevideo:

»For jeg vil høre, om det kunne være sjovt (og relevant) at lade borgmesteren få gjort noget ved sit hår i forbindelse med besøget hos jer. Måske kunne man bruge det i en gimmick,« lyder det i mailen fra Niels Buch Johannsen til Emil Vilain, som er medejer af salonen.

Ekspert: KL-formand bryder regler i frisørvideo

Det er også herefter, at mødet ændrer adresse fra Slikhaars kontor til salonen. I et svar til Niels Buch Johannsens forslag skriver Emil Vilain en time senere:

»Jeg tænker, at det kunne være meget sjovt at lave noget med hans hår. Men kontoret og salonen ligger ikke samme sted. Salonen er Mejlgade 37, og kontoret er Skt. Knuds Torv 3b, st. Ift. pressen, så er det selvfølgelig en stærk udmelding for os, at selve borgmesterens hår bliver ordnet af Slikhaar Studio,« fastslår han.

I onsdagsavisen afviste Emil Vilain, at der var tale om et reklamesamarbejde, men bekræftede, at han blev kontaktet med et forslag om en videogimmick med borgmesteren, hvilket han sagde ja til.

"Rene linjer"

Niels Buch Johannsen understreger afslutningsvis i mailen, at borgmesteren selv betaler for klipningen.

»Jacob betaler naturligvis ved kasse 1 - der skal være rene linjer,« skriver han med reference til, at det som folkevalgt er ulovligt at tage imod gaver, hvilket også er en del af kommunalfuldmagten.

I forhold til regelbruddet om at støtte en enkelt virksomhed afviste Jacob Bundsgaard i onsdagens avis, at der var tale om »ulovlig markedsføring eller ulovlig støtte til en enkelt virksomhed«.

Avisen ville gerne have haft en kommentar fra borgmesteren mht. mailkorrespondancen, men han har ikke ønsket at udtale sig yderligere.

Se reklamevideoen herunder:


Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Luftkastellerne på Himmelbjerget

Anders Rosenstand Laugesen (V)
Helhedsplanen for Himmelbjerget er et ærgerligt fejlskud.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Bolig
Danmarks svar på San Francisco: På toppen af alting bor borgparret fra Vejle
Ægtepar har adopteret middelalderstilen, siden de for halvandet år siden flyttede ind i Vejles nok mest specielle "borghus" med ”katakomber”, buer og hvælvinger. 
Se flere
Polaroid Originals OneStep 2: Det klassiske Polaroid er tilbage
Fascinationen ved gammel teknologi vil ingen ende tage – hvor irrationel den nu engang kan være. De overmættede og udtværede Instagram-filtre på mobilen er ikke længere nok. Der er kommet stor efterspørgsel på den ægte vare. 
Se flere
Viden
Romernes 2.000 år gamle veje præger stadig Europas økonomi
Romerrigets oldgamle vejnet har indflydelse på, at nogle områder i enkelte lande stadig er økonomisk velstillede, mens andre ikke er, konkluderer nyt dansk studie. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her