Annonce
JP Aarhus 20 år
Politik

Grønt lys til planlægning af ny letbane-etape

Mandag blev det indstillet til byrådet, at der skal arbejdes videre med planlægningen af en ny letbane-etape mellem Aarhus Ø og Brabrand.

Mens Trafikstyrelsen og Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) over weekenden var i verbal infight om godkendelsen af letbanens etape 1 til kørsel med passagerer, blev det mandag formiddag besluttet på et magistratsmøde at indstille til byrådet, at man skal gå videre med planlægningen af letbanens etape 2, som har til sigte at få letbanen til Brabrand, Aarhus Ø og Hinnerup.

Det lettere tumultariske forløb med Trafikstyrelsen og den manglende godkendelse af passagerdrift skræmmer ikke teknik og miljø-rådmand Kristian Würtz (S).

»Det er vanvittigt træls, at vi har den udsættelse på starten af Aarhus Letbane, som vi har fået. Men det, vi kigger på her, er en langsigtet planlægning af infrastrukturen i Østjylland. Vi ser på, hvordan vi kan få hele vores region til at hænge trafikalt sammen i op til 50 år, og der skal vi have evnen til at se bort fra dagsaktuelle problemer,« siger den nuværende rådmand, der er tilfreds med, at processen skrider frem.

Venstre tøver

»Det er glædeligt, at vi sætter planlægningen af etape 2 i gang. Det vil være godt for infrastrukturen i Aarhus, at den kollektive trafik kan tage en meget større del af trafikken, end det er lykkedes hidtil. Med en udbygget etape 2 kan vi sikre os, at over halvdelen af aarhusianernes bopæl ligger i nærheden af letbanen og en endnu større del af arbejdspladserne og uddannelsesinstitutionerne,« siger rådmanden. Bünyamin Simsek (V), der fra den kommende valgperiode overtager Würtz’ rådmandspost, er mindre positiv.

»Jeg har taget forbehold for etape 2 i magistraten, fordi jeg mener, at det er alt for tidligt at sætte en proces i gang med etape 2, når vi ikke engang har høstet erfaringerne af etape 1 i forhold til, hvordan aarhusianerne tager imod det. Herudover er der andre parametre som, hvordan bliver økonomien, hvad bliver passagergrundlaget, og hvad konsekvensen af en letbane bliver for den øvrige kollektive trafik? Det er nogle af de ting, vi i Venstre gerne vil blive klogere på, før vi træffer beslutninger om etape 2,« siger han.

Linjeføringer udfordringer

En af de ting, der skal undersøges, er letbaneetapens linjeføring. Et forslag til linjeføring lød eksempelvis, at letbanen skulle sno sig ned ad Vester Allé, men en undersøgelse viste, at en sådan manøvre ville koste mere end 100 mio. kr. at få anlagt, eftersom der under Vester Allé og Thorvaldsensgade ligger en stor mængde varme- og vandledninger.

Aarhus Letbane og kommunen var tavse om konkret dato for letbane-godkendelser

Aarhus Kommune har udpeget seks forslag til letbaneruter, hvilket er noget af det, der nu vil blive kigget nærmere på. Kristian Würtz vurderer, at den proces kan blive udfordrende.

»Der er talrige udfordringer, og derfor lægger vi op til, at der skal undersøges flere forskellige linjeføringer. Uanset hvad ligger der afvejninger mellem den plads, vi kan reservere til de forskellige trafikarter. Der kan være steder, hvor der er udfordringer med snævre passager mellem huse, der kan være andre steder, hvor der er hensyn til ledninger i vejen. Det er de afvejninger, vi nu kigger på,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Hvorfor går det så trægt med at få åbnet letbanestrækningerne?
Jørgen Christensen
Den første letbanestrækning fra Aarhus H til Skejby Sygehus er i gang. De øvrige strækninger i etape 1 er stadig ikke i gang. Lav en ny Aarhus Vest-banegård. Den vil blive et nyt tiltrængt jernbaneknudepunkt i stedet for at pakke det hele sammen i Aarhus Centrum.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Himmelbjergets helhedsplan: Lammende, fantasiforladt øregejl

Anders Hougaard
Skanderborg Kommune har haft en notorisk hang til at investere i hypet bras og luftkasteller. Og med den nye helhedsplan for Himmelbjerget er man hoppet helt op på den store klinge, hvad den slags angår.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.

Debat: Socialdemokratiet løber fra løfter og reglementer

Jakob D. A. Nicolaisen
Socialdemokratiet udviser total ligegyldighed overfor berørte borgere i en sag om et investeringsfirmas byggeambitioner på Trøjborg.
Aarhus' historie

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.

Vi må planlægge fremtiden – bedre

Af Keld Laursen, direktør i Brabrand Boligforening

Er vi i dag – i 2018 – på vej i den retning, som vi ønsker at vores by skal udvikle sig frem mod 2038?
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her