Annonce
JP Aarhus 20 år
Norddjurs

Kun én entreprenør har budt på letbaneopgave

Hastighedsopgraderingen af Grenaabanen er forsinket, fordi ingen kan eller vil løse opgaven med at nedlægge og opgradere de usikrede overkørsler.

En række overkørsler uden bomme langs Grenaabanen skal enten lukkes eller sikres, før letbanen kan komme op at køre 100 km/t. Og dét er der ifølge Banedanmark ikke nogen entreprenører, der kan, hvorfor der i øjeblikket ikke er noget tidsramme for, hvornår letbanen kan begynde at køre med halvtimesdrift. Foto: Stine Rasmussen

»Dybt kritisabelt.« Det er DF-transportordfører Kim Christiansens umiddelbare reaktion på det svar, som han har fået på Banedanmarks forsinkelse af hastighedsopgradering på Grenaabanen.

Jeg vil have belyst, hvilke virksomheder der kan løse opgraderingen, og hvorfor det er så problematisk.
Kim Christiansen (DF), transportordfører

Som JP Aarhus tidligere har omtalt, faldt det transportordføreren for brystet, at letbanen til marts kun åbner med ét tog i timen til Grenaa, fordi Banedanmarks hastighedsopgradering til 100 km/t. endnu ikke er færdig. Han bad derfor transportminister Ole Birk Olesen (LA) svare på, hvorfor arbejdet med at nedlægge eller opgradere overkørsler på strækningen ikke er afsluttet.

I et svar fra Banedanmark dateret den 9. oktober fremgår det, at der kun kom ét entreprenørtilbud om at opgradere overkørslerne, og at det var for dyrt og i øvrigt ikke levede op til Banedanmarks krav – det var ikke »konditionsmæssigt« og »tilbudssummen var væsentlig højere end den afsatte økonomiske ramme«, står der.

Grenaabanen

Seneste melding fra Aarhus Letbane er, at letbanen begynder at køre til og fra Grenaa i marts 2019.

Direktør for Aarhus Letbane Mikkel Borre har tidligere udtalt, at den hastighedsopgradering, som skal muliggøre kørsel med 100 km/t. og to tog i timen ikke vil være klar til marts, men formentlig først til næste sommer.

Hastighedsopgraderingen kræver bl.a. sikring eller lukning af omkring 38 overkørsler.

»Det kan ikke passe, at man skal forsinke et stykke infrastruktur i et halvt år, fordi der ikke er nogen til at løse opgaven. Så må de selv trække i gummistøvlerne,« siger Kim Christiansen, der er valgt i Østjylland.

Hvorfor så problematisk?

Der er ifølge Banedanmark påbegyndt en »uforpligtende dialog« med tilbudsgiveren i den forgangne uge 41, og det vil i den nærmeste tid blive belyst, hvilke konsekvenser det får for tid og økonomi, at der ikke er nogen til at løse opgaven. Samtidig skal muligheden for at tildele opgaven til en anden entreprenør efter Banedanmarks valg undersøges.

Kim Christiansen er slet ikke tilfreds med svaret og har nu spurgt, hvem det er der kan løse opgaven.

»Alt smuldrer mellem fingrene på dem. Jeg vil have belyst, hvorfor det er så problematisk.«

Den nye forklaring på forsinkelsen er ny for Norddjurs’ borgmester Jan Petersen (S).

»Enhver forsinkelse er hamrende ærgerlig, og det er uden for vores domæne at handle på det, men jeg håber, at Banedanmark gør sig umage med at få det til at lykkes. Der har været forsinkelser nok på strækningen,« siger han, der vil tage kontakt til DF-transportordføreren for at høre hans nærmere vurdering af sagen.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Sket i byen

På skraldejagt i skovbunden

En gruppe børn og voksne var søndag formiddag ude og samle affald i Riis Skov på foranledning af familiemediet "Børnenes Aarhus".
Kommentar
Debatindlæg

Ordet frit: Syge børn i Familiehuset i Skejby

Claus Jacobsen
Søskende, forældre og bedsteforældre fra hele landet bor sammen i et hjem uden for deres eget hjem i den tid, et barn i familien indlægges med en kronisk og ofte livstruende sygdom.

Debat: Sæt strukturændringer i Børn og Unge på standby

Lone Norlander
Enhedslisten opfordrer til, at rådmanden, og de øvrige politikere bag budgetforliget, igen vil lytte til den store usikkerhed og utryghed, som deres beslutning om nedskæringer og ny struktur i Børn og Unge har medført.
Aarhus' historie
Annonce
Redaktionen anbefaler
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Biler
Ejerne tjekker bilen bedre før syn
Regler, som betyder, at bilen bliver sendt til omsyn ved selv små fejl, har fået flere bilejere til at tjekke deres køretøj, lyder foreløbige meldinger fra Applus og FDM. Færdselsstyrelsen afventer flere erfaringer. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her