Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Utopiske lufthavnstanker

Bevar Tirstrup - men se at få lavet en ordentlig vej derud.

I JP Århus 14/5 læste jeg et indlæg om endnu engang at overveje en ny lufthavn tæt ved Århus bymidte.

Det er smukke visioner, der her opreklameres, men helt igennem en dum idé. Hvorfor skal der anlægges ny lufthavn i Århus, når vi har en velfungerende af slagsen i Tirstrup? Ude omkring i verden flytter man lufthavne væk fra de store byer for ikke at have støjgener, luftforurening mv. tæt på bebyggelser og de mange mennesker, der bor her.

Jeg har rejst ude i verden i mange år og set udviklingen i mange lande, at lufthavne og flytrafik flyttes ud for netop at undgå gener for de store byer. I indlægget nævnes nogle eksempler på lufthavne tæt på byer, men ikke mange af de andre steder i verden, hvor man netop flytter dem væk fra de store byer.

Motorvej

Det, der er det springende problem, er vel, at vejen ud til Tirstrup burde have være anlagt som en motorvej. Men i dag, hvor vi har fået motorvejen med helt fra Århus Nord, så tager det faktisk ikke ret lang tid at køre til Tirstrup mere. Nej, man skulle hellere anlægge en letbane derud, samt evt. et midterspor i vejen der kun fører til lufthavnen. Jeg har for kort tid siden været i Washington, her er vejen ud til Dulles-lufthavnen anlagt med et midterspor i motorvejen, der kun må anvendes af biler og busser, der skal ud til lufthavnen. Det tager meget af transporttiden væk. Man er også i gang med at anlægge en letbane, så de 55 km ikke tager ret lang tid.

Jeg undres ofte over, hvorfor folk gerne vil spare på prisen på billetten og flyve til London med Ryan Air, som lander i Stansted ca. 1,5 times kørsel fra London, og så samtidig brokker sig over, at det tager 35 minutter at køre til Tirstrup. Det giver ingen mening.

Poul Stenbøg påstår, at Tirstrup er helt uegnet til civiltransport, hvilket jeg mener er fuldstændig ude i hampen. Tirstrup er en velbeliggende og velfungerende lufthavn, og der bør ikke anlægges lufthavne i nærheden af byer med så mange indbyggere, som Århus har. Det er for risikabelt, hvis der sker en ulykke ved start eller landing. Ville man have haft en lufthavn tæt ved Århus, så burde man have beholdt Kirstinesminde som alternativ til Tirstrup, men den valgte man heldigvis at lukke ned, netop pga. støj, fare for nedstyrtende fly osv.

Og hvem skal betale?

Se blot hvordan det gik i Tripoli lufthavn for nogle dage siden. Hvad hvis det var sket tæt på Århus? Nej, bevar lufthavnen i Tirstrup, men få anlagt en god vej derud, alt andet er utopi og ønsketænkning. Og i øvrigt - hvem skal betale regningen i disse tider, hvor landet har økonomiske problemer nok i forvejen? Erhvervslivet er trængt ved, at mange arbejdspladser flytter til udlandet, og ramt af den økonomiske krise, så derfor er det vigtigt at se muligheder i de anlæg, vi har, frem for at slagte disse og bygge nyt.

At tænke kreativt er også at udbygge de eksisterende anlæg og se på det med nye briller. Hvis erhvervslivet inde i Århus gerne vil have sig en ny lufthavn, så skaf dog selv pengene til det. Det er ikke en offentlig opgave, har intet med politisk mod at gøre, og vi skal ikke kun tilgodese nogle få virksomheder i Århus.

Bevar derfor Tirstrup, men få lavet en bedre tilkørsel dertil.


Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Tak til Demenscentrum Aarhus
Ove Larsen, Højgårdsparken 20, Spørring | Tove Houstrup, Slugten 7, Tilst
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Vores massive svigt af ældre medborgere

Hardy Mikkelsen, miljøchef, Holme Parkvej 284, Højbjerg
Vi fralægger os som samfund ansvaret fuldstændigt. Og imens har tricktyvene kronede dage med at bestjæle vore ældre medborgere.

Debat: Timemodellen harmonerer ikke med trenden i tiden

Steen Christensen, lodsejerforeningen for Stilling-Solbjerg Sø, Stilling Kirkevej 12, Skanderborg
Kære (Bane)Danmark Først og fremmest skal jeg anføre, at vi i lodsejerforeningen på ingen måde kan tilslutte os timemodellen, uanset hvilken linjeføring der anvendes, idet vi finder togtransport over så relativt korte afstande ufleksibel og forældet.

Debat: Friheden er etisk begrundet

Filip Steffensen, næstformand, Liberal Alliances Ungdom, Aarhus, Langballevej 134, Mårslet
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Campingtendenser 2018: Vi skal lære at sige glamping
Eksperten Anne-Vibeke Isaksen fortæller om aktuelle campingtendenser og viser vej til nogle af de mest specielle og spændende campingpladser, det er værd at besøge i Danmark og Europa i 2018. 
Se flere
Fyld din bolig med stærke Wi-Fi-signaler
Måske skal du have en Mesh-router – i hvert fald hvis du har en stor bolig. Router-typen er det nye, hotte inden for trådløse netværk. Her hjælper vi dig med at sikre Wi-Fi ud i den fjerneste krog. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her