Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Endnu et letbane-flop

Da politikerne lukkede Grenaabanen med de meget velfungerende Desiro-tog for godt et år siden, blev beboerne langs banen lovet, at der ville komme togbusser, indtil sporvognen fra Aarhus Letbane kom til at køre.

Busserne blev en rute 83 (betegnet som lynbus) – Grenaa-Kolind-Ryomgård og direkte til Aarhus – og en rute 84, der fra Ryomgård skulle køre via de mindre byer til Aarhus. Når bus 84 kom fra Aarhus med de opsamlede passagerer, kunne de så gå over i bus 83 og køre det sidste stykke til Grenaa. Hvis ellers bus 83 ventede i Ryomgård på sin eneste ”fødekæde”: bus 84.

Torsdag eftermiddag var bus 84 stærkt forsinket på turen fra Aarhus til Ryomgård. I Hornslet 12 minutter, og chaufføren blev bedt om at kontakte bus 83/Midttrafik for at få bus 83 til at vente. Det kunne han imidlertid ikke tage sig af.

Ved ankomsten til en forblæst station i Ryomgård var lynbussen startet sin tur til Grenaa – uden de passagerer, som var samlet op langs den p.t. nedlagte togstrækning. Umiddelbart var det så bare at stå ved banen i Ryomgaard i blæst og det tiltagne mørke.

Jeg kontaktede Midttrafik, som ikke lige havde nogen løsning på problemet, men til sidst gav servicemedarbejderen tilsagn om, at vi kunne tage en taxa, hvis vi selv kunne finde en i Ryomgård og selv betale, så kunne vi via en formular på Midttrafiks hjemmeside og senere få pengene refunderet. Jeg mente, at da det var Midttrafik, der havde skabt problemet, burde de finde telefonnummeret på en taxa i Ryomgård. Jeg stod ikke lige med en telefonbog under armen.

Taxanummeret blev fundet. Taxamanden i Ryomgård var flink nok. Han havde bare ingen vogne at sende. Vagten var overtaget af Kolind. Da jeg kom igennem der, havde det selskab først en vogn et par timer senere.

Så var det bare om at blive stående i blæsten og vente på den næste lynbus, der kom præcis en time efter den bus, der var kørt fra passagererne i bus 84.

Mon Midttrafik refunderer min og min hustrus billet, når vi har fået tildelt torsdagens Midttrafikoplevelse – en times ekstra ventetid på Ryomgård Station?

I øvrigt kiggede jeg efter det lovede toilet ved stationen, som burde være etableret allerede nu, da letbanen jo skulle være i gang på strækningen, uden at finde det. Måske har jeg ikke kigget ordentlig efter, eller måske har Syddjurs Kommune ikke klaret det byggeri endnu.

Nu ved vi jo ikke engang, hvornår sporvognen begynder at køre fra Aarhus til Grenaa, så etableringen af toilettet kan jo komme engang næste år.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Letbanens direktør får gyldent håndtryk
Martin Søby, Stockholmsgade 5 2. tv., Aarhus N
Uforståelig at direktør Claus Rehfeld Moshøj belønnes efter eklatant fejl
Debat: Aarhus og magtarrogance
Kristian Bak Jensen, økologisk landmand, Tørringvej 44, Gjerlev J.
Måske er det meget sundt for Aarhus Kommune for en kort stund at mærke, hvordan det er at være den lille.
Debat: Bravo, rådmand Simsek
Sten Weidinger, Olaf Rudes Vej 6A, Højbjerg
Ifølge JP Aarhus 10/1 vil den nye rådmand for teknik og dermed også trafik, Bünyamin Simsek, sørge for, at det katastrofale vejkryds ved Mindet/Dokk 1 bliver til et normalt T-kryds.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Letbanens direktør får gyldent håndtryk

Martin Søby, Stockholmsgade 5 2. tv., Aarhus N
Uforståelig at direktør Claus Rehfeld Moshøj belønnes efter eklatant fejl

Debat: Aarhus og magtarrogance

Kristian Bak Jensen, økologisk landmand, Tørringvej 44, Gjerlev J.
Måske er det meget sundt for Aarhus Kommune for en kort stund at mærke, hvordan det er at være den lille.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Annonce
Bolig
Husk havens gæster: Giv rigeligt med god mad, så kommer de igen
Netop nu har havens fugle brug for hjælp til at komme gennem den kolde tid. Vinterfodring er med til at hjælpe bestanden, så vi også til forår og sommer kan glæde os over solsorte, mejser og spurve. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her