*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Det positive ved letbanen er lyden af Jørgen Leths stemme

Letbanen har været en kæmpe diskussion i Aarhus i flere år. Tidsplan, budget, signalsystemer og Jørgen Leths stemme har været på dagsordenen, men vi venter stadig på, at den bliver indviet.

Budgetoverskridelser og forsinkelser har kendetegnet letbaneprojektet, og det er stadig uvist, hvornår banen kommer i drift. Foto: Benjamin Nørskov

Letbanen skulle egentlig have været indviet den 3. juni i år, men blev forsinket. Nu har tidsplanen været, at den skulle indvies den 23. september, men igen er det blevet udskudt. Budgettet er også blevet overskredet flere gange.

Det oprindelige budget lå på 2,4 mia. kr., men grundet alle mulige problemer er budgettet med ekstrabevillinger pustet op til 3,5 mia. kr. Det er rigtig mange penge og et rimeligt kaotisk forløb, som letbaneprojektet har været igennem.

Når jeg ser på forløbet, så er den mest positive – hvis ikke eneste positive – nyhed, at jeg kan komme til at høre Jørgen Leths stemme, når jeg engang får lov at prøve at køre med den.

Nu må vi se, hvor længe vi skal vente på det. Jeg vil i hvert fald forbeholde mig retten til at være skeptisk over for projektet.

Der er næppe nogen tvivl om, at projektet ikke har gået som smurt, og selvfølgelig må jeg anerkende, at det er et pionerprojekt, og det kan medføre børnesygdomme og begynderfejl, som er svære at forudse.

Mens vi venter på, at første etape bliver indviet, kan vi også læse, at letbanen giver et meget stort driftsunderskud. Det er normalt med tilskud til offentlig trafik, men jeg synes, at 12 mio. kr. om måneden er i den høje ende.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at der må have været nogle politikere, der må have vurderet det som en god idé, og de måtte derfor dengang have en masse gode grunde til at gøre, som de gjorde. Men har letbanen været en god idé fra start?

Letbanen har været mange år undervejs – første spadestik blev taget i 2013. I starten af 2014 offentliggjorde produktivitetskommissionen en rapport, hvor den skrev, at letbaner kan være meget samfundsøkonomisk urentable. Senere samme år udtalte en økonomiprofessor, at letbanen med det originale lavere budget ikke var en økonomisk gevinst for samfundet. Et par måneder efter fik letbanen en kæmpe ekstrabevilling, fordi budgettet var blevet overskredet i stort omfang. Nu er det en endnu større byrde for samfundsøkonomien. Kritikken har altså været der i flere år.

Mens vi venter på, at første etape bliver indviet, kan vi også læse, at letbanen giver et meget stort driftsunderskud. Det er selvfølgelig normalt med tilskud til offentlig trafik, men jeg synes, at 12 mio. kr. om måneden er i den høje ende.

Noget af det, som irriterer mig allermest, er, at der lægges op til at lave etape to og tre af dette cirkus. Undskyld mig, men har første etape ikke skabt nok dårlige nyheder? Skal vi have flere skandaler? Jeg begriber ikke, at man med alle de problemer, der har været, og den kritik, der kom fra økonomer tidligt i processen, ikke stopper efter første etape. Lytter byrådet ikke til kritik?

Nu skal jeg heller ikke kun være negativ, da der faktisk også er andre positive ting ved letbanen. En af de positive ting ved det kaotiske forløb er, at andre letbaneprojekter er sat i bero, og derfor bliver andre kommuner ikke udsat for de problemer, som vi har oplevet her i kommunen de seneste fire år.

Den anden gode ting er, at det som nævnt er lykkedes at få Jørgen Leth til at indtale stationer og andre meddelelser. Og hvem elsker ikke lyden af Jørgen Leths stemme?

Mens vi venter på, at letbanen bliver klar til at blive indviet, håber jeg, at der ikke kommer flere dårlige nyheder om letbanen, og så vil jeg glæde mig til at høre lyden af Jørgen Leths stemme.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Lad os lige smutte til London eller Paris

Jonathan Ries, bestyrelsesmedlem Vedvarende Energi Klosterport 4F, Aarhus C
Vores forbrug har taget overhånd, når danskere flyver til udlandet på en smuttur for at holde julefrokost. Hvad med miljøet?

Debat: Hvorfor blev Camilla Fabricius ikke rådmand?

Randi Bruhn Mannion, Hvidmosevej 8, Ebeltoft
Endelig kom der et svar fra formanden fra Socialdemokratiet i Aarhus på spørgsmålet om, hvorfor Camilla Fabricius ikke blev rådmand i Aarhus.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her