Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Vores søde børn skal ikke være døde børn

Sikker skolevej nu: Bløde trafikanter må springe for livet på Nordre Strandvej.

Vi må gøre noget nu, inden de helt store ulykker indtræffer. Nordre Strandvej er en trafikal katastrofe. Dagligt oplever borgere i Risskov det kaos, der følger med at skulle krydse vejen eller blot færdes langs den stærkt trafikerede færdselsåre. Der er på en knap 4 km lang strækning kun ét trafiklys (ved Bellevue) og yderligere én fodgængerovergang (ved Brovej). Både biler og cyklister kører dagligt med meget høj hastighed. Det er en ventende katastrofe.

Den seneste tælling af døgntrafikken på Nordre Strandvej er foretaget i 2012. Det er nu fem år siden, så mon det ikke er på tide at få foretaget en ny og ved samme lejlighed en aktuel hastighedsmåling? Målingen i 2012 så således ud:

Nordre Strandvej vest for Ådalsvej, antal biler: 6.500.

Nordre Strandvej vest for Brovej, antal biler: 5.100.

Nordre Strandvej øst for Brovej, antal biler: 2.300.

På samme strækning har der siden 2012 været 16 uheld. Her har de otte været med personskade, mens der i de øvrige otte uheld alene er sket materiel skade. I ti af uheldene har der været en personbil/cyklist impliceret. To af uheldene har været solouheld, to med personbil/knallert og to med personbil/personbil.

Usikker vej til skole

Trafikken har i mange år været voldsom, og i myldretiden er det nærmest med livet som indsats, at bløde trafikanter krydser vejen. For de familier, der daglig skal sende deres børn afsted på cykel for at nå Strandskolen eller en af de andre institutioner, er det med en konstant frygt for, om det nu er i dag, der sker en ulykke. Samtidig opfordrer skolen til, at børn går eller cykler til skolen for at lette trafikken. Men det tør man nærmest ikke.

I myldretiden er det nærmest med livet som indsats, at bløde trafikanter krydser vejen.

Det seneste års etablering af butikker og lejligheder ved Tømmergården har kun øget en i forvejen meget voldsom trafik. Sideløbende med denne etablering er der intet gjort for at forbedre trafiksikkerheden, sænke farten eller sørge for, at der sikres muligheder for, at børn og andre bløde trafikanter kan krydse vejen eller færdes trygt langs med den.

Fjernet ved en fejl

Rystende er det at være vidne til den bevidste beslutning om at fjerne den ene fodgængerovergang ved Ådalsvej, samtidig med at trafikken er kraftigt forøget pga. opførelse af lejligheder, to discountsupermarkeder samt en tankstation. Flere biler om ugen på dette stykke vej.

Ydermere har man forringet sikkerheden ved at plante træer i siden af Nordre Strandvej. De er anbragt, så de forringer udsynet ved udkørsel fra sidevejene. Som om dette ikke er nok, er der etableret parkeringspladser langs Nordre Strandvej på trods af færdselsloven, der påpeger, at parkering ikke skal være mulig op til ti meter fra hver side af indkørsel til en vej. Allerede her er der et problem, der blot forværres af de utallige ulovlige parkeringer foran og bagved de markerede båse. Hertil kommer høje hække, som yderligere forringer udsynet ved udkørsel fra villavejene, samt cyklister, der med høj hastighed passerer sidevejenes udmundinger. Nogle forældre har ikke noget valg og kan være nødt til at sende deres børn afsted alene på cykel. Vi er andre, der simpelthen ikke tør sende endog større børn af sted alene, da de selv i selskab med en voksen dagligt oplever, hvor farligt det er at færdes omkring Nordre Strandvej.

Tre tiltag

Vi er nødt til at få set på de bedste mulige og hurtigst mulige løsninger, der kan:

sikre, at børn og andre bløde trafikanter kan krydse Nordre Strandvej enten via lyskryds, etablering af fodgængerfelter, fjernelse af parkeringsbåsene omkring krydsningshellerne eller andre sikre måder, gangbro eller lignende.

sikre en forsvarlig trafikafvikling, specielt omkring Tømmergården og Ådalsvej; begrænsning af tung trafik og varekørsel i de tidsrum vores børn skal til og fra skole.

sikre chikaner på Nordre Strandvej i form af ”bump”, advarselsblink eller lignende, der effektivt nedsætter farten.

Vi kan som ansvarlige forældre ikke længere stiltiende sidde som angstfyldte, magtesløse tilskuere. Ansvarlige politikere må finde det som højeste prioritet at sikre skolevejen og normalisere trafikafviklingen omkring en af byens største skoler (Strandskolen).

Vi forventer handling nu.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Fodgængerne er de mest udsatte
Hanne Holst Rasmussen, Dagmar Petersens Gade 78, Aarhus C
Tak til Uffe Normand for problematiseringen af cyklisternes trængsler på strækningen fra Dokk1 til Østbanetorvet (JP Aarhus 8/1).
Debat: Bravo, rådmand Simsek
Sten Weidinger, Olaf Rudes Vej 6A, Højbjerg
Ifølge JP Aarhus 10/1 vil den nye rådmand for teknik og dermed også trafik, Bünyamin Simsek, sørge for, at det katastrofale vejkryds ved Mindet/Dokk 1 bliver til et normalt T-kryds.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Regeringen har gode flytteplaner, men...

Skal der rettes en saglig kritik mod regeringens planer, er det, at de er for uambitiøse.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Flyt banegården

Hans Jakobsen, Araliavej 15, Harlev
God idé, flyt banegården ud til firkløveret, og lad den fremtidige letbane løbe ud til Brabrand og videre til Harlev.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Vestbredden i Luxor: Rejse mod det evige liv
Den egyptiske by Luxor ligger i et område, der emmer af ældgammel kultur og mytologi. Grave og templer opført til ære for konger, dronninger og embedsmænd kan kombineres med en tur på kamelryg langs Nilen. 
Se flere
Trådløs højttaler: Det skal du overveje
Nu til dags kan du vælge mellem en trådløs højttaler med wi-fi- eller bluetooth-forbindelse. Hvis du ikke kan få begge dele, er her tipsene til at vælge. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her