Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Den østjyske millionbys biltrængsel

Business Region Aarhus vil fortsætte væksten, men den livsvigtige infrastruktur kræver nye investeringer

Regionen rummer en righoldighed af virksomheder, uddannelsessteder og velfungerende bysamfund, et kæmpepotentiale for fortsat vækst og velfærd i en landsdel med meget plads og natur.

Aarhus er Midtjyllands største bysamfund og virker som en kraftig dynamo for hele Østjylland. På strækningen fra Randers til Kolding bor allerede ca. 900.000 mennesker inden for en afstand af 30 km fra E45.

Infrastrukturen er livsvigtig for denne vækstproces. Men her ser vi også nogle af de største udfordringer.

Aarhus er ved at kvæles i biltrængsel – i en kombination af E45-pendling og E45-nord-syd-transit. Derfor er det godt, at Folketinget har besluttet, at E45 nu skal opgraderes for at øge kapaciteten der, hvor pendlingen er størst og stadig vokser. Det haster, derfor er Vejdirektoratet allerede i gang.

Men der skal mere til.

To andre aflastninger skal sættes i værk – samtidig. Den første er A26 nær Aarhus: En åbenlys disharmoni eksisterer i trafiknettet i Østjylland.

Blot et enkelt blik på regionskortet over Østjylland viser tydeligt, at motorvejsnettet omkring Aarhus ikke er harmonisk udviklet:

Aarhus-Viborg mangler motorvejskapacitet – A26 er stadig tosporet og gennemløber mange småbyer på sin rute mod regionshovedstaden Viborg, forbi store industribyer som Hammel, Fårvang og Bjerringbro med nogle af regionens store industrier. Der er i myldretiden dårlig fremkommelighed for trafikken og store støjgener og barrierechikaner for de lokale. Alt dette hæmmer udflytningen fra Aarhus som uddannelsesby til byerne nordvest for Aarhus og øger pendlingen til andre og fjernere omegne af storbyen. En motorvej fra Aarhus til Hammel er sat til ca. 3 mia. kr. – til sammenligning med 15-20 mia. kr. for en ”Hærvejsmotorvej”, som angiveligt – fremført af forslagsstillerne – skal aflaste E45.

Men Hærvejen kan jo kun aflaste transittrafikken.

Derimod vil en opgradering af A26 på etapen fra Mundelstrup til Hammel (Søbyvad) forøge Business Region Aarhus’ vækst mod nordvest – ad A26-ruten – og dermed øge storbyens livskraft med en mere harmonisk trafikforsyning i hele sit byvækstrum.

Den anden aflastning af E45 skal selvfølgelig være en hærvejstrafikåre. Men hvorfor fire spor?

En tosporet, evt. 2-1, kan fås for ca. det halve og vil fordoble transitkapaciteten langs f.eks. A13-ruten og spare rigeligt på finanserne, til at en A26-opgradering kan gennemføres allerede nu, så snart anlægsmaskinerne bliver ledige.

Nu bør vi stå sammen i hele Business Region Aarhus og støtte de mest involverede bosætningskommuner, der har byområder, som hæmmes af den manglende A26-kapacitet: Aarhus, Favrskov, Silkeborg, Randers og Viborg Kommuner. Lad os anbefale at opgradere E45, opgradere A26 nær Aarhus og støtte anlæg af en ny hærvejsmotortrafikvej.

Stærke politikere er med deres kostbare fordring om en firesporet hærvejsmotorvej ved at skyde A26 ned af prioriteringslisten. Det må ikke ske i stilhed.

Det vil vise sig at blive meget mere effektivt for Business Region Aarhus og for hele Jylland, at E45 og A26 opgraderes, og at nord-syd-transittrafikken gennem Jylland tilbydes en motortrafikvej – evt. 2-1 – fra Støvring til Kolding til halv pris, dvs. ca. 7-10 mia. kr.

Hærvejsløsningen bør nedskaleres til en motortrafikvej til 7-10 mia. kr.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Glæde over True Skov: Bør beskytte 500.000 træer
Gitte Holmslykke, bestyrelsesmedlem i foreningen Træer og Landskab | Ida Vogel, bestyrelsesmedlem i foreningen Træer og Landskab
Der er mange muligheder i True Skov, som Aarhus Kommune vil forbedre.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Glæde over True Skov: Bør beskytte 500.000 træer

Gitte Holmslykke, bestyrelsesmedlem i foreningen Træer og Landskab | Ida Vogel, bestyrelsesmedlem i foreningen Træer og Landskab
Der er mange muligheder i True Skov, som Aarhus Kommune vil forbedre.

Debat: Nej, landbruget er ikke i gang med en stor kampagne

Nikolaj Schulz, chefjurist i Bæredygtigt Landbrug
Konflikten mellem natur og afvanding er unødvendig, og der er masser af muligheder for at øge vandløbenes vandføringsevne.

Debat: Vores massive svigt af ældre medborgere

Hardy Mikkelsen, miljøchef, Holme Parkvej 284, Højbjerg
Vi fralægger os som samfund ansvaret fuldstændigt. Og imens har tricktyvene kronede dage med at bestjæle vore ældre medborgere.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her