Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Nemmere at tage toget fra Skanderborg

En overdækket banegrav med p-hus ved Aarhus H ville gøre det meget lettere for trafikanter at komme til banegården og fortsætte rejsen med tog.

Hvis man kan undre sig over noget i hele denne proces, er det, at byrådet åbenbart ikke har fået lejlighed til at tage stilling til et projekt med en overdækket banegrav. Arkivfoto: Carsten Andreasen
DSB

Og så skal man åbenbart til det igen. En vis Bo Lindbirk har skamrost J. Christensen for hans mange forsøg på at få lavet en stor fin parkeringsplads med tilhørende banegård langt ude vestpå ved motorvejen. Og det vil da sikkert også være herligt for bilisterne og for dem, der skal til Aarhus. Tonen er dog noget barsk (”Byrådet fatter intet” og ”Det ungdommelige byråd” osv.), og det har byrådet for en gangs skyld ikke fortjent.

Hvis man kan undre sig over noget i hele denne proces, er det, at byrådet åbenbart ikke har fået lejlighed til at tage stilling til et projekt med en overdækket banegrav.

Lad os først kigge på geografien. Afstanden fra centrum langs den eksisterende bane gennem Brabrand ud til motorvejen er ca. af samme længde som det nødvendige stykke nyanlagt skinne, så det folk, der skal uden om Aarhus, vil spare et reelt stykket fra et sted omkring Hørning til den nuværende banegård. Så er spørgsmålet bare, hvor stor en andel af passagererne det drejer sig om, og det tal er tilsyneladende ikke blevet offentliggjort i nyere tid, men mængden af personer, der myldrer ind og ud af de gennemgående tog, tyder på, at det er flertallet. Og det, jeg har set på pladsreservationerne i togene, tyder i samme retning.

Besværlig adgang

Alle disse mennesker skal åbenbart jages ud af toget, spadsere med deres bagage osv. over til stoppestedet for et eller andet transportmiddel, der med garanti vil være langsommere end et IC-tog. De vil tabe mere tid, end ”udenomspassagererne” vinder – medmindre de har en bil holdende uden for bøhlandsbanegården, men det har vi jo ikke allesammen.

Og ja, det vil da være herligt for bilisterne, hvis de ikke skal lede efter en p-plads i centrum eller bare et sted, hvor de kan blive læsset af. Men det er der råd for, hvis der etableres en stor fin parkeringsplads med nem adgang til offentlig transport ind til Aarhus H. Åh nej, tænker bilisterne – så skal vi med bus eller (engang i en fjern fremtid) en letbane ind til centrum. Det er da umenneskeligt. Jo, men så er det også umenneskeligt at forvente, at vi andre først skal tage på gåben eller med bus til det sted, hvor vi skal skifte til et passende transportmiddel, og der skal vi så stå og vente på at få lov til at bruge yderligere et kvarters tid eller en halv time på at komme ud til den famøse parkeringsplads inkl. banegård. Bilisterne har i forvejen et alternativ, nemlig at køre til Skanderborg og smide deres mukkebik der. Eller for min skyld gerne til en nybygget parkeringsplads uden tilhørende banegård ude ved E45.

Hvis man kan undre sig over noget i hele denne proces, er det, at byrådet åbenbart ikke har fået lejlighed til at tage stilling til et projekt med en overdækket banegrav, der jo for eksempel kunne rumme et p-hus eller bare en lille bitte smule mere plads til at sætte passagerer af og på. Men det er vist Banedanmark, der har skylden for den fadæse.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Friheden er etisk begrundet

Filip Steffensen, næstformand, Liberal Alliances Ungdom, Aarhus, Langballevej 134, Mårslet

Debat: Nedrivning løser ikke parallelsamfund

Britt Bager, boligordfører for Venstre, valgt i Østjyllands Storkreds
Jeg kan love, at der vil være langt flere konkrete redskaber i regeringens udspil end et par nedrivninger hist og her.

Debat: Presser Aarhus Kommune retsstillingen for at spare penge på børn med handicap?

Charlotte Jensen, | Kis Holm Laursen, | Gro Nielsen, | Claus Thomasbjerg, | Marianne Banner, | Nina Rasmussen, | Rikke Ingemann, | Conni Andersen, | Anne Kjeld Pedersen, | Viggo Jonasen, | Tomas Bjørn Pedersen, | Morten Olesen, | Jan Østergaard, mangeårig bisidder i handicapsager og til daglig chefanklager
Åbent brev til politikerne i Aarhus Byråd – med håb om en konstruktiv dialog, og at handicappede børn kan komme på den politiske dagsorden i Aarhus Byråd på et oplyst og velunderbygget grundlag.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Bolig
Disse renoveringer kan betale sig i det tidlige forår
Nogle boligprojekter som indendørs pudse- og malearbejde kan være billigere at få lavet i den kommende tid, hvor vejret stadig er ustadigt og koldt. 
Se flere
Test af 4 soundbars: Klip kablerne i tv-stuen
Hjemmebio er stadig bedst med ordentlig surround-lyd. Men det må gerne være praktisk – som med disse soundbars, der har trådløse baghøjttalere. 
Se flere
Test af 4 soundbars: Klip kablerne i tv-stuen
Hjemmebio er stadig bedst med ordentlig surround-lyd. Men det må gerne være praktisk – som med disse soundbars, der har trådløse baghøjttalere. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her