Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Arbejdspladser og vækst i ”Aarhus Jutlandia Airport”

En ny lufthavn vil allerede i anlægsfasen kunne beskæftige op mod 2.000 mennesker.

Der findes ikke en bæredygtig forretningsmodel for lufthavnen i Tirstrup, mener Aarhus Transport Group. Foto: Casper Holmenlund Christensen

Den nye Wilke-måling om lufthavnen, som var forsidestof i JP Aarhus 3/1, skal der nok være delte meninger om, alt efter om man spørger en af vore store, internationale virksomheder – som f.eks. Vestas eller Arla – Aarhus Universitet eller en tilfældig mand eller kvinde på gaden i Aarhus.

Det er problematisk og lidt ude af trit med virkeligheden, når rapporten baserer sig på en illusion, som ikke eksisterer, nemlig den døende nødlufthavn, Tirstrups overlevelse på længere sigt.

Svaret i målingen er derfor tilsvarende misvisende. Det er en kendsgerning, at indenfor seks år træder et EU-regulativ i kraft, som gør, at ingen lande i EU må støtte regionale lufthavne. Derved står Tirstrup alene uden tilskud fra ejerkommunerne og skal udelukkende klare sig af driften alene. Tirstrup har været milevidt fra et overskud de seneste mange år, så det er et spørgsmål, hvor længe lufthavnen vil overleve, når alle tilskuddene forsvinder fra lufthavnen.

Hvor er planen?

Meget apropos bragte JP Aarhus for nylig (21/12) en glimrende og objektiv leder, som efterspørger – igen forgæves – den forretningsmodel, som lokalpatriotiske molboer i alliance med SF’s ledelse og folketingsmedlem Leif Lahn Jensen, valgt i Grenaa, m.fl. agter at iværksætte for at frelse Tirstrup.

Alle ved, at en sådan plan ikke findes hverken i dag eller i morgen. Den lever udelukkende som en drøm på Djursland, som naturligvis ønsker at bevare arbejdspladserne, hvis antal imidlertid overvurderes i stor stil.

Op mod 5.000 arbejdspladser

ATG kan oplyse, at det ”kun” drejer sig om ca. 80-90 heltidsstillinger, hvoraf ikke alle er fra Djursland, og det bør fremhæves, at ingen af dem bliver arbejdsløse, samtlige vil – hvis de ønsker det – kunne få ansættelse i den nye internationale lufthavn ved Thomasminde, blot får de altså en smule længere til arbejdet end i dag.

Til gengæld ventes de fra start i den nye lufthavn at få selskab af op mod 2.000 nye kolleger allerede i anlægsfasen. Antallet ventes at vokse støt til 4-5.000 i løbet af kort tid.

Og regionen – inklusive Djursland – vil få stor gavn og vækst som følge af det løft, den nye lufthavn medfører i Østjylland. Vi tvivler på, at SF og kompagni i fuld alvor vil kæmpe imod denne erhvervsudvikling.

Til sammenligning er der i den succesrige og nu privatiserede Københavns Lufthavn ca. 28.000 ansatte (med de indirekte omkring 80.000). Københavns Lufthavn regnes i dag for Danmarks største private arbejdsplads. Vi nøjes som beskedne jyder med 5.000 i ”Aarhus Jutlandia Airport” – i første omgang, ganske vist.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Skæbnetime for folkeskolen
Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Debat: Århus Sømandshjem
Ebbe Thorup Holm, tidl. statsaut. skibsmægler og ditto vejer og måler, Godthaabsgade 22, Aarhus C
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Skæbnetime for folkeskolen

Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Stadig flere vælger folkeskolen fra, og ændrer vi ikke kurs, er spørgsmålet: Vil du savne folkeskolen, når den ikke længere er her?

Debat: Skolereformen skal tage højde for børns alder

Renie Schriver Bahn, Ternevej 2, Risskov
Efter at have set en meget oplysende udsendelse på DR2 7/1, ”Kroppens hemmeligheder: At vokse”, hvori det bl.a. blev oplyst, at børn vokser ekstremt hurtigt fra 0-1 år, afløst af en meget hurtig vækst indtil ca. 8-9 år, tænker jeg på de små førskolebørn og 0., 1. og 2. klasse.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her