Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Den østjyske motorvej er ikke glemt – men gemt

Hvem ved, om der ikke allerede nu var en klar afklaring om udvidelsen af E45, hvis den tidligere regering stadig sad ved roret?

Sekretariatschefen i Aarhus Transport Group er ikke imponeret over Venstre-regeringens indsats for at få udvidet den østjyske motorvej. Foto: Casper Dalhoff

Kom erhvervs- og vækstministeren ikke lidt for let omkring, at E45 ikke er glemt af regeringen i sit indlæg 7/11 i JP Aarhus.

Jeg tror ikke, at der er en politiker i Østjylland med bare lidt respekt for sig selv, som ikke både før og efter valget har ytret sig om, at udvidelsen af E45 er meget vigtig, og at der snart skal ske noget. Så det kommer da ikke bag på nogen, at Troels Lund Poulsen også har denne holdning.

Problemet omkring E45 er jo ikke et nyt problem, så hvorfor er det så ikke prioriteret højere? Jeg har svært ved at se, hvilke vejprojekter der er vigtigere i dagens Danmark. Hvorfor har de ”stærke” østjyske politikere med Troels Lund Poulsen i spidsen ikke formået at få en konkret handling ind i regeringsgrundlaget i stedet for, »at vi løbende vil sørge for at forbedre fremkommeligheden« – men hvornår er ”løbende”? Om to år eller om 10 år?

Det kan undre, hvorfor hele projekt E45 nu pludselig ikke har en prioritet, som gør, at der er afsat penge i finansloven.

Troels Lund Poulsen understreger, at det første skridt var at vælge den nuværende regering. Uden at være politisk, det er ikke Aarhus Transport Groups lod, kan man så være sikker på det?

Der var klare udmeldinger fra den tidligere trafikminister, da han ved selvsyn tidligere på året var ved E45, hvor han understregede, at E45 havde absolut højeste prioritet, så hvem ved, om der ikke allerede nu var en klar afklaring om udvidelsen af E45, hvis den tidligere regering stadig sad ved roret?

Desuden kan henvises til en faglig undersøgelse, som Infrastrukturkommissionen har foretaget. Den konkluderede, at en udvidelse af E45 var det projekt, som vil have den højeste økonomiske værdi blandt alle vejanlæg i Danmark. Det taler vel sit helt eget sprog.

Aarhus Transport Group holder en transportkonference den 19. januar 2016 i det nye Havnehus på havnen i Aarhus, og Troels Lund Poulsen er hermed inviteret til at uddybe sine argumenter for, hvorfor det går så langsomt med udvidelsen af E45.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Skæbnetime for folkeskolen
Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Debat: Århus Sømandshjem
Ebbe Thorup Holm, tidl. statsaut. skibsmægler og ditto vejer og måler, Godthaabsgade 22, Aarhus C
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Skæbnetime for folkeskolen

Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Stadig flere vælger folkeskolen fra, og ændrer vi ikke kurs, er spørgsmålet: Vil du savne folkeskolen, når den ikke længere er her?

Debat: Skolereformen skal tage højde for børns alder

Renie Schriver Bahn, Ternevej 2, Risskov
Efter at have set en meget oplysende udsendelse på DR2 7/1, ”Kroppens hemmeligheder: At vokse”, hvori det bl.a. blev oplyst, at børn vokser ekstremt hurtigt fra 0-1 år, afløst af en meget hurtig vækst indtil ca. 8-9 år, tænker jeg på de små førskolebørn og 0., 1. og 2. klasse.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her