Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

E45 – er kassen lukket i?

Lad os få de folkevalgte politikere fra regionen på banen, eller rettere motorvejen. Brug jeres indflydelse på Borgen, og kæmp for, at den udvidelse bliver vedtaget her og nu.

Det øgede tidsforbrug som følge af ventetid på E45 koster et firma som Danske Fragtmænd mellem 25 og 50 mio. kr. årligt, vurderer sekretariatschefen i Aarhus Transport Group. Foto: Gregers Tycho

Er der gået for megen snak i debatten om udvidelsen af E45 og for lidt handling? Aarhus Transport Group mener, at det er vigtigere end nogensinde, at der er fokus og momentum på en udvidelse af E45

»Der er i øjeblikket ca. 15 km kø på E45 syd for afkørsel 52 i sydlig retning«.

Under valgkampen fremhævede stort set alle folkevalgte politikere med rødder i Østjylland, og med de østjyske borgmestre i spidsen, vigtigheden i, at E45 udvides til minimum seks spor fra Randers til Hornstrup. En ny motorvej ned midt gennem Jylland, den såkaldte Hærvejsmotorvej, har også været på tale, men det er vigtigt, at man her og nu prioriterer udvidelsen af E45. På længere sigt udelukker en udvidelse af E45 naturligvis ikke andre motorvejstiltag i Jylland, men Hærvejsmotorvejen må komme på et senere tidspunkt, for behovet kommer før eller siden, ingen tvivl om det.

»En lastbil holder i nødsporet ved afkørslen til Genvejen, det giver allerede store trafikale problemer med morgentrafikken i den sydlige del af Aarhus«.

Alle, der færdes på E45 eller følger trafikken gennem radioen, oplever de mange problemer og ulykker, der dagligt sker på E45, og stort set alle er enige om, at ”tilsanding” af trafikken bliver værre og værre fra dag til dag, og at der snarligt skal findes en løsning.

»To biler er stødt ind i hinanden i det sydlige spor ved det store motorvejskryds.«

Svækket mobilitet

Trængsel svækker konkurrenceevnen og mindsker vækst. Ca. 15 pct. af landets eksportvirksomheder er placeret i det østjyske område fra Horsens i syd og Randers i nord til Grenaa i øst. Manglende fremkommelighed vil svække disse virksomheders mobilitet, fleksibilitet og konkurrenceevne og vil ikke mindst føre til produktionstab og mindsket vækst i antallet af arbejdspladser i regionen.

»Kiggekø i nordlige retning ved afkørsel 52.«

Ventetid er også ekstra omkostninger og store tab af penge. Ikke blot for produktionsvirksomhederne i regionen, men også for de mange transportvirksomheder, som dagligt opererer i området.

Trængsel svækker konkurrenceevnen og mindsker vækst.

Som et godt eksempel fra den virkelige verden kan nævnes et af Aarhus Transport Groups store medlemmer, Danske Fragtmænd A/S, med hovedsæde i Aarhus. Af deres ca. 1.600 lastbiler kører ca. 1.200 dagligt på motorvejene i Danmark. Inden for de seneste par år har Danske Fragtmænd lavet undersøgelser, der viser, at hver lastbil i gennemsnit bruger 10-20 minutter mere på de danske motorveje end for blot nogle år siden.

Det øgede tidsforbrug er højere på motorvej E45 fra Randers i nord til Horsens i syd. Det betyder, at de hver dag bruger mere end 200 timer ekstra på motorvejene. Det koster dem 25-50 mio. kr. årligt.

Danske Fragtmænd er kun en ud af mange store transportvirksomheder i regionen, spørg blot DSV (Horsens), Frode Laursen (Vitten), Freja Transport & Logistics (Skanderborg), Blue Water Shipping (Hinnerup) samt mange andre, som alle har store afdelinger og terminaler i området, de fleste af dem tæt op ad motorvejen. Der er kun én til at betale, og det er dig og mig.

Mere trafik på mindre veje

»En vindmølletransport nord for Hadsten påvirker i øjeblikket den nordgående trafik, der må påregnes forsinkelser«

Man begynder desværre også at se, at trafikstrømmene flytter sig fra motorvejene.

Inden for transportbranchen ser vi nu, at mange vognmænd (læs: chauffører) vælger alternative ruter og trækker over på mindre veje væk fra motorvejene for at komme hurtigere frem.

Det betyder flere ekstra kilometer og øgede omkostninger for slet ikke at tale om den ekstra forurening og CO2-udslip. Hvad gør du og jeg, bruger vi ikke også en gang imellem samme taktik?

»Der må påregnes ekstra køretid i begge retninger på E45.«

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på vejtekniske forhold, men så vidt jeg husker, meldte tidligere trafikminister Magnus Heunicke (S) efter en besigtigelse af E45 tidligere på året ud, at omkostningen til en udvidelse af E45 vil blive noget mindre end udvidelsen af andre motorvejsstrækninger, da man kan inddrage den brede midterrabat på det meste af strækningen, så man ikke skal anlægge nye spor og gøre vejnettet bredere.

»En ambulance er på vej ad E45 til Skejby fra Randers, forsigtig kørsel.«

Så masser af gode eksempler og argumenter for, at der snarligt skal ske en udvidelse af E45. Men hvad sker der, er kassen lukket i, er udvidelsen puttet ned i en kasse under finanslovsforhandlingerne eller sat i bero i et mørkt hjørne for først at komme op igen på et senere tidspunkt?

Hvem har bolden; er det trafikministeren, erhvervsministeren, finansministeren eller en hel tredje part? Vi vil se action, og vi skal have en melding om, hvad der sker og ikke mindst: Lad os få de folkevalgte politikere fra regionen på banen, eller rettere motorvejen. Brug jeres indflydelse på Borgen, og kæmp for, at den udvidelse bliver vedtaget her og nu. Det er vigtigere end nogensinde, at der er fokus og momentum på udvidelse af E45, det er vigtig for dig og mig, det er vigtig for hele regionen.

»Pga. uheld er motorvejen nu lukket i begge retninger ved Aarhus V.«

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Skæbnetime for folkeskolen
Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Debat: Århus Sømandshjem
Ebbe Thorup Holm, tidl. statsaut. skibsmægler og ditto vejer og måler, Godthaabsgade 22, Aarhus C
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Skæbnetime for folkeskolen

Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Stadig flere vælger folkeskolen fra, og ændrer vi ikke kurs, er spørgsmålet: Vil du savne folkeskolen, når den ikke længere er her?

Debat: Skolereformen skal tage højde for børns alder

Renie Schriver Bahn, Ternevej 2, Risskov
Efter at have set en meget oplysende udsendelse på DR2 7/1, ”Kroppens hemmeligheder: At vokse”, hvori det bl.a. blev oplyst, at børn vokser ekstremt hurtigt fra 0-1 år, afløst af en meget hurtig vækst indtil ca. 8-9 år, tænker jeg på de små førskolebørn og 0., 1. og 2. klasse.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her