Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Ros til kommunen for at udskyde Bering-Beder-vejen

Stort tillykke til kommunen for gode tiltag i miljøspørgsmål. Det gælder hensyntagen til anlæg af veje i nærheden af tæt beboede områder. At det er kommunens målsætning, gør det ikke mindre glædeligt.

I dette tilfælde gælder det beslutningen om at udskyde valget af linjeføring for Bering-Beder-vejen, der skulle danne den sidste del af den ydre ring omkring Aarhus.

Her var fremlagt en VVM-undersøgelse behæftet med fejl i flere sammenhænge – især ved beskrivelsen af miljøpåvirkningerne.

Det er påvist, at visse områder med tæt bebyggede områder med ”downwind” især fra vejens højere strøg ville komme til at lide under luftforurening fra trafik på vejen.

Netop i denne kontekst er det glædeligt, at kommunen tidligere protesterede over for en linjeføring af motorvejen til Viborg, der ville genere folk i tæt bebyggede områder i kommunens nordvestlige dele.

Jeg tror, at kommunens folk er så kloge, at de har indset, at forureningen er meget værre, end beregningerne viser.

Nogle vil mene, at udskydningen af beslutningerne skyldes pengemangel, men jeg tror, at kommunens folk er så kloge, at de har indset, at forureningen er meget værre, end beregningerne viser. Beregningerne bygger på oplysninger om bilernes forurening ud fra de hidtil opgivne data. Men nu har næsten hele verden opdaget, at Folkevognsfabrikkerne har svindlet med miljøtesterne ved hjælp af ”snydesoftware” i næsten alle dieselmotorerne og visse benzindrevne. Det har siden vist sig, at andre fabrikker har gjort det samme.

Så det ender med, at alle forureningstallene skal ganges med mindst 17 – langt forbi grænseværdierne. At regeringen har frataget eldrevne biler den forventede afgiftsfrihed, forlænger virkningen af disse ting.

Denne del af VVM må gå om, og resultatet vil være, at linjeføringen må ændres, fordi det ikke teknisk er muligt at beskytte de følsomme, tætte bebyggelser.

Den mere end 40 år gamle (amts-)linjeføring (nuværende linje A), som ingeniørerne for nemheds skyld har arbejdet ud fra, går nu med en enkelt ændring ved Mårslet lige i kanten af de nye bebyggelser – bl.a. med ældreboliger samt skolen. Ud med linje A.

En anden grund til at opgive linje A, B og C vil være, at de ville komme til at føre al den tunge trafik fra syd (Odder og omegn) ind igennem den komplicerede tilslutning fra Landevejen og omfartsvejen ind igennem den nye by vest for Malling.

I stedet vil det være meget bedre og mindre forurenende at lade Bering-Beder-vejen udgå fra den nye rundkørsel, der er ved at blive anlagt syd for Malling. Herfra skal vejen så gå syd om Tiset til motorvejssystemet – afhængig af to større arbejder, der venter i horisonten: ny jernbane og Kattegatforbindelsen.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Kronik: Maj 68 er en mediemyte

Torkil Fonsmark
Slut 1960’erne var en underholdende tid. Men når yngre kolleger har udtrykt misundelse over, at de ikke levede i den tid, må man dog konstatere, at så vildt var det altså ikke.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her