*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Ros til kommunen for at udskyde Bering-Beder-vejen

Stort tillykke til kommunen for gode tiltag i miljøspørgsmål. Det gælder hensyntagen til anlæg af veje i nærheden af tæt beboede områder. At det er kommunens målsætning, gør det ikke mindre glædeligt.

I dette tilfælde gælder det beslutningen om at udskyde valget af linjeføring for Bering-Beder-vejen, der skulle danne den sidste del af den ydre ring omkring Aarhus.

Her var fremlagt en VVM-undersøgelse behæftet med fejl i flere sammenhænge – især ved beskrivelsen af miljøpåvirkningerne.

Det er påvist, at visse områder med tæt bebyggede områder med ”downwind” især fra vejens højere strøg ville komme til at lide under luftforurening fra trafik på vejen.

Netop i denne kontekst er det glædeligt, at kommunen tidligere protesterede over for en linjeføring af motorvejen til Viborg, der ville genere folk i tæt bebyggede områder i kommunens nordvestlige dele.

Jeg tror, at kommunens folk er så kloge, at de har indset, at forureningen er meget værre, end beregningerne viser.

Nogle vil mene, at udskydningen af beslutningerne skyldes pengemangel, men jeg tror, at kommunens folk er så kloge, at de har indset, at forureningen er meget værre, end beregningerne viser. Beregningerne bygger på oplysninger om bilernes forurening ud fra de hidtil opgivne data. Men nu har næsten hele verden opdaget, at Folkevognsfabrikkerne har svindlet med miljøtesterne ved hjælp af ”snydesoftware” i næsten alle dieselmotorerne og visse benzindrevne. Det har siden vist sig, at andre fabrikker har gjort det samme.

Så det ender med, at alle forureningstallene skal ganges med mindst 17 – langt forbi grænseværdierne. At regeringen har frataget eldrevne biler den forventede afgiftsfrihed, forlænger virkningen af disse ting.

Denne del af VVM må gå om, og resultatet vil være, at linjeføringen må ændres, fordi det ikke teknisk er muligt at beskytte de følsomme, tætte bebyggelser.

Den mere end 40 år gamle (amts-)linjeføring (nuværende linje A), som ingeniørerne for nemheds skyld har arbejdet ud fra, går nu med en enkelt ændring ved Mårslet lige i kanten af de nye bebyggelser – bl.a. med ældreboliger samt skolen. Ud med linje A.

En anden grund til at opgive linje A, B og C vil være, at de ville komme til at føre al den tunge trafik fra syd (Odder og omegn) ind igennem den komplicerede tilslutning fra Landevejen og omfartsvejen ind igennem den nye by vest for Malling.

I stedet vil det være meget bedre og mindre forurenende at lade Bering-Beder-vejen udgå fra den nye rundkørsel, der er ved at blive anlagt syd for Malling. Herfra skal vejen så gå syd om Tiset til motorvejssystemet – afhængig af to større arbejder, der venter i horisonten: ny jernbane og Kattegatforbindelsen.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Aarhus lige nu

Det skal handle om at hjælpe andre

52-årige Charlotte Hold havde en succesfuld karriere inden for logistik og administration. Men en dag skiftede hun kurs. Hun ville lave noget, der gav mening. I dag arbejder hun for folk, der er ramt af den sjældne hjernesygdom Huntingtons Sygdom.
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Letbanen er forældet teknologi

Kim Kæraa, Holme Parkvej 261, Højbjerg
Aarhus burde indføre trolleybusser i stedet for letbanetog, der allerede er en gammeldags transportform.
Restauranter
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her