Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Erhvervsfjende eller lufthavns-forkæmper?

Folketingsmedlem Jonas Dahl, gruppeformand i SF, valgt i Aarhus, harcelerer i JP Aarhus (16/9) over, at avisen få dage tidligere i en velbegrundet leder udpeger ham som erhvervsfjende. Aarhus Transport Group er helt enig i JP’s betragtning.

Det er ikke fair over for skatteborgerne, når Jonas Dahl og SF bag om ryggen på bystyret proklamerer, at de vil modarbejde og forsøge at frarøve Aarhus mulighederne for langt om længe at få etableret den rigtige internationale lufthavn ved Thomasminde, som firmaerne, store som små, erhvervsorganisationerne, universitetet, institutionerne med flere nu i årevis har kæmpet for, og hvis fravær har kostet byen dyrt gennem tab af vækstmuligheder og arbejdspladser samt internationale virksomheder som blandt andet Vestas.

Tyngende byrde

Husk også, at de hårdt plagede skatteborgere foreløbig har måttet punge ud med kæmpestore millionbeløb til underskud og livsforlængelse af den alvorligt døende nødlufthavn i Tirstrup. Skatteborgerne og kommunekassen længes naturligvis efter at slippe af med denne stærkt tyngende byrde.

Jonas Dahl fremfører, at et klemt SF ikke ser sig i stand til at skaffe pengene til nødvendige investeringer i lufthavnen, hvilket er velkendt. Men SF er tilsyneladende ikke klar over, at den nye meget nødvendige lufthavn ved Aarhus er en privatfinansieret og -drevet virksomhed, ganske som var det en ny stor Bilka eller Ikea, der som bekendt ikke kræver offentlige tilskud fra skatteborgerne.

Jonas Dahl frygter for konkurrencen fra Billund og Aalborg, men glemmer at indse, at netop den totalt frie konkurrence, altså liberaliseringen af hele luftfartsindustrien i EU, er en af EU’s virkelige succeshistorier, der har medført en kolossal udvikling og vækst, så flyvningen, der tidligere var forbeholdt velhaverne, i dag er for alle og enhver, der nu i millionvis dagligt krydser rundt i Europa grundet de lave priser på flybilletter.

Dahls indlæg afslører også ukendskab til, hvordan og hvorledes nye udlandsruter tiltrækkes og etableres. De kan ikke, eksempelvis via yderligere investeringer, bestemmes og besluttes af lufthavnen alene, men udelukkende i og af luftfartsselskaberne, der til gengæld skal tjene penge, og det kan de ikke i Tirstrup, fordi kundegrundlaget er alt for ringe grundet fejlplaceringen på spidsen af Djursland.

Det er desværre nødlufthavnen i Tirstrups uovervindelige problem, og ikke, som mange tror, om køretiden fra Aarhus er 5 eller 10 minutter kortere eller længere, og om motorvejen er fire- eller sekssporet.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Skæbnetime for folkeskolen
Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Debat: Århus Sømandshjem
Ebbe Thorup Holm, tidl. statsaut. skibsmægler og ditto vejer og måler, Godthaabsgade 22, Aarhus C
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Skæbnetime for folkeskolen

Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Stadig flere vælger folkeskolen fra, og ændrer vi ikke kurs, er spørgsmålet: Vil du savne folkeskolen, når den ikke længere er her?

Debat: Skolereformen skal tage højde for børns alder

Renie Schriver Bahn, Ternevej 2, Risskov
Efter at have set en meget oplysende udsendelse på DR2 7/1, ”Kroppens hemmeligheder: At vokse”, hvori det bl.a. blev oplyst, at børn vokser ekstremt hurtigt fra 0-1 år, afløst af en meget hurtig vækst indtil ca. 8-9 år, tænker jeg på de små førskolebørn og 0., 1. og 2. klasse.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her