Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Erhvervsfjende eller lufthavns-forkæmper?

Folketingsmedlem Jonas Dahl, gruppeformand i SF, valgt i Aarhus, harcelerer i JP Aarhus (16/9) over, at avisen få dage tidligere i en velbegrundet leder udpeger ham som erhvervsfjende. Aarhus Transport Group er helt enig i JP’s betragtning.

Det er ikke fair over for skatteborgerne, når Jonas Dahl og SF bag om ryggen på bystyret proklamerer, at de vil modarbejde og forsøge at frarøve Aarhus mulighederne for langt om længe at få etableret den rigtige internationale lufthavn ved Thomasminde, som firmaerne, store som små, erhvervsorganisationerne, universitetet, institutionerne med flere nu i årevis har kæmpet for, og hvis fravær har kostet byen dyrt gennem tab af vækstmuligheder og arbejdspladser samt internationale virksomheder som blandt andet Vestas.

Tyngende byrde

Husk også, at de hårdt plagede skatteborgere foreløbig har måttet punge ud med kæmpestore millionbeløb til underskud og livsforlængelse af den alvorligt døende nødlufthavn i Tirstrup. Skatteborgerne og kommunekassen længes naturligvis efter at slippe af med denne stærkt tyngende byrde.

Jonas Dahl fremfører, at et klemt SF ikke ser sig i stand til at skaffe pengene til nødvendige investeringer i lufthavnen, hvilket er velkendt. Men SF er tilsyneladende ikke klar over, at den nye meget nødvendige lufthavn ved Aarhus er en privatfinansieret og -drevet virksomhed, ganske som var det en ny stor Bilka eller Ikea, der som bekendt ikke kræver offentlige tilskud fra skatteborgerne.

Jonas Dahl frygter for konkurrencen fra Billund og Aalborg, men glemmer at indse, at netop den totalt frie konkurrence, altså liberaliseringen af hele luftfartsindustrien i EU, er en af EU’s virkelige succeshistorier, der har medført en kolossal udvikling og vækst, så flyvningen, der tidligere var forbeholdt velhaverne, i dag er for alle og enhver, der nu i millionvis dagligt krydser rundt i Europa grundet de lave priser på flybilletter.

Dahls indlæg afslører også ukendskab til, hvordan og hvorledes nye udlandsruter tiltrækkes og etableres. De kan ikke, eksempelvis via yderligere investeringer, bestemmes og besluttes af lufthavnen alene, men udelukkende i og af luftfartsselskaberne, der til gengæld skal tjene penge, og det kan de ikke i Tirstrup, fordi kundegrundlaget er alt for ringe grundet fejlplaceringen på spidsen af Djursland.

Det er desværre nødlufthavnen i Tirstrups uovervindelige problem, og ikke, som mange tror, om køretiden fra Aarhus er 5 eller 10 minutter kortere eller længere, og om motorvejen er fire- eller sekssporet.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Molslinjen sjofler Ebeltoft

Trine Gregorius | Ole Bollesen

De seneste par år har Molslinjen gradvist reduceret antallet af afgange på ruten mellem Odden og Ebeltoft.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Eksperter: Frygt for ringere ældrehjælp spiller ind, når ældre vælger at flytte tættere på børn og børnebørn

Ønsket om at være tæt på børn og børnebørn får ældre til at overveje at forlade hjembyen og flytte tættere på familien, viser en spørgeundersøgelse. Men også udsigten til ringere hjemmehjælp og ventelister på plejeboliger har betydning for deres beslutning om at flytte, mener eksperter. Kurt Madsen og Ellen Nørgaard forlader Vestjylland for at slå sig ned tættere på familien.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her