Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

To afgørende fejl ved Bering-Bedervejsprojektet

Bering-Bedervejen (BBV) vil være her om hundrede år. Miljøet vil aldrig komme af med den.

Når Aarhus er vokset til de forventede 800.000 indbyggere, vil BBV være vokset til en seksspors motorvej – og med en Kattegat-forbindelse i nærheden vil trafikbelastningen måske blive landets højeste.

Derfor må vores beslutninger være mere fremtidssikrede, end der er lagt op til på det nuværende grundlag.

Vil svine vandmiljøet

Det langsigtede først: Motorvejen skal gå uden om den grundvandsfølsomme tunneldal omkring Giberåen. A-linjen kommer til at svine vandmiljøet især vest for Mårslet. Det er fordi VVM-undersøgelsen har forudsat linjeføringer inden for tunneldalens vandskel. Det er det, Aarhus Vand nu i mange år har kørt kampagner imod; forurening af grundvandet med menneskeskabt gift – også det fra bilers færden.

Det kortsigtede: Den siddende forsamling af folkevalgte i byrådet synes at hælde til en linjeføring tæt ved nybyggede boligarealer og unikt for Mårslets vedkommende – en idrætsplads, kommunens største skole og en snarlig opført multihal med tilhørende udendørs aktiviteter. Det giver megen støj og forurening med den fremherskende vind især.

A-linjen kommer til at svine vandmiljøet især vest for Mårslet.

For at gøre det helt slemt, vil man opføre en 4,5 meter høj dæmning over Giberåen – med de følsomme udendørsaktiviteter lige ”i fronten af nedfaldsområdet” for de værste partikler og giftige gasarter – og optimerende nedsivningen til grundvandet i og omkring Giberåen.

A-linjen skal droppes

”Kortsigtet” betyder, at forureningen fra bilerne måske om 20-30 år vil være reduceret en smule pga. ”renere” motorer og mindre dækslid.

Anbefaling: A-linjen tages af bordet. Det er ikke teknisk muligt at begrænse forureningen af den luft, der rammer skole og idrætsanlæg inkl. multihal i Mårslet.

VVM-undersøgelsen laves om til at indbefatte linjeføringer uden om den følsomme tunneldal under Giberåen.

Det vil ikke være muligt at optimere drikkevandsproduktionen eller naturens udfoldelse i form af et planlagt beskyttet vådområde vest for Mårslet med en så stor og voksende trafikåre inden for tunneldalens vandskel.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Himmelbjergets helhedsplan: Lammende, fantasiforladt øregejl
Anders Hougaard
Skanderborg Kommune har haft en notorisk hang til at investere i hypet bras og luftkasteller. Og med den nye helhedsplan for Himmelbjerget er man hoppet helt op på den store klinge, hvad den slags angår.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Aarhus lige nu
Forsiden lige nu

Debat: Der var engang et yndigt land … hvor blev det af?

Tina Di Caterino
Jeg græmmes over mange danskeres åbenlyse intolerance over borgere med anden etnisk baggrund.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Letbanen er skyld i dårlige trafikløsninger

Erik Skals
Aarhus Letbane koster mange borgere ekstra transporttid i stedet for som tænkt af politikerne at lette vores transportbehov.
Aarhus' historie

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.

Vi må planlægge fremtiden – bedre

Af Keld Laursen, direktør i Brabrand Boligforening

Er vi i dag – i 2018 – på vej i den retning, som vi ønsker at vores by skal udvikle sig frem mod 2038?
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her