Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Luk for fjernbustrafik, der konkurrerer med togstrækninger

Det er ikke rimeligt at busselskaber tager konkurrencen op med DSB, på urimelig vis, mener læserbrevsskribenten. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Færdselsstyrelsen politianmeldte selskabet Colour Tours, der stod bag åbningen af en ny busrute mellem Aalborg og Aarhus.

Man var åbenbart for tidligt ude og driver efter styrelsens mening ”regional rutekørsel” uden tilladelse. Og en fjernbusrute mellem Aarhus og Vejle har også set dagens lys. Men de busoperatører, som går efter hurtige gevinster og vil starte rutetrafik på givtige strækninger, har fuld opbakning fra V-politikere.

De borgerlige lovgivere ønsker nemlig flere fjernbusruter. Men det er jo gakgak at stimulere fjernbustrafik, der kører parallelt med togstrækninger, som ovenikøbet er elektrificerede. Når samfundet har investeret dyrt i skinneinfrastruktur og tunnel under bæltet m.m., undergraver man jo jernbanen som transportform, når man skaber incitamenter til vejbaseret parallelkørsel, der betyder dårligere udnyttelse af jernbanens infrastruktur.

Fjernbusserne fylder desuden op på det i forvejen overbelastede vejnet og forurener mere ved brug af dieselbrændstof. Og hvor sikre er de egentlig? Og så er det konkurrence på ulige vilkår, når man fra politikerside inviterer til denne form for cherry picking, der gør det muligt for selskaber som Flixbus at satse på de mest lukrative ruter og lave parallelkørsel med togtrafikken. Det er direkte chikane af DSB og til skade for samfundet og dets langsigtede investeringer. Og så er vi tilmed i den groteske situation, at Region Sjælland ser sig nødsaget til at lukke vitale busruter, der vil isolere gamle egnsbyer og købstæder som Skælskør og Stege, og skære ned på lokalbaneafgange, samtidig med at V-politikere som Hans Christian Schmidt og transportens minister Ole Birk Olesen gør, hvad de kan, for at skabe overflødig bustrafik.

For at tækkes nogle geskæftige busoperatører med eurotegn i øjnene. Hvad med i stedet at sætte ind på at skabe bedre og mere gennemsigtige finansieringsvilkår for de lokale og regionale busruter, som mange pendlere, skolebørn og uddannelsessøgende til daglig er afhængige af?

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Sket i byen

På skraldejagt i skovbunden

En gruppe børn og voksne var søndag formiddag ude og samle affald i Riis Skov på foranledning af familiemediet "Børnenes Aarhus".
Kommentar
Debatindlæg

Debat: EU-romantisk idealisme

Henrik Ræder Clausen
Aarhus' historie
Annonce
Redaktionen anbefaler
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Med luksusliner gennem Norges vilde kystlandskaber
Krydstogter kan noget helt specielt, hvis man gerne vil opleve flere feriedestinationer på én gang. Men med Silver Spirit bliver den vanedannende gode mad og det meget høje serviceniveau også en del af oplevelsen. 
Se flere
Biler
Legendarisk Jeep kører ind i fremtiden
Jeep Wrangler har stort set ikke ændret sig siden slutningen af 1980’erne, men næste år kommer klassikeren i en ny udgave. Essen er stadig den gamle Jeep tilsat mere komfort og et design med glimt i øjet. 
Se flere
Spånplade: Hele Danmark arbejder for Kronospan
Når danskerne afleverer træ på den lokale genbrugsstation, arbejder de for Kronospan i Pindstrup, der fabrikerer spånplader til bl.a. køkkener, skriveborde og gulve. For når Kronospan fremstiller spånplader, er 75 procent af træet genbrugstræ, hvor rigtig meget af det stammer fra landets genbrugsstationer. Der er penge i genbrug – en omsætning på ca. 500 mio. kr. årligt. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her