Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Forvrøvlede tal om letbanens hastighed

Arkivfoto

Letbanen, letbanen, letbanen.

Nu er der en trafikøkonom, som har fundet ud af, at man kan køre turen fra Aarhus H til Skejby hurtigere på cykel. Letbanen kører kun 18 km/t.

Ja - der er lavet mange beregninger. Nogle af dem er endda sande. Men sandhed er ikke det eneste kriterium for et regnestykke, når resultatet skal bruges ude i samfundet (der hvor de voksne og følsomme færdes).

Hér tæller relevans mindst lige så meget!

Letbanen kunne sagtens køre strækningen hurtigere, men det ville kun blive med de passagerer, der skulle mellem endestationerne. Letbanen er nødt til at tage hensyn til, at der er 10 stop og en masse passagerer undervejs. Det formoder jeg er inden for begrebsrammen for en trafikøkonom.

Hvis vi tager 30 sekunders stop "ud af køreplanen" bliver "rejsetiden" pludselig kun 15 minutter – en hastighed på omkring 27 km/t. Hvis man yderligere tager højde for, at der fra Nørreport til Vandtårnet (2,5 km) er en stigning på godt 80 m, vil jeg godt se en gennemsnitlig dansk cyklist på en gennemsnitlig cykel gøre turen hurtigere. Trafikøkonomen inklusive.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her