Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Energiudspil uden flyskat. Gør det noget?

Politikerne tør ikke indføre flere afgifter på transport, for de ved, at vi er mange, som lægger de sidste brikker i feriepuslespillet i disse dage.

Et yndet rejsemål for danskere er Bali, hvor turister her nyeder solen på en strand. Men der skal flyves for at komme til Bali - langt. Foto: Firdia Lisnawati

At rejse er at leve, skrev H.C. Andersen, og han ville sikkert hilse regeringens energiudspil velkommen. CO2-udledning fra transport er nemlig én af de ting, der ikke bliver gjort noget ved. Ingen grønne afgifter på benzin og diesel, ingen lempelse af registreringsafgiften på elbiler – og ingen flyskat.

Politikerne tør nok ikke, for de ved, at vi er mange, som lægger de sidste brikker i feriepuslespillet i disse dage. Gør det noget?

Ja, for CO2-udledningen fra transport er stor og voksende, og én af de faktorer som kan få klimaproblemerne til at vokse til klimakatastrofe. Hvis ingen gør noget alvorligt ved det, vil den globale CO2-udledning fra flyvning være dobbelt så stor som nu – allerede i 2033! (International Transport Forum).

Man kan bygge mure mod mennesker, måske også mod ulve, men ikke mod klimaforandringerne!

Ser man på den personlige klimabalance, er det især flyrejserne, der giver røde tal på bundlinjen. Skulle vi deles solidarisk med resten af verdens befolkning om dén CO2-udledning, vi kan tillade os fra nu af – hvilken utopisk tanke! – burde vores årlige udledning være 2,2 ton. Den er på otte ton! Medregner man udledning fra produktion af de varer, vi køber, ryger det personlige CO2-aftryk op på ca. 17 ton. Og en flyrejse fra Kastrup til Bali med mellemlanding i Qatar giver 3 ½ ton mere. (tjek selv på https://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx)

De 17 ton er det såkaldte materielle aftryk, vi har som danskere. Og det er vi nødt til at tage alvorligt, for CO2-udledningen har indflydelse på klimaet, uanset om den sker i Danmark eller et sted i Sydøstasien. Man kan bygge mure mod mennesker, måske også mod ulve, men ikke mod klimaforandringerne! Ikke desto mindre har politikerne – endnu engang – valgt at kigge den anden vej. Vi kan gøre det samme ved at fortrænge dét med klimaet, mens vi køber flyrejsen. Eller vi kan vise civil courage og handle, hvor uansvarlige politikere nøler.

Har I købt de billige flybilletter til Langbortistan? Nyd det – og hold øje med familiens flyrejser resten af året. Tommelfingerreglen siger: Rejs sjældent og langt og bliv længe væk.

Er I så langt i planlægningen, at I bare mangler at købe billetterne? Husk at købe CO2-kompensation! Mange lader være, fordi de er modstandere af at købe aflad for den dårlige flyvesamvittighed (Luther har ikke levet forgæves!). Men I giver et vigtigt signal til flyselskabet, og pengene kan gøre en stor forskel for klimaprojekter. Nogle flyselskaber har ingen mulighed for tillægskøb af CO2-kompensation. Send en hurtig mail og brok jer!

Hvis jeres feriekalender stadig er åben, er der jo alle de andre feriemuligheder i Danmark, Norden og Europa, ingen nævnt, ingen glemt. Ja, I risikerer sommerdage med ”byger, der går og kommer”. Var dét måske ikke godt nok, før vi begyndte at sammenligne det med Mallorca og en gylden strand på Bali? Hvis I tager flyveren, væk fra dårligt vejr, kan det kun blive værre, både her og på flere af de mest populære destinationer. Hvis I bliver, giver I et godt bidrag til, at gletsjerne også bliver, hvor de er, en stund endnu.

Politikerne har endnu engang vist, at de mangler mandsmod og -hjerte, hvor der er allermest brug for det: til at sikre en tryg fremtid for vore børn og børnebørn. Men vi kan rejse og leve med god klimasamvittighed alligevel. Og uden at det behøver være med hestevogn ned gennem Europa som på H.C. Andersens tid ...

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Kommentar: Her er det dystre bagtæppe for Ørsteds grønne fremtid
Steen Rosenbak
Ørsted sælger de aktiviteter, som for få år siden var argumentet for at holde koncernen på danske hænder. Kynisme spiller i sjælden grad hovedrollen i historien om det danske energieventyr.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Oprør blandt solcelleejere breder sig

»Det er et løftebrud, så det brager. Vi finder os ikke i det. Så er det sagt meget pænt,« siger Sven Kristiansen, formand i Landsforeningen af Solcelleejere. Finans
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her