Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Energiudspil uden flyskat. Gør det noget?

Politikerne tør ikke indføre flere afgifter på transport, for de ved, at vi er mange, som lægger de sidste brikker i feriepuslespillet i disse dage.

Et yndet rejsemål for danskere er Bali, hvor turister her nyeder solen på en strand. Men der skal flyves for at komme til Bali - langt. Foto: Firdia Lisnawati

At rejse er at leve, skrev H.C. Andersen, og han ville sikkert hilse regeringens energiudspil velkommen. CO2-udledning fra transport er nemlig én af de ting, der ikke bliver gjort noget ved. Ingen grønne afgifter på benzin og diesel, ingen lempelse af registreringsafgiften på elbiler – og ingen flyskat.

Politikerne tør nok ikke, for de ved, at vi er mange, som lægger de sidste brikker i feriepuslespillet i disse dage. Gør det noget?

Ja, for CO2-udledningen fra transport er stor og voksende, og én af de faktorer som kan få klimaproblemerne til at vokse til klimakatastrofe. Hvis ingen gør noget alvorligt ved det, vil den globale CO2-udledning fra flyvning være dobbelt så stor som nu – allerede i 2033! (International Transport Forum).

Man kan bygge mure mod mennesker, måske også mod ulve, men ikke mod klimaforandringerne!

Ser man på den personlige klimabalance, er det især flyrejserne, der giver røde tal på bundlinjen. Skulle vi deles solidarisk med resten af verdens befolkning om dén CO2-udledning, vi kan tillade os fra nu af – hvilken utopisk tanke! – burde vores årlige udledning være 2,2 ton. Den er på otte ton! Medregner man udledning fra produktion af de varer, vi køber, ryger det personlige CO2-aftryk op på ca. 17 ton. Og en flyrejse fra Kastrup til Bali med mellemlanding i Qatar giver 3 ½ ton mere. (tjek selv på https://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx)

De 17 ton er det såkaldte materielle aftryk, vi har som danskere. Og det er vi nødt til at tage alvorligt, for CO2-udledningen har indflydelse på klimaet, uanset om den sker i Danmark eller et sted i Sydøstasien. Man kan bygge mure mod mennesker, måske også mod ulve, men ikke mod klimaforandringerne! Ikke desto mindre har politikerne – endnu engang – valgt at kigge den anden vej. Vi kan gøre det samme ved at fortrænge dét med klimaet, mens vi køber flyrejsen. Eller vi kan vise civil courage og handle, hvor uansvarlige politikere nøler.

Har I købt de billige flybilletter til Langbortistan? Nyd det – og hold øje med familiens flyrejser resten af året. Tommelfingerreglen siger: Rejs sjældent og langt og bliv længe væk.

Er I så langt i planlægningen, at I bare mangler at købe billetterne? Husk at købe CO2-kompensation! Mange lader være, fordi de er modstandere af at købe aflad for den dårlige flyvesamvittighed (Luther har ikke levet forgæves!). Men I giver et vigtigt signal til flyselskabet, og pengene kan gøre en stor forskel for klimaprojekter. Nogle flyselskaber har ingen mulighed for tillægskøb af CO2-kompensation. Send en hurtig mail og brok jer!

Hvis jeres feriekalender stadig er åben, er der jo alle de andre feriemuligheder i Danmark, Norden og Europa, ingen nævnt, ingen glemt. Ja, I risikerer sommerdage med ”byger, der går og kommer”. Var dét måske ikke godt nok, før vi begyndte at sammenligne det med Mallorca og en gylden strand på Bali? Hvis I tager flyveren, væk fra dårligt vejr, kan det kun blive værre, både her og på flere af de mest populære destinationer. Hvis I bliver, giver I et godt bidrag til, at gletsjerne også bliver, hvor de er, en stund endnu.

Politikerne har endnu engang vist, at de mangler mandsmod og -hjerte, hvor der er allermest brug for det: til at sikre en tryg fremtid for vore børn og børnebørn. Men vi kan rejse og leve med god klimasamvittighed alligevel. Og uden at det behøver være med hestevogn ned gennem Europa som på H.C. Andersens tid ...

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
JP mener: Nok er nok
Ingen kan bebrejde vestjyderne, hvis de føler, at de skal bære en stor del af belastningen ved, at Danmark med statsministerens ord skal være »en af verdens bedste klimanationer«.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Kan kvalitet passe på 7-trinsskalaen?

Sebastian Thomassen, formand for Frit Forum Århus stud.scient.pol. ved Institut for Statskundskab, AU

Debat: Lort i Riis Skov

Hendrik Vilstrup, professor, Vestre skovvej 6e, Risskov
Der løber virkelig mange hunde og mennesker i skoven, og begge parter efterlader lort.

Debat: Dobbelt op på barsel

Susan Kronborg Nielsen, folketingskandidat, hovedbestyrelsesmedlem i Radikale Venstre, Skovbrynet 13, Skanderborg
Der skal være lige vilkår for barsel uanset køn.
Aarhus' historie

Kronik: Erindringen om Aarhus kan være tyrannisk

Henrik Wigh-Poulsen | Biskop, Aarhus Stift
Om 20 år vil Aarhus blive ved med at kalde alle dem hjem, der har oplevet lykkelige år her.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Forskere: Ægtepar deler risiko for at udvikle sukkersyge
Med studiets resultater in mente bør man ikke kun kigge på individet, men også på ægtefæller og husstande generelt, når man vil opspore udiagnosticeret diabetes, lyder det fra forskergruppen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her