Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Plads til alle i 2018

Byens nye politiske leder for Teknik og Miljø, rådmand Bünyamin Simsek fra Venstre, er lige trådt til. Og tillykke med det! Jeg gruer dog for, hvorvidt jeg kan ønske trafikken og byen tillykke på samme grundlag.

En ting er i hvert fald sikker, og det er behovet for en flydende og fremkommelig trafik. Hvordan den så opnås og med hvilke prioriteringer, er jeg ikke i tvivl om uenigheden vedrørende.

For nok kan jeg være enig med Simsek om målet, men jeg er dog uenig i midlerne – og skeptisk over for deres påvirkning på pladsen til at ånde i kommunen.

Jeg er ikke direkte modstander af biler, men jeg er fan af busser, tog og cykler – og mener ikke, at de er mindre kompetente transportmidler, de bliver bare ikke prioriteret nok. I stedet for at bygge, eller udbygge, flere veje, parkeringspladser og lignende, så gør det billigere, mere oplagt og nemmere at tage bussen, toget eller cyklen.

I myldretiden om morgenen og om aftenen snegler trafikken sig af sted ad de store indfaldsveje – og da er den umiddelbare konklusion, naturligvis, at der skal bygges flere og bredere veje. Det, mener jeg, er bare ikke løsningen. For om 10 år skal trafikken nok igen snegle sig lige så langsomt af sted som nu.

I stedet skal busserne prioriteres, så det vil give mening, både økonomisk og i forhold til transporttid – så det ikke som nu er nemmere at tage bilen. Letbanen skal også udbygges til at være en infrastrukturel rygrad. Den skal køre i de store transportkorridorer og aflaste biltrafikken – og det skal selvfølgelig også kunne betale sig økonomisk. Også cyklen og de gående skal have plads. Det skal være nemt at tage cyklen ude fra oplandsbyerne, og så skal det være lige så nemt at fortsætte inde i byen, på cykel eller til fods, uden at frygte bilerne.

For det handler om at skabe en by med plads til leben, hvor trafikken ikke snegler sig af sted, og hvor der er plads til at ånde uden frygt for den tungere trafik. En by, hvor man kan tage bilen, men vælger bussen, fordi det er nemmere, billigere og hurtigere.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Himmelbjergets helhedsplan: Lammende, fantasiforladt øregejl
Anders Hougaard
Skanderborg Kommune har haft en notorisk hang til at investere i hypet bras og luftkasteller. Og med den nye helhedsplan for Himmelbjerget er man hoppet helt op på den store klinge, hvad den slags angår.
Debat: Havbrug har et stort vækstpotentiale
Brian Thomsen
I Danmark har vi et stort potentiale for at øge produktionen i akvakultur, og der er gennemført flere politiske initiativer, som skal bane vejen for vækst i både landbaserede anlæg og havbrug.
Debat: Kære arbejdsgiver: Vælg en nyuddannet. Det er en god investering!
Sara Stegger Ledaal Skovbakkevej 3 8220 Brabrand
I en kommune som Aarhus, som rummer den by i Danmark med den højeste koncentration af studerende ift. indbyggere, burde arbejdsgiverne være mere forpligtede til at udvide horisonten og åbne op for ansøgerfeltet, så nyuddannede også kan komme i betragtning.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Himmelbjergets helhedsplan: Lammende, fantasiforladt øregejl

Anders Hougaard
Skanderborg Kommune har haft en notorisk hang til at investere i hypet bras og luftkasteller. Og med den nye helhedsplan for Himmelbjerget er man hoppet helt op på den store klinge, hvad den slags angår.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.

Debat: Socialdemokratiet løber fra løfter og reglementer

Jakob D. A. Nicolaisen
Socialdemokratiet udviser total ligegyldighed overfor berørte borgere i en sag om et investeringsfirmas byggeambitioner på Trøjborg.
Aarhus' historie

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.

Vi må planlægge fremtiden – bedre

Af Keld Laursen, direktør i Brabrand Boligforening

Er vi i dag – i 2018 – på vej i den retning, som vi ønsker at vores by skal udvikle sig frem mod 2038?
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her