Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Plads til alle i 2018

Byens nye politiske leder for Teknik og Miljø, rådmand Bünyamin Simsek fra Venstre, er lige trådt til. Og tillykke med det! Jeg gruer dog for, hvorvidt jeg kan ønske trafikken og byen tillykke på samme grundlag.

En ting er i hvert fald sikker, og det er behovet for en flydende og fremkommelig trafik. Hvordan den så opnås og med hvilke prioriteringer, er jeg ikke i tvivl om uenigheden vedrørende.

For nok kan jeg være enig med Simsek om målet, men jeg er dog uenig i midlerne – og skeptisk over for deres påvirkning på pladsen til at ånde i kommunen.

Jeg er ikke direkte modstander af biler, men jeg er fan af busser, tog og cykler – og mener ikke, at de er mindre kompetente transportmidler, de bliver bare ikke prioriteret nok. I stedet for at bygge, eller udbygge, flere veje, parkeringspladser og lignende, så gør det billigere, mere oplagt og nemmere at tage bussen, toget eller cyklen.

I myldretiden om morgenen og om aftenen snegler trafikken sig af sted ad de store indfaldsveje – og da er den umiddelbare konklusion, naturligvis, at der skal bygges flere og bredere veje. Det, mener jeg, er bare ikke løsningen. For om 10 år skal trafikken nok igen snegle sig lige så langsomt af sted som nu.

I stedet skal busserne prioriteres, så det vil give mening, både økonomisk og i forhold til transporttid – så det ikke som nu er nemmere at tage bilen. Letbanen skal også udbygges til at være en infrastrukturel rygrad. Den skal køre i de store transportkorridorer og aflaste biltrafikken – og det skal selvfølgelig også kunne betale sig økonomisk. Også cyklen og de gående skal have plads. Det skal være nemt at tage cyklen ude fra oplandsbyerne, og så skal det være lige så nemt at fortsætte inde i byen, på cykel eller til fods, uden at frygte bilerne.

For det handler om at skabe en by med plads til leben, hvor trafikken ikke snegler sig af sted, og hvor der er plads til at ånde uden frygt for den tungere trafik. En by, hvor man kan tage bilen, men vælger bussen, fordi det er nemmere, billigere og hurtigere.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Æresoprejsning til agurken: Så forbløffende sund er den

Karen Lyager
Ja, agurken består mest af vand. Men de sidste 5 pct. er spækket med supersunde stoffer, som de fleste af os har hårdt brug for. Ikke mindst i en varm sommer.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Sket i byen
Kommentar
Debatindlæg

Debatindlæg: Frit Forum Århus: Giv de studerende tag over hovedet

Sebastian Thomassen, Malthe Melskens
Det er helt afgørende for mennesker og især unge studerende, at man møder mennesker med forskellige socioøkonomiske baggrund.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Æresoprejsning til agurken: Så forbløffende sund er den
Ja, agurken består mest af vand. Men de sidste 5 pct. er spækket med supersunde stoffer, som de fleste af os har hårdt brug for. Ikke mindst i en varm sommer. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her