Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Plads til alle i 2018

Byens nye politiske leder for Teknik og Miljø, rådmand Bünyamin Simsek fra Venstre, er lige trådt til. Og tillykke med det! Jeg gruer dog for, hvorvidt jeg kan ønske trafikken og byen tillykke på samme grundlag.

En ting er i hvert fald sikker, og det er behovet for en flydende og fremkommelig trafik. Hvordan den så opnås og med hvilke prioriteringer, er jeg ikke i tvivl om uenigheden vedrørende.

For nok kan jeg være enig med Simsek om målet, men jeg er dog uenig i midlerne – og skeptisk over for deres påvirkning på pladsen til at ånde i kommunen.

Jeg er ikke direkte modstander af biler, men jeg er fan af busser, tog og cykler – og mener ikke, at de er mindre kompetente transportmidler, de bliver bare ikke prioriteret nok. I stedet for at bygge, eller udbygge, flere veje, parkeringspladser og lignende, så gør det billigere, mere oplagt og nemmere at tage bussen, toget eller cyklen.

I myldretiden om morgenen og om aftenen snegler trafikken sig af sted ad de store indfaldsveje – og da er den umiddelbare konklusion, naturligvis, at der skal bygges flere og bredere veje. Det, mener jeg, er bare ikke løsningen. For om 10 år skal trafikken nok igen snegle sig lige så langsomt af sted som nu.

I stedet skal busserne prioriteres, så det vil give mening, både økonomisk og i forhold til transporttid – så det ikke som nu er nemmere at tage bilen. Letbanen skal også udbygges til at være en infrastrukturel rygrad. Den skal køre i de store transportkorridorer og aflaste biltrafikken – og det skal selvfølgelig også kunne betale sig økonomisk. Også cyklen og de gående skal have plads. Det skal være nemt at tage cyklen ude fra oplandsbyerne, og så skal det være lige så nemt at fortsætte inde i byen, på cykel eller til fods, uden at frygte bilerne.

For det handler om at skabe en by med plads til leben, hvor trafikken ikke snegler sig af sted, og hvor der er plads til at ånde uden frygt for den tungere trafik. En by, hvor man kan tage bilen, men vælger bussen, fordi det er nemmere, billigere og hurtigere.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Skæbnetime for folkeskolen
Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Rituel drengeomskæring er en ligestillingskamp

Jasmine Søgaard, gymnasielærer og socialdemokrat, Malling
Som samfund har vi pligt til at beskytte børnenes ret til at bestemmelse over egen krop

Debat: Er mere magtanvendelse virkelig svaret?

Anni Sørensen, formand for Landsforeningen LEV
Der er en nærliggende risiko for, at nye magtanvendelsesbeføjelser fører til besparelser i botilbud for voksne med udviklingshæmning. En sådan spiral kan resultere i ønsker om endnu flere beføjelser.

Debat: Skæbnetime for folkeskolen

Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Stadig flere vælger folkeskolen fra, og ændrer vi ikke kurs, er spørgsmålet: Vil du savne folkeskolen, når den ikke længere er her?
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Biler
Kias nye model mangler højdepunkter
Kia Stonic er lavere end de fleste af konkurrenterne, og det gør, at man savner lidt af crossover-fornemmelsen. Prisen er også i den høje ende, mens komforten halter. 
Se flere
Altid sulten? Disse fødevarer mætter mest
Vil du gerne opnå den bedst mulige mæthed med færrest mulige kalorier, peger en diætist her på den perfekte kostplan for at nå det mål. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her