Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Letbanen bliver chikaneret af Trafikstyrelsen

Til vælgermøde på Frederiksbjerg Skole 6/11 udtrykte et par af spidskandidaterne en bekymring over de kræfter, som tydeligvis obstruerer, at vi kan få vores nye letbane op at køre. Det blev nævnt, at Trafikstyrelsen i to tilfælde har udsat letbanens godkendelse på nogle meget tvivlsomme grundlag.

Selv om letbanen ikke bruger ”drejeskiver” og derfor markerede feltet med ”ikke relevant”, var dette åbenbart en fejl og derfor en grund til ikke at godkende letbanen. Ligeledes har Trafikstyrelsen pga. kommafejl i ansøgningen udsat godkendelsen.

Jeg synes, at det er dybt kritisabelt. Det virker jo tilmed, som om trafikminister Ole Birk Olesen og Trafikstyrelsen på forhånd har bestemt sig for, at letbanen ikke kommer til at køre før kommunalvalget.

Vi kæmper altså i Aarhus mod nogle stærke kræfter, der i mine øjne direkte modarbejder letbanen og et ellers rigtig godt projekt i Aarhus.

De fleste byrådsmedlemmer virker til at ville kæmpe for at få letbanen op at køre hurtigst muligt. Men Bünyamin Simsek var bemærkelsesværdigt stille, og han virkede ikke til at ville bekende kulør. Jeg synes, at det ville klæde Bünyamin Simsek at stå på mål for Aarhus og sætte spørgsmålstegn ved Trafikstyrelsens beslutninger, også selv om han så skal slås med nogle af sine kolleger i regeringen – eksempelvis Ole Birk Olesen. Man kan ikke bare vende letbanen ryggen, når man selv har stemt for etape et.

På trods af dette er det dejligt at se borgmester Jacob Bundsgaard og flere af de andre byrådsmedlemmer tage kampen op mod den åbenlyse obstruktion og modstand, som Aarhus Letbane har mødt indtil nu. Jeg håber, at vi hurtigst muligt får en hurtig, lydløs og velfungerende letbane at se i Aarhus med glade passagerer. Det er så nemt at kalde letbanen en Aarhus-historie, men det bliver den helt sikkert ikke – trods modstanden fra hovedstaden.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Letbanens direktør får gyldent håndtryk

Martin Søby, Stockholmsgade 5 2. tv., Aarhus N
Uforståelig at direktør Claus Rehfeld Moshøj belønnes efter eklatant fejl

Debat: Aarhus og magtarrogance

Kristian Bak Jensen, økologisk landmand, Tørringvej 44, Gjerlev J.
Måske er det meget sundt for Aarhus Kommune for en kort stund at mærke, hvordan det er at være den lille.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Annonce
Her laves 35 mio flasker vin om året: Og i tre dage opfordres til sanseløs druk
Med sine alsidige lokalklimaer og en produktion af 35 mio. flasker vin årligt er Israel en ambitiøs spiller på vinmarkedet, selv om alkohol for mange israelere er forbeholdt festdage. 
Se flere
Bolig
Husk havens gæster: Giv rigeligt med god mad, så kommer de igen
Netop nu har havens fugle brug for hjælp til at komme gennem den kolde tid. Vinterfodring er med til at hjælpe bestanden, så vi også til forår og sommer kan glæde os over solsorte, mejser og spurve. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her