*

Kultur

»Der er ikke noget ”fuck det” overhovedet«

Aarhus Teater og Aarhus Festuge har sammen med Simon Kvamm taget fat på den danske sangskat.

Musikerne Simon Kvamm (t.v.) og Marie Koldkjær Højlund er lige nu i gang med at se på den danske sangskat, som de vil skaber en moderne, elektronisk version af til Aarhus Teater og Aarhus Festuges nye samarbejde, ”Lyden af de skuldre vi står på”.

Traditioner er til for at brydes, og det bliver de, når Aarhus Festuge for 53. gang begynder den 25. august.

For den store åbningsfest, som dronning Margrethe allerede har sagt ja tak til at tage del i, skal finde sted på Aarhus Teater og ikke i musikhuset, som den plejer.

Og åbningsfesten er samtidig premiere på en ny musikforestilling, ”Lyden af de skuldre vi står på”, som tager afsæt i gamle folkeviser, sange og salmer, men som får en tur igennem en elektronisk musikmaskine, ført af musikerne Simon Kvamm og Marie Koldkjær Højlund – kendt under navnet Marybell Katastrophy.

Ingen trodsighed

»Lyden af de gamle sange er indlejret i mine knogler. Det er et underligt ukendskab, for jeg kan jo ikke teksterne, men alligevel ligger de der. Vi har valgt at tage udgangspunkt i, hvordan sangene lyder, for lyden og melodien – det sanselige, det ikke-fortolkelige, kan man sige – har lige så stor værdi som teksten,« fortalte Simon Kvamm, da han sammen med festugedirektør Rikke Øxner, teaterdirektør Trine Holm Thomsen og Marie Koldkjær Højlund præsenterede forestillingen fredag på Aarhus Teater.

»Vi tager de største hits og behandler dem som den musik, vi normalt laver, som skidegode melodier. Der er ikke noget trodsigt i tilgangen,« understregede Simon Kvamm.

»Der er ikke noget ”fuck det” overhovedet. Vi åbner sangene og gør dem anderledes at lytte til.«

Han har ikke haft sin vante gang i kirken, men forbinder de gamle sange og salmer med sine bedsteforældre.

Anderledes er det med Marie Koldkjær Højlund, der som datter af en præst har tilbragt mange timer i kirke som barn og har et nært forhold til salmer.

»Jeg er meget ydmyg over for opgaven, men jeg har ikke berøringsangst over for de sange, der ligger mig så nært. De er mit liv, min historie, så jeg må gerne,« fortalte hun.

Dronningestøv og tradition

»Det er en tradition, at vi åbner festugen med et kæmpe brag, og det gør vi stadig med dronningestøv, pomp og pragt, men nu tilfører vi noget nyt,« fortalte Rikke Øxner med en stemme, der var hæs efter en uventet løbetur gennem byen.

Hendes cykel, som stod uden for festugekontoret ved Officerspladsen foran Aros, var blevet stjålet, så hun fik pludselig travlt med at nå på teatret i tide.

»Den havde bare stået der i halvanden time, men væk var den,« ærgrede hun sig, da hun havde fået pusten igen og forklarede det nye samarbejde, som blev indledt sidste år med teaterforestillingen ”En kvinde uden betydning” af Oscar Wilde og nu bliver taget videre.

»Hver gang Trine og jeg mødes, har vi nogle inspirerende snakke. Da hun fortalte mig om idéen om at tage en nationalskat og føre den op til noget nutidigt, var jeg helt med. Vi skal jo lave ”bridging”, bygge bro, så da vi først havde sagt det, lød det helt indlysende, at vi skulle samarbejde om denne forestilling.«

Forestillingen er festugens gallapremiere og får både dronningestøv, pomp og pragt, fortalte festugedirektør Rikke Øxner (t.v.) og teaterdirektør Trine Holm Thomsen fredag.

Festugeteater

”Lyden af de skuldre vi står på”

Aarhus Teater og Aarhus Festuge har indledt et nyt  samarbejde, der betyder, at festugens åbningsgalla den  25. august for første gang finder sted på teatret.

Aarhus Festuge 2017 finder  sted fra den 25. august til den 3. september under temaet ”Bridging”.

Gallaåbningen er samtidig officiel premiere på musikforestillingen ”Lyden af de skuldre vi står på”.

Det er den danske sangskat, remixet af musikeren Simon Kvamm.

Produktion: Marie Koldkjær Højlund og Anders Boll.

Iscenesættelse: Nicolai Faber.

Scenografi: Christian Albrechtsen.

Medvirkende: Syv skuespillere, en danser og Aarhus Teaters kor, foruden musikerne Marie Koldkjær Højlund og Esben Inglev.

Forestillingen produceres i samarbejde med Aarhus Festuge og spiller til den 30. september.

Trine Holm Thomsen har længe haft en idé om at udvikle musikdramatikken, men var i tvivl om, hvor den skulle tages hen. Idéen om at tage afsæt i den kulturelle arv vandt langsomt indpas.

Et afgørende skridt var at få Simon Kvamm med.

»Han er god til at samle folk, og så har han et godt greb om noget dansk. Han ville være interessant at have med i dette projekt,« sagde Trine Holm Thomsen.

»Der kommer mange mennesker på scenen. Det bliver ikke en solist-forestilling, men en forestilling, der hviler på andre værdier, end at en enkelt skuespiller træder frem.«

Lyden af verden

Det passede Simon Kvamm, der lige nu selv er solist og afslutter sin danmarksturné, ”Vandmand”, i København i næste uge, og Marie Koldkjær Højlund godt.

»Det er ikke afsenderen, det er en fornemmelse af lyden af verden, det gælder,« sagde de, inden de afspillede deres eksempler på en meget moderne version af bl.a. ”Sig månen langsomt hæver”.

»Hvis Trine og Rikke har inspirerende snakke, så skulle I lige høre, hvad vi har,« fortsatte Simon Kvamm om det arbejde, de to har haft med at vælge godt 20 sange fra det enorme katalog af danske sange.

Teatret har tidligere spurgt ham, om han og bandet Nephew ville være med til en teaterkoncert om bandet, men svaret var nej.

»Dels er Nephew på pause, dels bryder jeg mig ikke om teaterkoncerter. Så ...«

Pausen kan man snart se en ende på, forsikrer han og indrømmer, at han ikke er kommet meget i teatret. Så for at par uge siden var han inde at se ”Erasmus Montanus” for at få en fornemmelse af huset.

Han kunne lide, hvad han fornemmede.

»Det er enormt fedt at få lov til at arbejde her, det er jeg både beæret og smigret over. Jeg kommer ind helt udefra, heldigvis sammen med Marie, så vi er to om det. Det føles sgu meget fedt.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Ulækre skoletoiletter – har forældrene ikke et ansvar?

Sidsel Vejby, cand. ling. merc. (mor til børn i hhv. 1. og 4. klasse) Rønbjergvej 15, Risskov
På mine børns skole er toiletterne lige så uhumske som før renoveringen.

Debat: Dansk landbrug er ikke rosenrødt

Holger Øster Mortensen, ”Liselyst”, Præstholm Mk., Odder

Debat: Selvfølgelig skal elever i folkeskolen til julegudstjeneste

Sebastian Joubert | S. Kaimson, Byrådskandidat for De Konservative, Vester Allé 21- 2., Aarhus C
Hvis ikke vi bliver mindet om, hvorfor vi holder jul, bliver det hele bare en gaveregn – uden at der er en mening med det.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her