Kultur

Kørestolsbrugere indtog racerbanen

Classic Race: For en kort stund blev motordrevne køretøjer forvist fra racerbanen, og i stedet kom både sæbekassebiler og kørestole på banen.

Som noget nyt havde Stefanshjemmet, der er et socialpædagogisk botilbud og aktivitetscenter for voksne med handicap, i år arrangeret kørestolsracet Inclusialøbet. Foto: Rune Aarestrup Pedersen

Kørerne fra de forskellige historiske klasser fik fredagen igennem prøvet kræfter med den 2,6 km lange racerbane, der går langs Aarhusbugten, gennem Marselisborgskoven og forbi Marselisborg Slot, da der var træning og tidtagning forud for weekendens motorløb, Classic Race Aarhus.

For en kort stund blev motordrevne køretøjer dog forvist fra racerbanen, og i stedet kom både sæbekassebiler og kørestole på banen.

Som noget nyt havde Stefanshjemmet, der er et socialpædagogisk botilbud og aktivitetscenter for voksne med handicap, i år arrangeret kørestolsracet Inclusialøbet, som blev viftet i gang samme tid som det traditionsrige sæbekasseløb.

Vi har valgt at være en aktiv del af Classic Race i stedet for at være imod.
Erik Morten Jensen, forstander for Stefanshjemmet

Her kunne kørestolsbrugere fra aarhusianske bosteder, handicapinstitutioner og -foreninger kæmpe om, hvem der er den hurtigste.

»Vi har valgt at være en aktiv del af Classic Race i stedet for at være imod,« siger Erik Morten Jensen, forstander for Stefanshjemmet, om baggrunden for Inclusialøbet.

Med adressen på Strandvejen har Stefanshjemmet tidligere været generet af bl.a. støjen fra racerbanen.

»Vi har sendt 14 beboere på ferie, som ikke kan tåle larmen,« fortæller Erik Morten Jensen og tilføjer, at de resterende 30 af Stefanshjemmets beboere bliver boende under weekendens Classic Race.

Mindre vindmodstand

Blandt deltagerne til kørestolsracet var den 64-årige Bendt Strandby Andersen og den 53-årige Per Bøgeskov, der begge repræsenterede Scleroseforeningens Lokalafdeling Aarhus/Skanderborg.

»Jeg har sænket den, så der er mindre vindmodstand,« siger Bendt Strandby Andersen om sin elektriske kørestol forud for første heat.

Med flag og balloner påsat deres kørestole er de begge klar til første omgang af den 300 meter lange bane på Strandvejen.

»Mon ikke der er nogen, der har tunet sin kørestol,« lyder det fra Bendt Strandby Andersen til Per Bøgeskov kort for start.

Kasketten sad forkert

Første mand på banen er Bendt Strandby Andersen, som ved målstregen må se sig slået af sin modstander.

»Jeg glemte at vende kasketten, så der var for meget vindmodstand,« siger han og tilføjer med et smil:

»Men det lykkedes mig at snyde dopingkontrollen.«

Bryllupper og motorløb i Mindeparken

Kørestolen må opgraderes

Efter at have kørt flere omgange hver især, må Bendt Strandby Andersen og Per Bøgeskov sande, at det ikke bliver til en podieplads i år.

»Jeg er nødt til at opgradere min kørestol til næste år, så den bliver på grænsen til uforsvarlig,« lyder det fra Per Bøgeskov.

I alt deltog ni kørestolsbrugere fra bostederne Solbakken og Stefanshjemmet samt fra foreningerne Schleroseforeningen og Spastikerforeningen.

»Arrangementet var ud over alle forventninger. Folk var glade, og stemningen var god,« lød det fra frivillighedskoordinator fra Stefanshjemmet, Sacha Kondrup, der havde været med til at arrangere Inclusialøbet.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Kronik: Vi skal bruge alle gode kræfter – folkekirken kan afhjælpe samfundets problemer

Annette Brounbjerg Bennedsgaard | Provst i Horsens Provsti | Esben Thusgård | Provst i Aarhus Nordre Provsti
Hvem skal klare ærterne, når ensomheden er stor blandt unge og blandt ældre, og når vi på ingen måder er i hus med integrationen?

Debat: Verdens mest ekstreme jernbane

Ragna Tegsche Malmstrøm, Litvedvej 34, Litved, Auning
Når man ser, hvad der kan bygges af jernbaner ude i verden, kan problemerne med Aarhus Letbane undre.

Debat: Jeg siger tak for en udsøgt behandling

John Iversen, adm. direktør, Egå
Det er hårdt at høre politikere og andre prominente personer, når de nedgør regionerne og hospitalsvæsenet.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Biler
Kritik af Kia: Populær opladningshybrid bruger benzinmotoren ved eldrift
I de kolde måneder vil benzinmotoren arbejde, selv om en Kia Niro plug-in hybrid kører på eldrift, fordi den driver varmeapparatet. Importøren arbejder på at løse problemet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her