Annonce
JP Aarhus 20 år
Kultur

Wagner-sangere åbner for stemme-sluserne

Klassisk: Med Aarhus Symfoniorkester i ryggen folder fire stjernesangere Wagners mægtige, mytiske operatoner ud ved en gallakoncert i Symfonisk Sal.

»Det tog mig tid at lære at sætte pris på Wagners operaer. Mit øre og mit sind skulle vænne sig til dem, fordi denne gren af operalitteraturen er ekstremt kompleks,« siger tenoren Magnus Vigilius. Foto: Casper Holmenlund Christensen

Pompøse fraser fylder Symfonisk Sal, når Aarhus Symfoniorkester og fire berømte sangsolister onsdag lader Richard Wagners toner gjalde i Symfonisk Sal.

På programmet står nogle af den tyske mesters mest kendte operaouverturer og -arier.

Sangerne, som er hentet fra både den hjemlige og den internationale scene, træder frem og fortolker operaernes karakterer med kraft på stemmerne.

En af solisterne er den danske tenor, Magnus Vigilius. Han synger partiet som den onde dværg Mime i et uddrag fra ”Siegfried” – en af de fire operaer i Wagners cyklus ”Niebelungens Ring”.

»Jeg blev glad, da arrangørerne ringede til mig,« smiler Vigilius, der er beæret over at få lov at synge en duet med et af sine store forbilleder: Den tyske tenor Torsten Kerl.

Til daglig fortolker Kerl de krævende Wagner-roller i verdens berømte operahuse, bl.a. ved de legendariske festspil i den sydtyske by Bayreuth.

Man mærker, hvordan klangene fysisk trækker i én ved at bevæge sig fra det meget voldsomme og massive og fade ud til næsten lydløse akkorder. Her når vi musikere helt ned i den menneskelige grundvold – i det store, dybe og mytiske.
Flemming Aksnes, , hornist i Aarhus Symfoniorkester

»Jeg kender Torsten Kerl rigtig godt, og det giver mig en god portion erfaring at synge ved hans side,« fortæller Magnus Vigilius.

På scenen brygger dværgen Mime en forgiftet drik til hovedpersonen Siegfried, som er i gang med at smede et magisk sværd. Våbnet skal Siegfried bruge til at beskytte den guddommelige ring og slå drager og andre farefulde forhindringer ihjel på sin færd. En ambolt i fuld størrelse køres ind som rekvisit på scenen under operauddraget.

Kræver fysisk overskud

Ved Wagner-koncerten på Copenhagen Opera Festival tidligere på sommeren opførte den 41-årige Magnus Vigilius samme parti fra ”Siegfried” i duet med Torsten Kerl – og også med Aarhus Symfoniorkesters brusende klange i ryggen. Det skete under åben himmel i hovedstaden, og koncerten blev tilmed transmitteret på DR K.

»Jeg var ret nervøs under vores optræden i København, så jeg glæder mig til at gentage arien i Aarhus – forhåbentlig med lidt færre nerver i spil,« ler Magnus Vigilius, der har forberedt sig grundigt på at synge det gnistrende Wagner-parti.

»Wagners musik kræver et særligt overskud hos sangerne. Man skal opbygge en klanglig volumen, så stemmen kan trænge igennem det enorme orkester. Nogle sangere er født med en naturlig Wagner-røst, der ikke kan overdøves af noget som helst,« erfarer tenoren og tilføjer:

»Meget af forberedelsen handler om, at man lærer repertoiret rigtig godt at kende og oparbejder det nødvendige fysiske overskud. Det kræver en vis stamina at synge de lange passager i Wagner-værkerne. Nogle af hans operaer varer jo sammenlagt over fem timer.«

Koncert
Wagner-galla
  • Aarhus Symfoniorkester spiller en blændende Wagner-gallakoncert onsdag den 26. august kl. 19.30 i Symfonisk Sal i Musikhuset.
  • På programmet er uddrag af operaerne ”Rienzi”, ”Mestersangerne fra Nürnberg”, ”Tannhäuser”, ”Valkyrien” og ”Siegfried” – de to sidstnævnte operaer er fra cyklussen ”Niebelungens Ring”.
  • Sangsolisterne på koncerten er sopranen Brit-Tone Müllertz, tenorerne Torsten Kerl og Magnus Vigilius og bassen James Johnson. Musiker og forfatter Kristian Leth er konferencier, og tjekkiske Jaroslav Kyzlink dirigerer.
Se mere på www.musikhusetaarhus.dk.

Magnus Vigilius begyndte for alvor at beskæftige sig med den tyske komponists arier sidste år, da han var udpeget til at deltage i den internationale Lauritz Melchior-konkurrence for unge sangtalenter. Konkurrencen fandt sted i Aalborg; Vigilius vandt en fornem andenpris og fik oven i hatten et stort legat til sine videre Wagner-studier.

»Så flyttede jeg til Berlin med min kone og min lille søn for at tage lektioner hos en dygtig sangpædagog og mentor. Min kone læser også i den tyske hovedstad, så det passede mig fint at komme ned og blive mere fortrolig med sproget. Berlin er en fantastisk by at bo i,« beskriver tenoren med sprudlende glæde i stemmen.

At trænge ind i detaljerne i Wagners operaer er en livslang læreproces, erkender Magnus Vigilius, som brugte mange år af sit sangerstudium på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium på at fatte kærlighed til den storladne genre.

Skulle vænne sig til Wagner

»Det tog mig tid at lære at sætte pris på Wagners operaer. Mit øre og mit sind skulle vænne sig til dem, fordi denne gren af operalitteraturen er ekstremt kompleks. Det er meget mættet musik og mættede historier fra bl.a. den nordiske mytologi – med guddommelig incest og guder, der slår hinanden ihjel og elsker med hinanden,« fortæller han.

Også de antisemitiske synspunkter, som mange eksperter kæder Wagner sammen med, har tenoren svært ved at sluge. Men som han siger:

»Jeg forholder mig til den del, men man må tage kunsten for det, den er, og vide, at Wagner levede i en anden tid. Man kan jo heller ikke klandre komponisten for, at Hitler var optaget af hans musik. Men det er da ikke så rart med den kobling.«

Wagner skal gro på én, mener sangeren.

»Jeg havde brug for at blive voksen, før jeg kunne sætte pris på hans operaer, og jeg skal stadig arbejde hårdt med de mytologiske historier, før de åbner sig for mig og giver mening.«

Den ydmyge tilgang til Wagners toner deler Flemming Aksnes, der er hornist i Aarhus Symfoniorkester.

Han spiller med på gallakoncerten og glæder sig til at lade de svulstige fraser gjalde.

»Når man spiller Wagner, føler man sig meget lille som musiker og menneske. Musikken er nærmest uendelig – det kommer til udtryk i de lange operaer. Man mærker, hvordan klangene fysisk trækker i én ved at bevæge sig fra det meget voldsomme og massive og fade ud til næsten lydløse akkorder. Her når vi musikere helt ned i den menneskelige grundvold – i det store, dybe og mytiske,« beskriver hornisten.

»Der er så mange detaljer, og man skal ramme musikkens stemninger meget præcist. Det kræver en ekstrem koncentration og tilstedeværelse.«

Wagners horn

Hornisterne har en ekstra udfordring, da Wagner opfandt et særligt blæseinstrument til denne gruppe i orkestret.

»Wagner-hornet kræver en anden blæseteknik. Med instrumentet vil komponisten have os til at imitere klangen fra en lur, som stammer fra vikingetiden,« forklarer Flemming Aksnes, der til koncerten ser frem til at spille ”Valkyrieridtet” – et af komponistens mest iørefaldende stykker.

»Alle kender det vilde tema herfra – man har hørt det på film og i andre sammenhænge. Det indgyder de store dramaer fra operaen ”Valkyrien”,« smiler Flemming Aksnes.

Sammen med sine kolleger i orkestret føler han sig i trygge hænder under tjekkiske Jaroslav Kyzlink, der dirigerer gallakoncerten.

»Han er meget tro mod musikken, og samtidig er han tydelig i sin kommunikation.«

Sjovt med stjerner

For musikerne handler det om at være opmærksomme fra første til sidste akkord, understreger symfoniorkestrets hornist.

»Sangsolisterne kan finde på hvad som helst undervejs, og det er vigtigt, at vi følger deres mindste udsving. Det er sjovt at spille med de store verdensstjerner; når de åbner for stemmesluserne, sker det med et fysisk overskud, som ikke kan sammenlignes med noget andet.«

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Guide: Her er Londons "hemmelige oaser"

London er et af danskernes mest foretrukne rejsemål. Overalt i byen vrimler det med grønne oaser. Nogle er velkendte, andre er små ’hemmelige’ perler. Her får du en guide til de bedste.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Bolig
Guide: Her er Londons "hemmelige oaser"
London er et af danskernes mest foretrukne rejsemål. Overalt i byen vrimler det med grønne oaser. Nogle er velkendte, andre er små ’hemmelige’ perler. Her får du en guide til de bedste. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her