Annonce
JP Aarhus 20 år
Kultur

Gør det selv-forfatteren har succes i supermarkedet

Samarbejde: Selvudgiveren Inger Gammelgaard skriver ikke kun sine krimier. Hun står for alt omkring udgivelsen af sine bøger – også salgsarbejdet. En kontakt til Dansk Supermarked for fire år siden har resulteret i et specielt samarbejde mellem de to.

Krimiforfatteren Inger Gammelgaard Madsen fra Risskov har stor succes med at sælge sine bøger i Føtex og Bilka. Nyeste samarbejde er en konkurrence på Føtex’ facebookside, hvor man kan vinde at få sit navn med i den krimi, hun skriver på i øjeblikket. Foto: Anne Kring

På Krimimessen i Horsens sidste weekend og på Føtex’ stand var der ekstra festivitas. Her lancerede den aarhusianske forfatter Inger Gammelgaard sin ottende krimi i serien om efterforskeren Rolando Benito fra Østjyllands Politi.

Receptionen var sponsoreret af Dansk Supermarked, som ellers ikke er kendt for at promovere forfattere, men der er nye tider på vej i bogbranchen, og nye samarbejder opstår.

Gennembruddet

Inger Gammelgaard er selvudgiver, og hun står for alt omkring sine bogudgivelser: opsætning, omslagsdesign, tryk, markedsføring og salg.

Hun er uddannet grafiker, så det grafiske er ikke noget problem, salgsarbejdet derimod var et nyt område for hende. Men det skulle ikke afholde hende fra at kaste sig ud i det, så i 2011 sendte hun en pakke med sine fire første Rolando Benito-krimier til Dansk Supermarked og til Indeks Retail, som bl.a. ejer kæden Bog & Idé. Indeks Retail takkede nej. De mente ikke, at hun kunne sælge nok. Men Dansk Supermarked svarede tilbage: Ja tak, de ville gerne købe 2.000 styk. Af hver titel. En kæmpeordre for Inger Gammelgaard, der kun var vant til at sælge 5-10 bøger ad gangen til boghandlerne.

Blå bog
Inger Gammelgaard Madsen
  • 55 år.
  • Født og opvokset i Galten, bor nu i Risskov.
  • Uddannet grafiker.
  • 1991-2014: egen grafisk virksomhed.
  • 2010: Åbner eget forlag, Forlaget Farfalla.
  • Forfatter til krimiserien om den aarhusianske efterforsker Rolando Benito.
  • Ottende bind, ”Dommer og bøddel”, er netop udkommet.

»Jeg havde ikke så stort et lager dengang og havde heller ikke pengene til at få dem trykt, men jeg kunne jo fremlægge en ordre fra Dansk Supermarked for banken, så de var med på det. En god bank betyder alt for en selvudgiver,« fortæller Inger Gammelgaard, der kunne betale al sin gæld ud, også i sin lejlighed, da hun fik de første penge fra Dansk Supermarked, så hun nu kun skal tjene til sine leveomkostninger. Sidste år valgte hun derfor at lukke sin grafiske virksomhed, så hun kan koncentrere sig om at skrive krimier.

Dansk Supermarkeds afdeling for bogindkøb får cirka 30 forespørgsler fra selvudgivere om ugen, men indtil nu er det kun Inger Gammelgaard, der er blevet taget ind på hylderne. Ellers køber Dansk Supermarked kun bøger via forlagene.

»Inger virkede professionel og dygtig. Hendes bøger var i orden, og det gælder bestemt ikke alle selvudgivere. Vi tog hende også ind, fordi hun allerede havde udgivet flere bøger; vi tager helst kun forfattere ind, som er kendte i forvejen,« siger Mette Nielsen, bogindkøber hos Dansk Supermarked.

Foran Jo Nesbø

Da Inger Gammelgaards forrige bog, ”Slangernes Gift”, udkom sidste forår, lå den nummer et på Føtex’ og Bilkas bestsellerlister, og det vel at mærke foran navne som Jo Nesbø, Lars Kepler og Sara Blædel. Så det er ikke kun i Aarhus-området, at Inger Gammelgaards Aarhus-krimier sælger.

»Det, vi også kan lide ved Inger, er, at hun kommer med en bog om året til forskel fra f.eks. Jussi Adler Olsen, hvor der kan gå to år, eller Camilla Läckberg, hvor der kan gå tre år. Det er værdifuldt for os at kunne kalkulere med. Når der kommer en ny bog i en serie, sælger de andre bind i serien jo igen. Salgsmæssigt ligger Inger Gammelgaards bagkatalog på højde med Elsebeth Egholms,« fortæller Mette Nielsen.

En bogs forside er i høj grad med til at sælge en bog, og her rammer grafikeren Inger Gammelgaard Madsen også plet.

»På hendes forsider kan man med det samme se, hvilken genre bogen hører til, og det er vigtigt i et supermarked, hvor en bog måske har 10 sekunder til at fange, mens en kunde går forbi bogafdelingen,« siger Mette Nielsen.

Hård priskonkurrence

Indtil i år havde Inger Gammelgaard en sælger til at køre rundt til boghandlerne for at præsentere sine bøger, men det har hun ikke længere. Det viste sig nemlig, at det er svært at sælge til boghandlerne, når man også sælger til supermarkederne. Konkurrencen på pris er for hård, og derfor fravælger mange boghandlere helt forfatterskabet. Det ærgrer Inger Gammelgaard.

»Det er vigtigt for mig at blive læst, så jeg vil ud til så mange som muligt. Mange af mine læsere har sagt til mig, at de ikke vidste, hvem jeg var, før de havde set mine bøger på hylderne i Føtex og Bilka. Supermarkedets lave priser betyder også, at flere tør give sig i kast med serien,« siger Inger Gammelgaard.

Uforstående

Mette Nielsen forstår heller ikke holdningen hos boghandlerne.

»Mange danskere foretrækker stadig at købe deres bøger hos boghandleren, og over for dem fungerer vores salgsaviser jo som reklamesøjle for bøgerne,« siger hun og peger på, at supermarkederne er med til at få bøger ud til befolkningslag, som aldrig kommer i boghandler.

”Dommer og bøddel” blev forudbestilt i 3.000 eksemplarer af Dansk Supermarked allerede sidste år, selv om den altså først udkom i weekenden, og den får en særlig lav pris i forhold til andre nye krimier i Føtex og Bilka: 129 kr.

Samtidig kører Føtex i den kommende uge en konkurrence på sin facebookside, hvor man kan vinde en plads i Inger Gammelgaards næste krimi, ”Blodregn”, som udkommer næste år. Vinderen får sit navn nævnt og kan selv vælge, om han/hun vil optræde som helt eller skurk. Idéen kom fra Dansk Supermarked.

»Det er sådan noget, der kan lade sig gøre, fordi vi har den direkte kontakt. Det skal ikke gå gennem en agent eller et forlag, vi sender bare en mail: Hej Inger. Og hun er altid med på en god idé,« siger Mette Nielsen.

Tilbud fra forlag

Inger Gammelgaard oplyser ikke sine salgstal, men hun har en månedsløn hjemme alene på sine e-bøger, og hun er i dag så interessant salgsmæssigt, at hun er blevet kontaktet af flere forlag.

Lindhardt og Ringhof har fået retten til at sælge hendes bøger som e-bøger på det tyske marked, og de udgiver også lydbøgerne i serien, men alle andre tilbud har Inger Gammelgaard takket nej til. Indtil videre.

»Det er stadig sjovt for mig at stå for hele processen, og jeg vil selv bevare magten over mit forlag, men man skal jo aldrig sige aldrig,« slutter Inger Gammelgaard.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her