Annonce
JP Aarhus 20 år
Kultur

Aros finder den grimme guldalder frem

Kunst: Aros præsenterer i 2013 en anderledes guldalder-udstilling, hvor politisk agitation, skorstene og jernbaner også er en del af tidsperioden.

Kunsthistoriker på Aarhus Universitet Karina Lykke Grand har været i Aros’ magasiner for at finde den noget anderledes side af den danske guldalder frem. Foto: Casper Dalhoff

Det idylliske lag skrabes af guldalderen, når Aros til maj åbner Aros Classic udstillingen ”Guld”, denne gang tilegnet tidsperioden 1800-1850.

Kunsthistoriker og forsker Karina Lykke Grand er dykket ned i museets samling, har besøgt danske og udenlandske museer samt indsamlet værker fra private, herunder den tidligere amerikanske ambassadør i Danmark, John L. Loeb, og sammensat en udstilling med 120 værker, der giver nye perspektiver på guldalderen.

»I slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet begyndte man at idyllisere guldalder-perioden, og derfor var det kun alt det skønne, man fokuserede på. Men den begyndende industrialisering, de grimme skorstene, jernbaner og dampmaskiner blev altså også malet,« siger Karina Lykke Grand, der har skrevet ph.d.-afhandling om guldalderen og for nylig udgivet bogen ”Dansk guldalder”.

Hun synes, at det er modigt af Aros at børste støvet af guldalderen og også vise værker, der måske ikke er klassisk æstetisk flotte.

»Ofte gemmer man dem væk, fordi man gerne vil vise de smukke landskabsmalerier. Jeg synes, det er spændende, at Aros vasker tavlen ren og også tør vise det grimme Danmark i den periode,« siger Karina Lykke Grand.

Venner med politikere

Men også klassiske, skønne landskabsmalerier af Vilhelm Kyhn, J.Th. Lundbye og P.C. Skovgaard vil blive udstillet. Dog ikke blot som flot kunst, men med fokus på de tanker der lå bag.

»De kunstnere var nære venner med den politiske elite, og de gik sammen og lavede billedprogrammer, der var nøje konstruerede. Ud fra en fælles vision om at borgerskabet skulle styre Danmark. Det er ikke tilfældigt, at bøgeskoven dominerer malerierne. Den var symbolet på borgerskabet, hvorimod egetræet symboliserede kongen og enevælden. Malerierne var datidens medier, og det var en stor sejr, hvis man kunne få disse store malerier hængt op på offentlige steder,« fortæller Karina Lykke Grand og tilføjer:

»Det var en helt stille revolution, som man måske ikke har haft så meget øje på før.«

Udstillinger
2013 på Aros
  • Aros Classic: ”Guld”. Skatte fra den danske guldalder.
  • Klein/Byars/Kapoor. Tre udenlandske kunstnere arbejder med hver deres farve.
  • Bubble. Dansk/argentinsk kunstnerduo præsenterer gigantisk sæbeboble.
  • Pas de Deux Royal. Dronning Margrethe og Prins Henrik udstiller sammen.
  • Annika von Hausswolff. Hidtil største udstilling i Danmark med den svenske fotograf.
  • Kay Christensen. Maleri og grafik af den danske kunstner for første gang siden 1976.
  • Jens Erik Sørensens ”Directors Choice”. Museumsdirektør Jens Erik Sørensen præsenterer udstilling med ellers oversete værker.

Blå, hvid og rød

Før guldalder-udstillingen i maj indleder Aros året med tre udenlandske kunstnere, når franske Yves Klein, amerikanske James Lee Byars og den indiskfødte brite Anish Kapoor indtager museet med hver deres farve – blå, hvid og rød.

Udstillingen er lavet i samarbejde med kunstmuseet Le Mamac i Nice.

»Vi hylder ikke trikoloren (Frankrigs nationalflag, red.), men vi vil vise, hvordan kunstnerne har arbejdet med hver deres farve og materiale på forskellige måder og i forskellige årtier. Og vise at de også har ting til fælles. Hvor vores regnbue på toppen af Aros f.eks. beskæftiger sig med lys og farve på en optisk måde, handler det for disse tre kunstnere om indre menneskelige dimensioner,« forklarer Marie Nipper, der er overinspektør på Aros.

I juni bliver der på Aros et gensyn med den dansk/argentinske kunstnerduo Thyra Hilden & Pio Diaz, der i 2007 visuelt satte ild til museet.

Gigantisk sæbeboble

Denne gang præsenterer de en sæbeboble med en diameter på fem meter og designet til ikke at briste.

»De kom til os med en vild, skør idé: En kæmpe sæbeboble skulle svæve i rummet og ikke være til at sprænge. Som et symbol på menneskets stræben efter det umulige: At fastholde og stabilisere det skrøbelige,« siger Marie Nipper.

Kunstprojektet gør brug af bl.a. molekylærteknologi, som gør boblen i stand til at forblive intakt i op til 12 timer ad gangen.

Udviklingen af værket har strakt sig over to år.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Kommunen forlænger Northside til 2020 i Ådalen
Aarhus Kommune forlænger aftale med Northside om brug af Ådalen, men festivalen får brug for en ny plads i fremtiden på grund af byudvikling i området. R og V er klar til at anlægge ny stor koncertplads på Eskelund, mens S er uafklaret.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Medierne er for ærbødige over for EU-systemet

Ikke mindst tilhængere af EU bør betragte systemet – herunder Jean-Claude Juncker – både kritisk og årvågent.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her