Annonce
JP Aarhus 20 år
Kultur

Når den politiske korrekthed går op i røg

Fredag er der premiere på ”Biedermann og brandstifterne” på Aarhus Teater. En forestilling om hykleri, blind tillid og politisk korrekthed, hvor mange vil føle sig ramt, forudser instruktør Christian Tafdrup.

"Biedermann er Sverige på en måde. Sverige, der insisterer på at være så ordentlige og korrekte, at det næsten er til at brække sig over," siger Nicolaj Kopernikus, der spiller hovedrollen i Aarhus Teaters nye forestilling. Foto: Laura Krogh

»For sidste gang: Han er ikke brandstifter!« råber Biedermann og braser ind gennem døren i det lille teaktræ-hus. »Vi er nødt til at vise lidt tillid.«

"Biedermann og brandstifterne" for JP-abonnenter

Hovedrolleindehaver Nicolaj Kopernikus introducerer forestillingen ”Biedermann og brandstifterne” på Aarhus Teater den 6. juni. Arrangementet er kun for JP-abonnenter.

Derudover får JP-abonnenter 15 pct. rabat på billetterne til forestillingerne den 22.-26. maj.

Læs mere på mitjp.dk

Forestillingen har premiere fredag den 18. maj og kan opleves frem til 15. juni.

Instruktør: Christian Tafdrup

Medvirkende: Nicolaj Kopernikus, Nanna Bøttcher, Mette Døssing, Morten Suurballe, Christian Hetland, Kim Veisgaard, Holger Østergaard og Aarhus Teaters Kor

​»Du er alt for godtroende,« svarer hans kone opgivende tilbage.

Aarhus Teaters nye forestilling ”Biedermann og brandstifterne” handler om den godtroende og politisk korrekte Biedermann, spillet af Nicolaj Kopernikus, der lader to fremmede flytte ind på sit loft. Trods deres olietønder og tændstikker og de mange påsatte brande i byen, lukker Biedermann øjnene for faren.

Christian Tafdrup er instruktør på forestillingen, der har premiere fredag den 18. maj.

»Det er en enorm skarp politisk satire, der handler om at lukke øjnene for problemerne og stikke hovedet i busken,« siger han.

Det er første gang, han instruerer teater, men han læste teksten af Max Frisch tekst som 13-årig.

Nazisme og flygtninge

Selvom stykket er skrevet i 1958, mener han ikke, at ”Biedermann og brandstifterne” er blevet mindre relevant med tiden:

»Det er en politisk kommentar, som dengang kunne ses som en metafor for nazisme. At folk ikke sagde fra i tide og lod den flytte ind i hjemmene,« siger Christian Tafdrup.

Nogle af hovedtemaerne er frygt og ignorance, og det er også relevant i nutidens samfund, mener han:

»Forestillingen kan nemt læses ind i nutidens flygtningestrømme. Men det er op til publikum selv at fortolke, hvem brandstifterne er i dag,« siger instruktøren.

Han mener, forestillingen er langt mere farlig at spille i dag.

Vores indre hykler

Ligesom at forestillingen er aktuel, vil den også være genkendelig for mange i dag, ifølge Christian Tafdrup.

De fleste kan genkende at have en indre hykler og politisk korrekte holdninger. Mange mennesker vil kunne spejle sig i hovedrollen, fordi der er noget ”biedermannsk” over rigtig mange mennesker.
Christian Tafdrup, instruktør på forestillingen "Biedermann og brandstifterne"

Kunsten skal få perspektivet til at skifte

»De fleste kan genkende at have en indre hykler og politisk korrekte holdninger. Mange mennesker vil kunne spejle sig i hovedrollen, fordi der er noget ”biedermannsk” over rigtig mange mennesker.«

Som publikum kan man kun se til, mens den godtroende Biedermann bliver mere og mere rådvild, men bliver ved med at vende det blinde øje til brandfaren.

Biedermann står sammen med en af brandstifterne på loftet og forsøger at invitere dem på middag for at undgå, at de brænder hans hus ned. Imens tænder han en cigar faretruende tæt på de mange olietønder i det lille teaktræhus.

»Vi må ikke bruge ild på scenen, men vi har gjort det brandfarligt på andre måder. Det er en farlig, men også sjov tekst,« siger Christian Tafdrup.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Kunst: Et kunstværk med kælder
Kunstværket "Vanddragen" på Store Torv er endnu en gang blevet et debatemne. Flere politikere vil have værket flyttet, en del aarhusianere lige så. Men værket er meget mere end det, man ser på Store Torv. Det har en kælder, som i givet fald skal flyttes med.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her