Annonce
JP Aarhus 20 år
Kultur

Så gik festen i gang med hagl, graffiti, kaffe, debat og musik

Godsbanen lagde sit væld af lokaler til, da afslutningsfesten for kulturhovedstaden lørdag gik i gang allerede kl. 14. Herfra skulle den brede sig ud til hvert et spillested i hele byen.

Den store afslutningsfest for kulturhovedstadsåret begyndte lørdag eftermiddag med gynger, graffiti, kaffe, mad og masser af musik. Fotos: Gorm Branderup

Der blev båret ind og båret ud, sat stole og boder op, tændt ild i stenovnen og sat kaffe over i store mængder.

Så selv om invitationen lød på kl. 14, var det lidt som at komme til en fest, før bordet er dækket på Godsbanen lørdag, da den store afslutningsfest for kulturhovedstadsåret gik i gang med en festival i de rå omgivelser, Town Part Festival.

Sådan et sted som Godsbanen havde man jo aldrig accepteret for 20 år siden, men uden alt dette havde dette område været tomt og dødt.
DIZE, graffitimaler

Ikke alt var klar, og noget skulle tydeligvis heller ikke være det. Udenfor skulle man vade hen over vandpytter, tomme dåser og alt mulig andet affald af tvivlsom karakter, for at komme ind til de mange huse og haller, hvor en del af festen skulle holdes og vare til langt ud på natten.

Bandet Parasol var dog klar til at varme op til alle festlighederne på Katapults scene i en sal, der til lejligheden var gjort grønnere end sædvanligt, og hvor en del af Godsbanens gæster kiggede ind for at høre, hvad der skete, når det nu var alt andet end teater.

»Har I det godt,« lød det fra forsangeren i tomandsbandet, der helt efter planen spillede en kort koncert, men kunne stille publikum en ep til foråret i sigte, hvis de ville høre mere.

Svaret var vist ja, for uden for haglede det i bogstaveligste forstand ned over dem, der stod i kø for at få en surdejscalzone, varmet over åben ild, med krydret gris, knas, grillede løg, cherrytomater og urter til 75 kr.

Graffitidåserne i sving

Så det var meget værd at komme inden for i varmen, hvor der var bud efter varm kaffe til at lune fingre og krop med. Det gjorde de lidt ældre, mens de yngste fastholdt, at gynger skal være i sving i al slags vejr.

Vejret til trods havde også de indbudte graffitimalere et udendørs job at gøre med at male forskellige vægge op.

»Det gør ikke noget, at det løber lidt, så man kan se, at det er malet i hånden. Jeg er til New York-wild style,« sagde street art-kunstneren DIZE, der i denne sammenhæng blot vil kendes ved sit tag.

»Jeg har malet, siden jeg var 12, og jeg holder fast ved metoden fra dengang, hvor jeg bruger spraymaling. Jeg arbejder tit efter faste regler, så det er dejligt at arbejde med graffiti, hvor det er mig, der sætter rammerne.«

Han pegede rundt på de temmelig autonomt indrettede bygninger.

»Sådan et sted som Godsbanen havde man jo aldrig accepteret for 20 år siden, men uden alt dette havde dette område været tomt og dødt,« sagde han og erkendte derefter, at en del af livet her også betød, at hans kunstværk, hans piece, kunne være malet over dagen efter.

Musik fra vækstlaget

Langsomt, men sikkert kom flere og flere ind til Godsbanen, drak mere kaffe, hørte debat om at pleje kulturelle rodskud og lagde øre til mere af den musik fra det musikalske vækstlag, som havde fået lov til at være de bærende kræfter denne officielt sidste dag i kulturhovedstadsåret.

For musik skulle der til for at få gang i den del af festen, inden den sluttede, musik af alskens slags.

Et af de numre, der kommer til at vare længere end 2017-året, havde fået lidt mere stilfulde rammer at blive spillet i.

Det var Aarhus Rådhus, som var udvalgt til at være det ideelle sted til at spille den nye Aarhus-sang, ”Aarhus simpelthen”.

Det er den aarhusianske kunstnerduo Apperaat, der har kreeret et nyt eksempel på, hvordan man på kunstnerisk vis kan beskrive byen.

Duoen, der består af Tam Vibberstoft og Niels Gade, har fået hjælp af to mænd, der nok er tilflyttere, men ikke desto mindre er inkarnerede Aarhus-fans: den tidligere biskop Kjeld Holm og den tidligere forstander for Testrup Højskole Jørgen Carlsen.

De to har begge sat deres egne ord på byen, og derefter har Apperaat klippet ordene sammen, sat lyd på og tilføjet sang af komponisten og sangeren Nanna Bech.

»Der er jo lavet vanvittigt mange Aarhus-sange gennem tiden, og vi var også inde på, om vi skulle lave en popsang, men fandt ud af, at vi skulle ud til et bredere segment, så vi kunne høres af både unge, midaldrende og ældre,« fortæller Niels Gade.

Han understreger, at de ikke har lavet en sang som en selvforherligelse af byen, men mere et musikalsk digt om Aarhus, en gentænkning af en Aarhus-sang, helt i kulturhovedstadsårets ånd om også at sætte sine spor i årene fremover.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Kommunen forlænger Northside til 2020 i Ådalen
Aarhus Kommune forlænger aftale med Northside om brug af Ådalen, men festivalen får brug for en ny plads i fremtiden på grund af byudvikling i området. R og V er klar til at anlægge ny stor koncertplads på Eskelund, mens S er uafklaret.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Én nattevagt til 42 ældre er vanvittigt

Morten Siig Henriksen, byrådsmedlem i Syddjurs for SF, Hornslet
Det er dybt uanstændigt, at vi er kommet dertil, hvor der spilles hasard med de ældres sikkerhed.

Debat: Støtter DSB en afskaffelse af det offentlige monopol?

Jonas Herby, specialkonsulent, Cepos, København K
Forbrugere kan spare op imod 40 pct. ved fjernelse af det offentliges monopol på kollektiv trafik.

Debat: Østjyske ledere bliver headhuntet

Rasmus Mortensen, afdelingsformand for Lederne Østjylland, Sandgravvej 8, Aarhus C
Headhunting kan være godt. Men når ansættelseskontrakten er underskrevet, bør virksomheden overveje næste skridt: Hvordan holder man på den nye leder?
Aarhus' historie
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her