Annonce

Dette er en kommentar: Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Ordet er frit

Mænd er et samfundsproblem, vi overser

Der er brug for en manderevolution. Og det kan kun gå for langsomt.

Illustration: Rasmus Sand Høyer

Korshærspræst Morten Aagaard, Kirkens Korshær

I mit daglige arbejde som korshærspræst er jeg omgivet af mænd.

80 pct. af dem, der kommer i Kirkens Korshærs varmestuer over hele landet er mænd. Det er mænd, der bor på Korshærens herberger, mænd der bruger vores stofindtagelsesrum, mænd, som vi besøger i fængslerne pga. kriminalitet, og mænd vi besøger på sygehusene, inden de dør en alt for tidlig død.

Jeg oplever stadig flere mænd, der bliver hægtet af i uddannelsessystemet, på jobmarkedet og i parforholdene. Jeg ser helt unge mænd, der reelt har givet op, men stadig fører sig frem, som om der var noget ærefuldt eller respektfuldt i deres liv på overførselsindkomst. Jeg ser afmagt, mismod og vrede hos masser af unge mænd, og det bekymrer mig.

Jeg har i den seneste tid oftere og oftere tænkt, at mænd er et samfundsproblem, som vi overser, og jo dybere man trænger ned i problemstillingen, jo værre bliver det. For det er ikke bare mænd, der drikker mest og tager flest stoffer.

Det er mænd, der ødelægger langt mest i samfundet og koster samfundet langt flest penge. Det er mænd, der er alt for aggressive og vælger krig, terror og hævn frem for dialog. Det er langt overvejende mænd, der begår vold, hærværk, indbrud, tyverier, færdselsforseelser og ikke overholder de spilleregler, der er i samfundet. Det er mænd, der begår seksuelle og andre overgreb mod kvinder.

Jeg ser mænd, der ikke klarede sig godt nok i uddannelsessystemet og blev overhalet af flittige og dygtige kvinder. Jeg ser mænd, der mangler mening, vilje og perspektiv for deres tilværelse.

Vi har brug for at skabe fremtidens riddere, der bruger den maskuline energi og identitet på at fremme gode samfundsmæssige værdier.

Jeg ser uuddannede, utilpassede indvandrermænd, der er vrede over alting, men som selv intet har at byde ind med, som samfundet efterspørger. Jeg ser mænd, der er fuldstændigt utilpassede til et moderne samfund, hvor uddannelse, empati og stabilitet er eftertragtede egenskaber ikke muskler, vrede og risikovillighed.

Jeg ser mænd, der desperat holder fast i fortiden og drømmer om middelalderlige samfunds- og kønsstrukturer, fordi kvinderne for længst har overhalet dem. Jeg ser mænd, der er elendige fædre, uduelige kærester og inkompetente samfundsborgere – og det piner mig!

Mænd koster samfundet alt for mange penge, og de klarer sig alt for dårligt. Der er i allerhøjeste grad brug for ærligt at se på mænd i samfundet og på, hvordan vi forbedrer mænds muligheder for at blive til gode, stærke og ansvarlige mænd i et moderne samfund. Det er efter min mening det største enkeltstående samfundsproblem, vi har. Vi ved det inderst inde godt alle sammen, men vi tør tilsyneladende ikke for alvor adressere problemet og tage en fælles debat om, hvad vi skal gøre. Vi har brug for et helt nyt samfundssyn på mænd, og brug for ærligt at se på de mange problemer mænd skaber i verden.

Selvfølgelig er der masser af gode stærke mænd, men der er alt for mange, der ikke er det. Det er dyrt rent menneskeligt, at så mange drenge og mænd mistrives, det er dyrt rent samfundsmæssigt, fordi der skal bruges så mange ressourcer på at opbevare, indespærre og retlede mænd.

Jeg ville ønske, at vi ville tage mænds problemer mere seriøst og indrette samfundet på en måde, der tager udfordringen med mænds primitive adfærd alvorligt. Vi har brug for, at drenge og mænd lærer at håndtere deres følelser på en hensigtsmæssig måde i stedet for igen og igen at skabe problemer. Vi har brug for gode, stærke og veludannede mænd. Vi har brug for en ny måde at opdrage, danne og forme mænd. Vi har brug for at skabe fremtidens riddere, der bruger den maskuline energi og identitet på at fremme gode samfundsmæssige værdier, være kloge og visionære, loyale medarbejdere, og ikke mindst kærlige kærester, ægtefæller og fædre. Vi har i allerhøjeste grad brug for en manderevolution, og det kan kun gå for langsomt.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Dette er den virkelige bankskandale

Mangelfuld kontrol i kombination med potentielt kriminelle medarbejdere er en invitation til at efterprøve ”Murphys Love”, og Danske Bank har i denne sag krydset stort set alle.
Ordet er frit

Et panel bestående af otte aarhusianere leverer hver onsdag klummen Ordet er frit i JP Aarhus

Annonce
Kommentar
Annonce
Annonce
Punjab skiller sig ud i Indien: Her kan man godt lide alkohol og kød i maden
Nye visumregler har gjort Indien mere tilgængeligt, og 1. oktober har Air India etårs jubilæum på deres direkte flyvning mellem København og Delhi. Herfra kan man rejse til Punjab ved den pakistanske grænse. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her