*

Dette er en kommentar: Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Aarhus 2017

»Gå endelig ud og kæmp for et eller andet kvindeagtigt«

Virksomheder forsøgte at råbe op på kvindernes internationale kampdag. Ikke alle slap lige godt fra det.

Anna Thygesen.

Onsdag den 8. marts markerede hele verden, Danmark og Aarhus Women’s International Day. Dagen har i mange år været en af FN’s store mærkedage, hvor man fra officiel side opfordrer alle til at gøre op med indgroede fordomme om kvinder, fremme ligestilling mellem kønnene og kvinders indflydelse. Når man ser på, hvordan kvinder mange steder i verden undertrykkes og behandles som tredjerangsmennesker, set med vestlige og danske øjne, tænker jeg, at det sådan set er noget, vi danskere alle kan være enige om at bakke op om, uanset køn eller politisk overbevisning. Jeg får selv de frygteligste billeder op på nethinden af kvinder, der stenes til døde, piger, der omskæres og udsættes for overgreb, ene og alene fordi de tilhører det ”forkerte” køn.

I Danmark er vi nået langt med ligestilling og mange kvinder går ikke rundt og ”kæmper i hverdagen” og selv om der nok er et par områder eller to, hvor der ikke er reel ligestilling, tænker langt de fleste i højere grad på de piger og kvinder i resten af verden, der kæmper med langt større problemer.

Derfor vælger mange organisationer og virksomheder da også at markere deres opbakning til Women’s International Day i deres interne og eksterne kommunikation. Endnu flere virksomheder gør intet og det giver god mening at ikke alle har et behov for at ytre sig offentligt om emnet.

I Danmark er vi nået langt med ligestilling og rigtig mange kvinder går ikke rundt og ”kæmper i hverdagen”

Men så er der lige de virksomheder og organisationer, der vælger at markere Women’s International Day på en lidt anderledes måde, nemlig den sjove – altså på den drengerøvsagtige sjove – måde.

Jeg ved ikke, hvad de har tænkt på i Carlsbergs marketingafdeling, da man under teksten ”Probably the best – på fad” viste to ølglas set fra fugleperspektiv fyldt til randen med øl og i hvert glas var der placeret to dråber midt i det hvide skum – Carlsberg valgte at hylde kvinderne ved at vise et sæt bryster i øl. Vi lader den lige stå.

Ret hurtigt viste det sig dog, at det åbenbart kun var Carlsberg selv og deres kernemålgruppe, der syntes, den var sjov, for allerede samme dag valgte Carlsberg at undskylde og fik fjernet annoncen i en hulens fart. Sikkert fordi Carlsberg er et internationalt brand og også har kvinder i sin målgruppe (gud, drikker kvinder øl?) og derfor ikke havde lyst til at lægge sig ud med alle dem, der syntes, at en hyldest til kvinders bryster ikke var en speciel respektfuld måde at vise opbakning til undertrykte kvinder i hele verden på. Altid godt, når man kommer på andre tanker.

Det samme kan ikke siges om Oddset – Danske Spil. De valgte på dagen at poste et foto af en mands sko på et sofabord, der flyder med cola og peanuts samt en fladskærm med en fodboldkamp på væggen. Teksten sagde: ”Oddset – Danske Spil ønsker alle kvinder en god kampdag. Vi opfordrer jer til at gå på barrikaderne – især mellem 20.45-22.30 blinkesmiley”

Det er jo sjovt, virkelig sjovt. Gå endelig ud og kæmp for et eller andet kvindeagtigt, og allerhelst mens der er fodbold i fjerneren. Samme tankegang som Carlsberg, bare uden den efterfølgende refleksion. Da kritikere begynder at melde sig på Facebook og spørge ind til, hvorfor Oddset vælger at kommunikere således, er det arrogante svar fra en Per fra Oddset, at man bestemt ikke har villet nedgøre kvinderne, men at man i øvrigt kunne henvende sig i marketingafdelingen, hvis man havde yderligere spørgsmål.

Flot, Oddset. Oddset er en offentlig organisation, der tjener penge på primært mænds spillelyst og kærlighed til fodbold med det ene formål at skrabe penge til at udlodde overskuddet til støtte af især frivilligt arbejde i danske idrætsorganisationer, der arbejder for at f.eks. både Peter og Emma kan spille fodbold på lige vilkår.

Hold da helt op.

Anna Thygesen er fra Aarhus, uddannet i byen og har arbejdet for virksomheder i bl.a. Israel, USA og Spanien. Ejer af kommunikationsbureauet WeDoCommunication og er forfatter og meningsdanner, blandt andet i programmet ”Det vi taler om” på Radio24Syv.

Vil du have seneste nyt om Aarhus direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste nyheder fra JP Aarhus én gang i døgnet - klik her, sæt flueben ved Aarhus og indtast din mailadresse. Følg også JP Aarhus på Facebook

.
Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Aarhus 2017

Fire faste klummeskribenter, Anna Thygesen, Lars Ringdal, Gitte Madsen og Anne Hjernøe, skriver om deres oplevelser, betragtninger i forbindelse med Aarhus 2017.

Annonce
Annonce
Kommentar
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her