Erhverv

Letbanekoks udskyder ny busplan og koster millioner

Midttrafik venter med at drosle ned for de gule busser, da letbanen endnu ikke er kommet med en åbningsdato. Udskydelsen koster godt tre mio. kr.

Usikkerheden om, hvornår letbanen kommer til at køre med passagerer, får nu konsekvenser for de gule busser og muligvis kommunekassen.

Midttrafik meddelte fredag, at de nye buskøreplaner er udskudt i tre uger. Egentlig skulle de træde i kraft den 26. november, men først den 17. december bliver der færre bybusser i gadebilledet. Det er for at sikre en kollektiv transport på den indre strækning mellem Aarhus H og Aarhus Universitetshospital, mens letbanen bliver kørt ind, oplyser Midttrafik.

»Vi vil sikre os, at vi er i en stabil drift, og det er nu, at beslutningen skal træffes,« siger Ole Sørensen, gruppeleder for Mobilitet og Rådgivning hos Midttrafik, og henviser til, at busselskabet skal have tilpasset sine vagtplaner.

Ifølge Ole Sørensen skal Aarhus Kommune som udgangspunkt betale regningen, der lyder på godt tre mio. kr. for de ekstra køreplantimer. Hos Aarhus Letbane har kommunikationschef Jens Velling oplyst, at selskabet er indstillet på at dække eventuelle meromkostninger til busdrift som følge af letbanens forsinkede idriftsættelse, men det har ikke været muligt at få en kommentar til den helt aktuelle udsættelse.

Fortsat strid om manglende information i letbanesagen

Aarhus Letbane forventer at åbne inden den 26. november og køre på fuld drift fra start, men alligevel, mener Ole Sørensen, at det er nødvendigt at fastholde de nuværende busser:

»Den 26. november er jo stadigvæk en forventning. Man er afhængig af, om man får de her godkendelser i hus, og vi går ud fra, at Trafikstyrelsen ikke vil give nogen garanti på det.«

Også den anden ejer af letbanen, Region Midtjylland, kan ende med en ekstraregning for erstatningsbusser, indtil letbanen afløser Odderbanen. Det koster regionen 1,1 mio. kr. om måneden fra årsskiftet, hvis letbanen ikke da kører på strækningen.

Flere regninger for letbanen er givetvis på vej.

Selv om budgettet forventes at holde, er der i løbet af anlægsfasen kommet en række nye ønsker om udvidelser af anlægget, som der ikke har været sat penge af til, oplyser Jens Velling, Aarhus Letbane, og han tilføjer, at sådanne eventuelle udvidelser af anlægget overvejes dækket af en udvidelse af lånerammen.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Power må skrue ned i Danmark

Tilførsel af ny kapital til moderselskabet i Norge betyder, at elektronikkæden Power må reducere planerne om ekspansion i Danmark. Storbank skal give lov, hvis der åbnes flere varehuse her i landet. Finans
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Omlægning af banen fra Hovedgård til Hasselager

Bo Lindbirk, Fastrupvej 37, Solbjerg
Solbjerg og dens opland er i vild opstandelse over den VVM-undersøgelse, der nu er til høring.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her