*

Erhverv

Kommune og region var advaret om letbanekoks

Topledelsen i Aarhus Kommune og Region Midtjylland blev allerede i onsdags orienteret om problemer med godkendelse af letbanen, viser en intern mail fra letbanedirektøren.

Letbanesporene skulle have været brugt til at transportere aarhusianere rundt i byens nye letbanetog mandag, men sporene var tomme. Her skinner de i efterårssolen ved Dokk1 midt i byen. Foto: Tanja Carstens Lund

Hvem vidste hvad hvornår?

Det spørgsmål rejser sig, efter at en række politikere hos de to ejere af letbanen, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, fredag eftermiddag udtrykte chok og bestyrtelse over beskeden.

Begge steder var der ellers mulighed for at forberede sig en smule på chokket, for topchefer i kommune og region blev advaret om problemstillingen allerede om onsdagen.

Når en styrelse siger, at det ikke kan lade sig gøre, skal byrådet absolut orienteres. Det er under al kritik, at det ikke er sket.
Lars Boje Mathiesen, byrådsmedlem, Nye Borgerlige

Det viser en mail-korrespondance fra letbanedirektør Claus Rehfeld Moshøj til kommune og region, som JP Aarhus er i besiddelse af.

Onsdag ca. kl. 14 skriver direktøren i en mail:

»Efter møde i Trafikstyrelsen i dag har Aarhus Letbane fået besked om, at der ikke kan gives tilladelse til at sætte letbanen i drift,« hedder det i mailen.

Han oplyser derefter, at letbanen arbejder på at få en ”tilladelse med vilkår”, som det skete for Metroen og Øresundsforbindelsen.

Mailen blev sendt til Nils Højberg, stadsdirektør i Aarhus Kommune, og Jacob Stengaard Madsen, direktør i Region Midtjylland, og i regionen gik beskeden videre til regionsrådsformand Bent Hansen (S):

»Den første melding om, at der var nogle udfordringer, fik jeg onsdag. Jeg tror, at det var onsdag eftermiddag, jeg fik at vide, at man stadig forhandlede og forventede, at det gik i orden. Fredag middag får jeg så at vide, at det ikke går i orden,« siger Bent Hansen.

I Aarhus Kommune blev mailen sendt til stadsdirektør Nils Højberg, som ikke sendte mailen videre til hverken borgmester eller teknisk rådmand. Borgmesteren oplyste i lørdags til JP Aarhus, at han først hørte om lukningen fredag eftermiddag.

»Det var lige inden, åbningen skulle finde sted, så det er også en del af baggrunden for, at det her er både skuffende og uacceptabelt, og man bringer jo en hel by i forlegenhed,« sagde borgmesteren.

Det var mandag ikke muligt at få en kommentar fra Jacob Bundsgaard, men ifølge borgmesterens pressechef var problemstillingen dog kendt af borgmesteren, hvilket han også oplyste til DR i lørdags:

»Der har været et månedlangt forløb, hvor man har haft en forventning om, at man ville nå i mål med de fornødne godkendelser. Det er først i går eftermiddag, at jeg får at vide, at det ikke kan lade sig gøre,« sagde han og pointerede over for DR, at han kendte til problemer i længere tid, men forventede, at de blev løst.

Byrådsmedlem Lars Boje Mathiesen, Nye Borgerlige, er harm over, at letbanedirektørens melding ikke er blevet formidlet videre til byrådet.

»Når en styrelse siger, at det ikke kan lade sig gøre, skal byrådet absolut orienteres. Det er under al kritik, at det ikke er sket,« siger han.

Seks til otte uger

Efter en weekend med højlydt debat og frustrationer over den aflyste åbning, skulle Aarhus Letbane mandag aflevere en redegørelse for forløbet til kommune og region. Redegørelsen var ikke klar ved avisens deadline, men borgmesteren vil kommentere redegørelsen tirsdag formiddag.

Sagen kort

Aarhus Letbane

  • Første etape af letbanen består af en strækning fra Aarhus H til Lystrup, Grenaabanen og Odderbanen.
  • Den første strækning skulle efter planen være åbnet i juni, men blev udsat til 23. september. Den 22. september meddelte Trafikstyrelsen imidlertid, at den ikke kunne godkende sikkerheden, og åbningen er nu udsat indtil videre.
  • Strækningen fra Aarhus H til Odder skal efter planen åbne 26. november, mens Grenaabanen åbner til foråret, hvor også strækningen mellem Lystrup og Lisbjerg er programsat til at åbne.

Et andet spørgsmål, der fylder i letbane-debatten, er, hvordan letbaneledelsen kunne forklare, at man følte sig 99 pct. på plads med sikkerhedsarbejdet over for Trafikstyrelsen, hvorimod styrelsens vicedirektør efter afslaget kaldte grundlaget for ”tyndt og ufærdigt” og anslog, at der ventede yderligere halvanden til to måneders arbejde forude.

Johnny B. Hansen, formand for Aarhus Letbane, siger:

»Den hårde kritik af arbejdet, som er fremkommet fra Trafikstyrelsen, kan jeg ikke genkende. Jeg er orienteret om, at der er ting, der kunne være stærkere i de skriftlige formuleringer, men det var ikke noget, der havde betydning for evnen til at drive letbanen,« siger formanden og fortsætter:

»Jeg kan ikke sige, om seks til otte uger, som Trafikstyrelsen nævner, er den rette tidsramme for arbejdet. Den plan arbejder vi på sammen med Keolis og Trafikstyrelsen, og tidsforbruget afhænger jo bl.a. også af styrelsens egen sagsbehandlingstid,« siger han.

Fire ugers tavshed

Som eksempel på behandlingstiden nævner han, at Aarhus Letbane indsendte en ansøgning baseret på assessors sikkerhedsvurderingsrapport for ca. fire uger siden med ønske om godkendelse af vedligeholdelsesdelen, men afslaget fra styrelsen kom først fredag i sidste uge.

Johnny B. Hansen mener fortsat, at Aarhus Letbane havde grund til at håbe på en godkendelse i sidste uge.

»Fra onsdag eftermiddag går diskussionerne frem og tilbage mellem Trafikstyrelsen og Aarhus Letbane, men det er helt sædvanligt, at tilladelserne ofte kommer i sidste øjeblik, så vi havde helt frem til fredag en berettiget forventning om, at materialet var godt nok til en godkendelse, eller i det mindste en godkendelse med forbehold, som det er set tidligere. Men det sker så ikke, og det er jeg stadig dybt forundret og rystet over,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Rent vand til Aarhus

Jens Bøje, Toftegaarden, Elmosevej 10, Fløjstrup, Beder
335.000 borgere i Aarhus Kommune har allerede rent drikkevand – og vil heldigvis fortsat have det.

Debat: Ulækre skoletoiletter – har forældrene ikke et ansvar?

Sidsel Vejby, cand. ling. merc. (mor til børn i hhv. 1. og 4. klasse) Rønbjergvej 15, Risskov
På mine børns skole er toiletterne lige så uhumske som før renoveringen.

Debat: Dansk landbrug er ikke rosenrødt

Holger Øster Mortensen, ”Liselyst”, Præstholm Mk., Odder
Restauranter
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her