Annonce
JP Aarhus 20 år
Erhverv

Ny DSB-køreplan bringer østjyder hurtigere sydpå

Forbindelsen til Flensborg bliver bedre i DSB’s nye køreplan. Teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S) ser stadig plads til forbedringer.

DSB har lavet flere ændringer i sin køreplan, hvilket primært berører strækninger i Jylland. Baggrunden for omlægningerne er en ny aftale mellem Transport- og Bygningsministeriet og DSB. Foto: Casper Holmenlund Christensen
DSB

Efter den 13. december, når den nye DSB-køreplan træder i kraft, bliver det lidt nemmere at rejse med tog mellem Aarhus og Sønderjylland samt flere destinationer i Tyskland, lover DSB’s informationschef, Tony Bispeskov.

»Det har været et stort ønske fra borgmestrene i Aarhus og Flensborg at få en direkte togforbindelse. Det har også stor værdi for fritidskunderne, at vi får en direkte forbindelse hver anden time mellem Syd- og Sønderjylland og Nord- og Østjylland. Det har de ikke i dag, da de skal skifte tog i Middelfart, så det bliver en kæmpe rejsetids- og komfortgevinst,« mener informationschefen.

DSB introducerer sammen med den nye køreplan de nye såkaldte PendlerLyn-tog mellem Aarhus H og København H én gang dagligt i hver retning. De nye tog kommer til at køre fra Aarhus kl. 5.27 og fra København kl. 15.25.

»Netop det rejsemønster er der en efterspørgsel efter, og det forsøger vi at efterkomme i den nye køreplan,« siger Tony Bispeskov, som samtidig erkender, at trods flere forbedringer set med Aarhus-øjne indeholder køreplanen ikke flere eller bedre forbindelser til hovedstaden.

Mest forskel i Jylland

»Der er ikke den store forskel på Aarhus-København. Det er mere på langs i Jylland. Fokus har i høj grad været at bevare en god forbindelse mellem Danmarks to største byer,« siger han.

PendlerLyn-togene erstatter LynX-togene, der lidt endnu kører mellem Aarhus og København nogle få gange dagligt, og supplerer interCity- og interCityLyn-togene mellem landsdelene samt regionaltogene mellem Aarhus H og Fredericia. Det giver tilsammen østjyderne kvartersdrift i myldretiden morgen og eftermiddag.

Helt ny plan

Baggrunden for de store omlægninger, som ikke mindst er kommet østjyder og aarhusianere til gode, er en ny fireårig trafikaftale mellem Transport- og Bygningsministeriet og DSB.

»Den her køreplan indeholder den største ændring siden åbningen af Storebæltsbroen i 1997. Hidtil har vi hvert år justeret den eksisterende køreplan med nogle enkelte forbedringer rundt omkring. Nu lægger vi puslespillet helt fra bunden,« fortæller Tony Bispeskov og opremser en række forbedringer.

»Vi har bl.a. i højere grad kunnet imødekomme kundernes ønske om faste minuttal. Vi har også tilstræbt bedre skiftemuligheder mellem togene og bedre forbindelse mellem tog og bus. Desuden er det lykkedes os at skabe kortere rejsetid rigtig mange steder – og nye forbindelser. Området Børkop/Brejning bliver f.eks. knyttet bedre sammen med Horsens, Skanderborg og Aarhus med bedre forbindelser,« fortæller han.

Teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S), Aarhus Kommune, mener, der stadig er plads til forbedringer.

»Vi har stadig et presserende behov for at få givet den regionale og nationale togdrift de forbedringer, der skal komme med timeplanen. Og ved at droppe nogle stationer kunne der skæres endnu mere af rejsetiden til Hamborg,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
DSB
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Sådan ser en Ikea-bolig ud

Ikea-familien skal til at bygge sine første boliger i Danmark. Se her hvordan tilsvarende boliger i Sverige ser ud. Finans
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Forslag til et højhus på Hængslet igen

Søren Møller
Hvorfor lytter ingen til det gennemarbejdede forslag til en smuk måde at bebygge Hængslet, som Fællesrådet for Aarhus Ø har lavet?

Debat: Sundhedsministeren gav mig en bredside - her kommer fakta

Camilla Fabricius
I JP Aarhus forleden giver sundhedsminister Ellen Trane Nørby mig en ordentlig bredside på baggrund af et indlæg, jeg har skrevet om ministerens underfinansiering af et landsdækkende psykiatrisk akutberedskab.

Debat: Kvalitet i folkeskolen handler ikke om sted

Jan Petersen (S), Mads Nikolajsen (SF)
Der er flere svar på, hvorfor overbygningsklasser skal samles.
Aarhus' historie
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Bolig
Sådan beskytter du boligen mod vandmasserne
En af konsekvenserne ved klimaforandringerne er mere nedbør og risiko for hyppigere oversvømmelser. Se her, hvordan du sikrer din bolig mod vandet. 
Se flere
Søvn er afgørende for studiepræstationen
For lidt søvn kan både gå ud over koncentration, humør og indlæringsevne. Og faktisk kan dele af hjernen sove, mens kroppen egentlig er vågen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her