Annonce
JP Aarhus 20 år
Erhverv

Danske Bank: Fortsat vækst skal findes i udlandet

Østjyske virksomheder tror på større omsætning og flere job i 2018, viser en ny analyse.

Østjyske virksomheder ser et øget hjemligt forbrug som deres største mulighed for yderligere vækst.

Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Epinion har lavet for Danske Bank.

Områdedirektør Poul Nielsen, Danske Bank i Østjylland, er enig i, at en større dansk efterspørgsel vil have en god effekt, men ikke nok til at understøtte opsvinget.

»Får vi privatforbruget lidt op i gear, så det holder en stigning på i hvert fald 2 pct., giver det en stabilitet, hvor virksomhederne er klar til fortsat at investere,« forklarer han, men tilføjer:

»Den hjemlige efterspørgsel kan nok ikke gøre det alene. Jeg tror, at virksomhederne kommer til at kigge mod udlandet, og det er der heldigvis også en hel del, som også har ambitioner om,« siger Poul Nielsen.

Undersøgelse

Virksomheder venter vækst

Epinion har spurgt 1.100 små og mellemstore virksomheder om deres forventning til vækst i 2018.

De adspurgte virksomheder har fra 2 til 249 ansatte.

  • 137 virksomheder er fra Østjylland.
  • 66 pct. forventer vækst.
  • 25 pct. forventer mere end
  • 10 pct. vækst
  • 24 pct. har internationale ambitioner for deres vækst.

Han henviser til, at en fjerdedel af de østjyske virksomheder ifølge analysen har ambitioner om at vækste internationalt.

»Der bliver talt meget om Østen i øjeblikket, men man skal også se på nogle af vores nærmarkeder. Ud over de nordiske lande er der nogle store markeder ret tæt på. En del virksomheder har kig på Tyskland, og der skal man måske lidt længere mod syd, og så kunne man også kigge på Polen med omkring 40 mio. indbyggere,« siger Poul Nielsen.

Kig væk

Selv om der lokalt har været gang i byggeriet i flere år, mener områdedirektøren, at de relaterede erhverv også bør kigge længere væk.

»Østjylland og især Aarhus har en meget stærk ejendomsudvikling med investeringer i sygehuse, Aarhus Ø, boliger og bygninger, men der er også en lang række af virksomheder, som generelt set nok godt kunne have lidt større ambitioner om at komme ud på nye markeder. Det er kun 7 pct. af de østjyske virksomheder, som har det. Det er ikke et voldsomt stort ambitionsniveau,« siger Poul Nielsen, der vurderer, at mange østjyske virksomheder har et internationalt potentiale.

»Jeg tror, der er plads til mere fokus på internationale samarbejder, og som bank vil vi meget gerne hjælpe virksomheder, når de etablerer sig på nye markeder. På den måde kan vi hjælpe lokale virksomheder til udlandet og skabe arbejdspladser herhjemme og på eksportmarkeder,« siger Poul Nielsen.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her