Annonce
JP Aarhus 20 år
Erhverv

Fremtidsforsker: Tilsandede veje vil gå ud over byens vækst

Bering-beder-vejen skal bygges, E45 skal have et ekstra spor, og midtbyens trafikkaos skal løses. Ellers flytter væksten fra Aarhus, siger fremtidsforsker.

Aarhus har i flere år kæmpet med alvorlige trængselsproblemer. ArkivFoto: Ernst Van Norde/Polfoto

De tilsandede veje i og omkring Aarhus er ikke blot en daglig frustration for pendlere til og fra arbejde, de er også den største trussel mod byens udvikling og derfor den største udfordring for det kommende byråd.

Der bliver med det samme taget fat på infrastrukturen, da fremtidsforsker Jesper Bo Jensen fra centret Fremforsk får til opgave at pege på byrådets og byens største udfordringer i de kommende år. Fremtidsforskeren opfordrer de ny- eller genvalgte politikere, som møder ind til første byrådsmøde den 10. januar, til at droppe kampen mellem flere veje og forrang til supercykelstier og bedre cykelparkering for at få flere til at vælge bilen fra.

»Den er håbløs. Kommunens folk har det med at foretrække cykler frem for biler. Det er en farlig måde at prioritere på. Det er godt at prioritere cykler, men skidt ikke at prioritere bilerne. Bilerne skal ikke være overalt, men der skal være plads til dem,« siger han.

Væksten vil flytte

Jesper Bo Jensen peger på, at selskabet Tomtom Navigation har data, som viser, at Aarhus er den by i Norden med mest forsinkelse i myldretiden. På selskabets hjemmeside kan man se, at aarhusianske bilister i 2016 skulle afsætte 37-39 pct. ekstra tid til køreturen i myldretiden sammenlignet med en tur uden forsinkelse. I snit koster en tur i myldretrafikken aarhusianerne 20-25 minutters ekstra transporttid.

»På sigt vil byens udvikling stækkes, og man vil se, at virksomheder placerer sig uden for byen. I første omgang vil Aarhus vokse i udkanten, men da motorvejsnettet også er fyldt op, vil væksten ende med at flytte til f.eks. Skanderborg eller Favrskov,« siger Jesper Bo Jensen.

Ifølge fremtidsforskeren er det vigtigt, at byrådet sikrer, at byggeriet af Bering-Beder-vejen, som skal stå klar i 2022, ikke endnu engang udskydes. Der skal ifølge Jesper Bo Jensen også fokus på at etablere et ekstra spor sydpå på E45, og så skal byrådet lave detailanalyser af enkelte trafikområder i midtbyen for at få trafikken til at glide hurtigere og bedre. Til slut hylder han letbanens indvielse, da den skaber en ny og vigtig trafikåre gennem midtbyen.

Mere ydmyghed

Jesper Bo Jensen så også gerne, at byrådet sætter fokus på at forbedre forholdene for erhvervslivet.

I sommers kunne Aarhus fejre, at kommunen havde taget et skridt opad fra en 79.- til en 43.-plads på Dansk Industris liste over kommunernes erhvervsvenlighed. Men det bør ikke stille byrådet tilfreds, mener Jesper Bo Jensen, som peger på, at de største udfordringer for erhvervslivet kan løses ved at forbedre kommunens dårlige infrastruktur.

»Derudover skal det være nemmere at få en byggetilladelse. Det skal i det hele taget være nemmere at komme i gang med projekter,« siger han, inden han afslutter med en salve af forslag til det kommende byråd:

Overvej en letbaneetape til Aarhus Airport, post midler i at udvikle lufthavnen, byg endnu flere billige boliger til unge borgere, sæt skub i udviklingen af pasningstilbud i kommunen, nedsæt en arkitektonisk komité for at sikre høje byggestandarder; og til sidst peger fremtidsforskeren på, at Aarhus burde have en mere ydmyg tilgang over for de omkringliggende kommuner, som han mener har stor betydning for Aarhus’ vækst.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?
Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her