Annonce
JP Aarhus 20 år
Erhverv

Næsten fuld kapacitet, nedbrud og høj rettidighed i Letbanens første uge

Aarhus Letbane har haft en succesfuld første uge med passagerer, siger kommunikationschef Jens Velling. Han ærgrer sig dog over ni aflyste afgange som følge af et nedbrud.

Først et stykke hen i januar bliver det for alvor spændende at se på letbanens passagertal og rettidighed, mener kommunikationschef Jens Velling, Aarhus Letbane. Foto: Anita Graversen

Torsdag for en uge siden åbnede letbanens skydedøre for passagerer, der for første gang siden 1971, hvor Aarhus Kommunes sporvejsdrift blev indstillet, kunne køre gennem byen på skinner.

Siden har letbanen holdt sig på sporet, næsten da.

Aarhus Letbane

Næste etape

  • Letbanens næste etape er strækningen til Odder, der skulle have været taget i brug i år. Men det sker ikke, og Aarhus Letbane har end ikke søgt Trafikstyrelsen om at tage strækningen i brug, skriver Ingeniøren. Angiveligt er en misforståelse mellem letbanen og Trafikstyrelsen årsagen.
  • Aarhus Letbane regnede med, at strækningen skulle testes under samme regler som dem, der blev benyttet på den første etape i Aarhus by. Men Trafikstyrelsen mener, at det skal foregå efter andre regler, og derfor er testkørslen endnu slet ikke kommet i gang.

/ritzau/

For tirsdag kl. 17.50 brød banens sikringsanlæg sammen. Anlægget bruges til at styre bl.a. sporskiftere og signaler fra centralt hold, og mens letbanens medarbejdere forsøgte at lokalisere fejlen, gik letbanen over til manuel drift, hvor spor og signaler styres via bokse langs banen.

»Fejlen skabte forsinkelser. Ni afgange blev aflyst, og tre afgange havde mindre forsinkelser. Den fulde styring af letbanen var nede i lidt under to timer,« siger Jens Velling, kommunikationschef ved Aarhus Letbane.

Teknikken udvidet

Selv om Aarhus Letbanens 26 togsæt tilsammen har tilbagelagt over 100.000 km testkørsel, understreger kommunikationschefen, at kørsel med passagerer skaber nye og uforudsete situationer:

»Det er selvfølgelig ærgerligt med driftsforstyrrelser. Da vi gik over til at køre med passagerer blev det tekniske spil udvidet, og vi aktiverede f.eks. rejsekortstandere og billetautomater. Vi har kørt lang tid med togene, men det er helt nyt at køre med passagerer, og vi skal nok regne med en indkøringsperiode, hvor der en gang imellem er fejl, det vil være naivt at tro andet.«

I den resterende uge var der ingen uforudsete hændelser, forklarer kommunikationschefen, der er stolt af, at letbanen har haft en rettidighed på 99 pct. siden åbningen.

Et togsæt kommer til tiden, hvis den er under tre minutter forsinket i forhold til køreplanen.

Ifølge Jens Velling er det for tidligt at konkludere noget på det foreløbige antal passagerer, da mange aarhusianere har været på juleferie.

»Først et stykke hen i januar bliver det for alvor spændende at se på passagertal og rettidighed. Men vi har allerede haft mange passagerer med, og i de første par dage kørte vi med op mod fuld kapacitet i de tidsrum med flest passagerer – kl. 8 til sidst eftermiddagen,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Hvorfor går det så trægt med at få åbnet letbanestrækningerne?
Jørgen Christensen
Den første letbanestrækning fra Aarhus H til Skejby Sygehus er i gang. De øvrige strækninger i etape 1 er stadig ikke i gang. Lav en ny Aarhus Vest-banegård. Den vil blive et nyt tiltrængt jernbaneknudepunkt i stedet for at pakke det hele sammen i Aarhus Centrum.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Himmelbjergets helhedsplan: Lammende, fantasiforladt øregejl

Anders Hougaard
Skanderborg Kommune har haft en notorisk hang til at investere i hypet bras og luftkasteller. Og med den nye helhedsplan for Himmelbjerget er man hoppet helt op på den store klinge, hvad den slags angår.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.

Debat: Socialdemokratiet løber fra løfter og reglementer

Jakob D. A. Nicolaisen
Socialdemokratiet udviser total ligegyldighed overfor berørte borgere i en sag om et investeringsfirmas byggeambitioner på Trøjborg.
Aarhus' historie

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.

Vi må planlægge fremtiden – bedre

Af Keld Laursen, direktør i Brabrand Boligforening

Er vi i dag – i 2018 – på vej i den retning, som vi ønsker at vores by skal udvikle sig frem mod 2038?
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her