*

Erhverv

»Aarhus er et kreativt kraftcenter«

Kreative midtjyske virksomheder havde i 2015 en omsætning på 51 mia. kr. Ifølge Erhverv Aarhus er efterspørgslen efter kreative medarbejdere stigende.

Carsten Holst, chef for Filmby Aarhus og Den Vestdanske Filmpulje, demonstrerer nogle af de digitale muligheder, der findes for at blande virkelighed og virtual reality. Carsten Holst mener, at den lokale, kreative udvikling er nået langt på relativt kort tid – og at det bl.a. skyldes, at der har været en kommunal og regional strategi på området. Foto: Joachim Ladefoged

Midtjyske virksomheder, der har medarbejdere med design-, arkitektur-, mode- og digital/visuel baggrund, skabte i 2015 en samlet omsætning på 51 mia. kr. og på landsplan 300 mia. kr.

Dermed udgør kreative job ifølge en kortlægning foretaget af Seismonaut for Region Midtjylland en langt større del af dansk økonomi end hidtil antaget.

Ifølge næstformand i Erhverv Aarhus Mona Juul spiller ikke mindst aarhusianske virksomheder en markant rolle i udviklingen.

»Aarhus har i de senere år markeret sig som et kreativt kraftcenter, og det er netop det, der begynder at sætte sine spor også i andre brancher, hvor virksomhederne i højere grad har fokus på at inddrage kreative kompetencer,« siger hun, med henvisning til at antallet af kreative årsværk i regionen er steget 13 pct. i perioden 2010 til 2015.

»Det kan vi i Erhverv Aarhus konkret mærke i vores Business to Culture-indsats, hvor vi oplever stor interesse for kreative samarbejder mellem erhverv og kultur,« siger hun.

»Arbejdsmarkedet bevæger sig i en retning, hvor virksomheder i 2020 ifølge World Economic Forum efterspørger kompleks problemløsning, kritisk tænkning og kreativitet som tre vigtige evner blandt medarbejdere.«

Erhvervschef Jan Beyer Schmidt-Sørensen, Aarhus Kommune, glæder sig over kortlægningen. Også han mener, at Aarhus spiller en afgørende rolle i regionen, når det gælder om at skabe vækst gennem kreativitet.

Gode rammevilkår

»Aarhus har nogle suverænt gode rammevilkår. Vi producerer selv talenter, og vi er i stand til at tiltrække talent. Og så har der udviklet sig nogle innovationsmiljøer i byen med hver sin historie. Mellemarmen på havnen er fyldt med fashion-virksomheder, og filmbyen er blevet et fantastisk miljø for reklamefilm, animation og digital visuel industri,« siger han og fremhæver en meget afgørende faktor.

»Ingen af de virksomheder inden for mode, arkitektur, design osv. ville have den samme succes, hvis de ikke også havde et lokalt marked. Der råder Aarhus og regionen over en kritisk masse af kunder, der selv kan aftage noget af det, man laver på f.eks. arkitektur-området,« fortæller Jan Beyer Schmidt-Sørensen.

Kortlægningen viser, at den digitale visuelle branche er langt den største erhvervsklynge med 10.785 årsværk i 2015.

Til sammenligning var der 2.462 årsværk inden for arkitektur, 2.355 inden for design og 1.052 årsværk inden for mode.

Værditilvæksten er hos de arbejdsgivere, som beskæftiger digitale visuelle medarbejdere, steget med 57 pct. i perioden 2010-2015, mens eksporten er steget 209 pct.

Ifølge Carsten Holst, chef for Filmby Aarhus og Den Vestdanske Filmpulje og dermed repræsentant for en af Danmarks største DVI-klynger, er der sket en fantastisk udvikling i branchen.

»For 15 år siden var der ingen, der havde en mobiltelefon, der kunne gå på nettet, og smartphones eksisterede ikke, så den digitale udvikling er jo eksploderet, sideløbende med at man så har haft masser af erhvervstiltag fra Aarhus Kommunes og Region Midtjyllands side,« fortæller han.

Digital historiefortælling

Ifølge Carsten Holst er der f.eks. i den lokale museumsverden talrige eksempler på, hvordan digitale visuelle virkemidler kan bruges til historiefortælling.

»Aarhus Stories på Bispetorv under Aarhus 2017 var et forsøg på at trække Den Gamle By ud af Den Gamle By og så fortælle hele Aarhus’ historie nede på domkirken. Og hele måden, Moesgaard har digitaliseret sit fantastiske museum, er jo lavet af et produktionsselskab med lys- og filmfolk, der normalt laver film, så den oplevelse derude er lavet med kompetencer fra film- og medieverdenen.«

I 2010 lavede Region Midtjylland og Region Nordjylland sammen med Filmby Aarhus et samarbejde for at sætte turbo på udviklingen i digitale virksomheder.

»Mit postulat er, at det at have haft en kommunal og regional strategi i så mange år nok har en betydning for de tal, vi kigger på i dag,« siger Carsten Holst, som derfor mener, at der skal sættes strategier og flere midler ind på at skabe yderligere vækst.

»Man kan komme meget længere med endnu bedre incitamenter, og det er noget, vi ikke bare her i regionen, men også på Christiansborg skal fokusere forholdsvis kraftigt på. Vi har nogle meget dygtige lande omkring os – f.eks. Sverige og Finland – og de ligger helt i top, fordi de tænker uddannelse, erhverv og det offentlige sammen. Det er ikke, fordi vi gør det dårligt. De gør det bare endnu bedre i udlandet.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Lad os lige smutte til London eller Paris

Jonathan Ries, bestyrelsesmedlem Vedvarende Energi Klosterport 4F, Aarhus C
Vores forbrug har taget overhånd, når danskere flyver til udlandet på en smuttur for at holde julefrokost. Hvad med miljøet?

Debat: Hvorfor blev Camilla Fabricius ikke rådmand?

Randi Bruhn Mannion, Hvidmosevej 8, Ebeltoft
Endelig kom der et svar fra formanden fra Socialdemokratiet i Aarhus på spørgsmålet om, hvorfor Camilla Fabricius ikke blev rådmand i Aarhus.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her