Erhverv

Bliver letbanen bilisternes stopklods?

Trods tre måneders testkørsler er det fortsat uvist, hvordan letbanen vil påvirke biltrafikken i Aarhus. Testkørsler i august gav kaotiske tilstande.

Er der plads til otte letbanetog i timen i myldretidstrafikken i Aarhus?

Måske – måske ikke.

Det er svaret, for reelt ved ingen, hvad letbanen vil betyde for biltrafikken, når letbanen sættes i drift inden for – måske – få uger.

»Vi har ikke tal, der viser trafikpåvirkningen med letbanen i fuld drift, og de simuleringer, vi har, er lavet for længe siden og med stor usikkerhed,« siger Susanne Krawack, mobilitetschef i Aarhus Kommune.

»Der er ingen, som kan vide, hvordan biltrafikken bliver påvirket, når letbanen går i gang. Jeg tror, det bliver en minimal påvirkning, men jeg tør kun sige tror, for jeg kan ikke love noget,« siger Jørgen Hansen, anlægschef ved Aarhus Letbane.

I en artikel i JP Aarhus den 24. august oplyste han, at bilisterne i Aarhus ikke får mere rødt lys på grund af letbanen.

Men ugen efter gik byens trafik helt i rødt.

Det viser en aktindsigt, som JP Aarhus har fået i kommunikationen mellem Aarhus Kommune og Aarhus Letbane.

Den 31. august skriver Trine Buus Karlsen, afdelingschef i Center for Byens Anvendelse ved Teknik og Miljø, til bl.a. Aarhus Letbane, at trafikken nærmest er brudt sammen på grund af letbanens testkørsler på halv drift i uge 35, som også var festugen.

»Rejsetiden fra Tangkrogen til Nørreport toppede omkring kl. 17 med 54 minutter. Det medførte krydsblokader i samtlige kryds på strækningen. Betydelige forsinkelser for 12 buslinjer. Massiv køopstuvning på Sønder Allé, Ny Banegårdsgade og til dels Park Allé,« skriver centerchefen, der kalder konsekvenserne »ganske alvorlige, også for den øvrige kollektive trafik,« og hun tilføjer i sin mail:

»Ved fuld drift vil det medføre kaotiske tilstande.«

Både Jørgen Hansen, Aarhus Letbane, og Susanne Krawack, mobilitetschef ved Aarhus Kommune, understreger, at signalerne siden er blevet kraftigt forbedret.

Og der arbejdes stadig på indstillingerne.

»Indtil vi får systemet til at spille optimalt, vil det påvirke biltrafikken i negativ retning, men når vi får mennesker ind i letbanen, vil det hjælpe gevaldigt, for så sidder de ikke i bilerne,« siger Susanne Krawack.

Forbedringerne underbygges af kommunens tal for rejsetider, som viser klare forbedringer over de seneste måneder, men målingerne er ikke lavet med fuld drift på letbanen, som er otte tog i timen i myldretiden.

I øjeblikket køres der med fire tog i timen, men fra søndag den 12. november bliver der indsat seks tog i timen, oplyser Jørgen Hansen, Aarhus Letbane.

Det er fortsat uvist, hvornår letbanen sættes i drift.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Vores massive svigt af ældre medborgere

Hardy Mikkelsen, miljøchef, Holme Parkvej 284, Højbjerg
Vi fralægger os som samfund ansvaret fuldstændigt. Og imens har tricktyvene kronede dage med at bestjæle vore ældre medborgere.

Debat: Timemodellen harmonerer ikke med trenden i tiden

Steen Christensen, lodsejerforeningen for Stilling-Solbjerg Sø, Stilling Kirkevej 12, Skanderborg
Kære (Bane)Danmark Først og fremmest skal jeg anføre, at vi i lodsejerforeningen på ingen måde kan tilslutte os timemodellen, uanset hvilken linjeføring der anvendes, idet vi finder togtransport over så relativt korte afstande ufleksibel og forældet.

Debat: Friheden er etisk begrundet

Filip Steffensen, næstformand, Liberal Alliances Ungdom, Aarhus, Langballevej 134, Mårslet
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Campingtendenser 2018: Vi skal lære at sige glamping
Eksperten Anne-Vibeke Isaksen fortæller om aktuelle campingtendenser og viser vej til nogle af de mest specielle og spændende campingpladser, det er værd at besøge i Danmark og Europa i 2018. 
Se flere
Biler
Den klassiske Volvo stationcar er tilbage
Har du savnet den ikoniske store svenske stationcar med plads til det hele, så er der håb forude. Til august er Volvo klar med en ny V60, der er større end den gamle V70. 
Se flere
Hold computeren sund: Undgå at hente disse programmer
Er din computer langsom, så hold dig fra at hente diverse optimeringsprogrammer, lyder rådet fra computerekspert. De har alligevel ingen virkning, siger han. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her