Aarhus

Mountainbike anbefales til cykelsti midt i stærkt trafikeret Aarhus-kryds

Streger i krydset Nørreport/Kystvejen leder cyklerne direkte over et helleanlæg. Ups, lyder det fra kommunen.

Efter ændringer fører stregerne for cyklister nu direkte ind i et helleanlæg i krydset Nørreport/Kystvejen. Foto: Privatfoto

I forvejen er krydset Nørreport/Kystvejen vist nok for viderekommende at forcere, forlyder det, og på det seneste er det tilsyneladende ikke blevet nemmere.

En cyklist tog det ovenstående foto, som viser en optegnet cykelbane, der fører direkte ind i helleanlæggene. Resultat var torsdag morgen, at cyklisterne måtte slå et sving uden om hellerne, og de skabte derved farlige situationer i forhold til bilerne.

Carsten Thomsen, projektleder for anlæg ved Center for Byens Anvendelse, hvad er meningen?

»Det ser jo slet ikke godt ud, og dette sammenholdt med, at der endnu ikke er tilstrækkeligt med belysning i krydset, er det selvfølgelig noget, der bør håndteres straks. Den gamle afmærkning burde have været fjernet og i stedet lagt gule striber, indtil den endelige afmærkning er på plads,« skriver projektlederen i en mail.

Han henviser derefter til Aarhus Letbane og Urban Media Space, der har medansvar for kokset, og projektlederen tilføjer så telefonisk, at optegningen vil blive ændret i weekenden den 21.-22. oktober.

Så længe behøver cyklisterne dog ikke at vente på de rette streger.

Nye linjer straks

For kort efter ringer en kollega til projektlederen, som i øvrigt også hedder Thomsen, men Kristian til fornavn, og han kan oplyse, at der ”straks” er aftalt en demarkering af cykelsymbolerne, som det hedder, og nye ledelinjer.

Og Kristian Thomsen, der er konsulent ved Center for Byens Anvendelse, takker i øvrigt efterfølgende for opmærksomheden i en mail.

»Tak for henvendelsen og opmærksomheden på krydset. I forlængelse af vores telefonsamtale kan jeg orientere om, at der er aftalt straks demarkering af cykelsymbolerne og anlæg af ledelinjer, der vejleder cyklerne om, at de skal køre over mellem de to helleanlæg og videre derfra til Bernhardt Jensens Boulevard,« skriver konsulenten og tilføjer:

»Det svarer til den afmærkning, der anlægges, når hele krydset søndag den 22. oktober får nyt slidlag. Den krydsning skal sikre, at cyklerne ikke kommer i konflikt med de ligeudkørende biler.«

Og så skulle den streg vel sådan set være slået, hvorefter der til byens cyklister slutteligt må udråbes et:

»Be careful out there.«

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Rituel drengeomskæring er en ligestillingskamp

Jasmine Søgaard, gymnasielærer og socialdemokrat, Malling
Som samfund har vi pligt til at beskytte børnenes ret til at bestemmelse over egen krop

Debat: Er mere magtanvendelse virkelig svaret?

Anni Sørensen, formand for Landsforeningen LEV
Der er en nærliggende risiko for, at nye magtanvendelsesbeføjelser fører til besparelser i botilbud for voksne med udviklingshæmning. En sådan spiral kan resultere i ønsker om endnu flere beføjelser.

Debat: Skæbnetime for folkeskolen

Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Stadig flere vælger folkeskolen fra, og ændrer vi ikke kurs, er spørgsmålet: Vil du savne folkeskolen, når den ikke længere er her?
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her