Aarhus

Molslinjen får ja til flytning

Aarhus Byråd sagde onsdag ja til at flytte Molslinjens færger til Østhavnen.

En million biler flyttes fra 2020 fra Pier 3 til Østhavnen, når Molslinjens færger til den tid har fået ny færgeterminal.

Det er forventningen i Aarhus Byråd, som onsdag sagde endeligt ja til en ny lokalplan og dermed til den længe planlagte flytning af færgeterminalen fra Aarhus Ø. Med flytningen til Østhavnen vil en stor del af den færgerelaterede trafik omkring Nørreport forsvinde.

Ifølge Aarhus Kommune vil flytningen betyde, at bl.a. færgelejerne får en mere hensigtsmæssig udformning end de nuværende, så det bliver lettere og hurtigere at tømme færgerne. Venstre havde gerne set, at Molslinjen flyttede hurtigere, men det har vist sig at være for dyrt, fastslog borgmester Jacob Bundsgaard (S).

»Man kan ikke bare flytte en fremrykning af et så stort anlæg. Det er dyrt, og derfor er der ikke brugt millioner af kroner på en fremrykning,« sagde Jacob Bundsgaard.

»Lad os endelig komme i gang. Man har været for længe om at få en indstilling frem,« sagde Gert Bjerregaard, Venstres politiske ordfører under debatten.

Den nye lokalplan gør det muligt at etablere en ny færgeterminal yderst på Østhavnen. Samtidig gives der nu mulighed for en anløbsbro mv. til vandfly. Med den nye placering af færgeterminalen vil trafikken på Østhavnsvej ifølge Aarhus Kommune blive afviklet i god afstand af resten af byen. Aarhus Kommune har i flere år planlagt en tunnel under Marselis Boulevard for at forbedre trafikafviklingen ved Skanderborgvej. Men den er af økonomiske årsager ikke på vej endnu.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Rituel drengeomskæring er en ligestillingskamp

Jasmine Søgaard, gymnasielærer og socialdemokrat, Malling
Som samfund har vi pligt til at beskytte børnenes ret til at bestemmelse over egen krop

Debat: Er mere magtanvendelse virkelig svaret?

Anni Sørensen, formand for Landsforeningen LEV
Der er en nærliggende risiko for, at nye magtanvendelsesbeføjelser fører til besparelser i botilbud for voksne med udviklingshæmning. En sådan spiral kan resultere i ønsker om endnu flere beføjelser.

Debat: Skæbnetime for folkeskolen

Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Stadig flere vælger folkeskolen fra, og ændrer vi ikke kurs, er spørgsmålet: Vil du savne folkeskolen, når den ikke længere er her?
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her