*

Aarhus

Letbanedirektør trodsede advarsler

Tre dage før åbning gav Trafikstyrelsen blankt afslag, men letbanedirektør valgte alligevel ikke at aflyse. Problemer med sikkerhedssystem har stået på i et år.

Letbanedirektør Claus Rehfeld Moshøj havde intet tilsagn om en godkendelse fra Trafikstyrelsen, da han onsdag før letbaneåbningen valgte at fortsætte sin kamp mod tiden for at redde lørdagens storstilede letbanefest.

Det viser en gennemgang af forløbet op til aflysningen af letbanen, som JP Aarhus har lavet baseret på en række redegørelser, notater og mødereferater.

Ifølge et notat fra Trafikstyrelsen gav styrelsen på et møde onsdag den 20. september – tre dage før åbningen – klar besked om, at letbanens sikkerhedsledelsessystem ikke kunne godkendes inden åbningen den 23. september. Og styrelsen meddelte også, at der heller ikke ville komme en såkaldt godkendelse på vilkår.

Letbanedirektør sagde, han gik med livremme og seler, men da havde Trafikstyrelsen allerede klædt ham af

»Vi var ikke der, hvor der overhovedet var et grundlag for at snakke om at køre på betingelser, fordi det var simpelt hen langt fra, at vi kunne indlade os på sådan en snak,« siger Kåre Clemmesen, vicedirektør i Trafikstyrelsen.

Alligevel valgte letbanedirektør Claus Rehfeld Moshøj ikke at aflyse om onsdagen, men at kæmpe videre med en godkendelse på vilkår.

Og i to mails til ejerne, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, samme onsdag gav direktøren et indtryk af, at letbanen var sikker som »to livremme og to sæt seler«, og han forventede en godkendelse på vilkår.

Men fredag måtte han så fortælle kommunen og region, at de godt kunne aflyse festen.

Claus Rehfeld Moshøj fastholder, at han med rette kunne tro på en godkendelse på vilkår. Det er kutyme og helt normalt, oplyser direktøren, der efter eget udsagn fik opbakning til sin optimisme i et telefonopkald.

»Deres direktør sagde til mig torsdag aften, at de selv arbejdede med et sæt af vilkår,« siger han.

Men det afviser vicedirektøren:

»Min direktør har ikke sagt noget om at køre på vilkår. Som jeg opfatter det, har han bare hørt på en frustreret direktør derovre fra,« siger vicedirektør Kåre Clemmesen.

En gennemgang af forløbet viser også, at problemer med godkendelsen af sikkerhedsledelsessystemet har stået på i næsten et år.

I november 2016 konstaterede Trafikstyrelsen »10 væsentlige mangler«. I februar hed det »manglende færdiggørelse og manglende korrekturlæsning«. I juli var der kritik af, at tidligere påpegede fejl ikke var rettet, og i september er beskrivelsen »ufærdigt og usammenhængende«.

Flere politikere i Aarhus Kommune har efter fadæsen efterlyst en tæt opfølgning på letbaneprocessen. Det er nu aftalt, at politikerne i teknisk udvalg orienteres om forløbet hver mandag.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Er rent drikkevand virkelig ubetydeligt?

Jørgen Christensen, Tisetvej 24, Solbjerg
I VVM-redegørelsen for en ny jernbanestrækning mellem Hovedgård og Hasselager står der under punktet ”Risiko for forurening af drikkevand”, at den er »ubetydelig« for alle tre linjeføringer i og omkring Solbjerg – selv om jernbanen føres hen over vores drikkevandsressourcer.

Debat: Sober vejomlægning ved Stavtrup

Gert E. Aarslev, formand for Stavtrup Lokalråd

Debat: Kulturhovedstad – succes eller fiasko?

Per Hovgaard, Niels Bohr Vej 28, 8260 Viby J
Ikke siden starten af dette kulturhovedstadsvanvid i 1985 har der været en eneste værtsby, der har kunnet melde om succes.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her