*

Aarhus

Byrådet: Letbanens udsættelse er en træls historie, som skader byen

Aflysningen af letbanens planlagte åbning er en pinlig og træls sag, mener Aarhus Byråd.

Foto: Benjamin Nørskov

En rigtig Aarhus-historie, som byrådet gerne havde været foruden.

Så langt var medlemmerne af Aarhus Byråd onsdag aften enige, da Trafikstyrelsens manglende tilladelse til den planlagte igangsættelse af Aarhus Letbane i lørdags, blev diskuteret.

I første omgang var punktet sat på den lukkede del af byrådsmødets dagsorden. Men på opfordring fra Venstre valgte borgmester Jacob Bundsgaard (S) at imødekomme ønsket. Dog med den undtagelse at alt i debatten, der handler om ansvar og tillid til direktør og formand mv. ikke måtte kommenteres på den åbne del af debatten.

Borgmesteren lagde selv ud med at gennemgå den redegørelse af forløbet, som blev offentliggjort tirsdag.

»Specifikt har der været rejst en kritik af, at man (byrådet red.) ikke forud for aflysningen den 22. september er blevet orienteret af mig. Til det vil jeg sige, at jeg lagde meldingen fra Aarhus Letbane den 20. september om, at man forventede at sætte letbanen i gang som planlagt, stor betydning. Det byggede jeg min vurdering på. I lyset af det efterfølgende ville jeg ønske, at vi havde sendt mailen frem,« sagde Jacob Bundsgaard, der efterfølgende konstaterede, at han med beskeden forrige onsdag fra Aarhus Letbane om, at tilladelsen var på vej, ikke kunne have reageret anderledes.

Heller ikke rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), mener, at han personligt kunne have håndteret sagen anderledes. Han fik beskeden om, at letbanen ikke kom i gang lørdag på vej op ad trappen til middag hos Aarhus Letbane fredag eftermiddag, fortalte han. 

»Det har hele tiden været forventningen, at igangsættelsen af letbanen ville ske med en godkendelse på særlige vilkår. Nu handler nu om at komme i gang. Vi skal have skidtet til at køre, så aarhusianerne kan få det serviceløft, som byen fortjener. Det skal vi også bruge som brændstof til at få det til at lykkes,« sagde Kristian Würtz, der også er bestyrelsesmedlem i Aarhus Letbane.

Det er også rådmand for Børn og Unge, Bünyamin Simsek (V). Han fastslog på byrådsmødet, at han som bestyrelsesmedlem ikke var blevet forelagt en besked om, at letbaneåbningen var truet. Ikke før fredag.

»Jeg har tillid til, at alle taler sandt med mindre det modsatte er bevist. Det er også bestyrelsens ansvar at sikre at sikkerhedsgodkendelserne kommer hjem. Men jeg har ikke som bestyrelsesmedlem på noget tidspunkt fået forelagt en meddelelsen om, at åbningen var truet,« sagde Bünyamin Simsek.

Træls historie

Enhedslistens Jette Jensen pointerede, at den aflyste letbane-åbning er en træls historie, som kan blive hængende i offentligheden længe.

»Men vi er nødt til at holde fast i, at Aarhus Letbane er et selskab, som skal få tingene til at køre. Det, vi kan diskutere handler vel om, at vi har indsat to bestyrelsesmedlemmer. Og det er rigtigt, rigtig dumt, at man ikke har orienteret bestyrelsen. Og har bestyrelsesmedlemmerne ageret med rettidig omhu?« sagde Jette Jensen.

Det spørgsmål var de radikales Anne Nygaard også interesseret i.

»I Det Radikale Venstre støtter vi borgmesteren, og det havde nok ikke ændret på vores handlemuligheder, hvis vi havde vist det en dag eller to før,« sagde Anne Nygaard.

Dansk Folkepartis Knud N. Mathiesen fastslog, at borgmesteren efter DF's mening skulle have orienteret byrådet.

»Hvis borgmesteren havde orienteret byrådet, så havde vi samlet aflyst åbningen. Det ville have mindsket omfanget af skader på Aarhus' image. Men istedet afviser man det først 14 timer før åbningen. Det er meget betænkeligt. Hvorfor brugte borgmesteren ikke 10 minutter af budgetforhandlingerne på at orientere byrådet?« spurgte Knud N. Mathiesen med henvisning til, at et byrådsflertal fredag eftermiddag blev enige om at bruge op mod 100 mio. kr. på en nye etape af letbanen til Aarhus Ø.

SF mener også, at Jacob Bundsgaard fejlvurderede situationen, da han valgte ikke at orientere byrådet om risikoen for en aflysning.

»Det fylder også for os, at det har været et uskønt forløb,. Jeg forstår godt, at det var svært. Men det var en fejlvurdering fra borgmesterens side, at han ikke orienterede byrådet om, at der var en risiko for aflysning. Det er mega-irriterende og en pinlig og træls historie. Men jo mere vi går op i, hvem der har vidst hvad og hvornår, jo mere pinagtigt bliver det,« sagde Jan Ravn Christensen (SF), som også gerne vil se på, hvordan bestyrelsesmedlemmerne i Aarhus Letbane har reageret på diverse orienteringer fra aktørerne.

Efter debat i halvanden time blev dørerne kl. 21.30 lukket for offentligheden og dermed pressen.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Lad os lige smutte til London eller Paris

Jonathan Ries, bestyrelsesmedlem Vedvarende Energi Klosterport 4F, Aarhus C
Vores forbrug har taget overhånd, når danskere flyver til udlandet på en smuttur for at holde julefrokost. Hvad med miljøet?

Debat: Hvorfor blev Camilla Fabricius ikke rådmand?

Randi Bruhn Mannion, Hvidmosevej 8, Ebeltoft
Endelig kom der et svar fra formanden fra Socialdemokratiet i Aarhus på spørgsmålet om, hvorfor Camilla Fabricius ikke blev rådmand i Aarhus.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her