Aarhus

Trafikanterne havde lyttet – letbanetest forløb rolig

Hverken bilister eller buspassagerer oplevede lige så store gener som frygtet, da letbanen første gang blev testet i morgentrafikken.

Mandag morgen var letbanen for første gang en del af morgenmylderet i de aarhusianske gader, men kaosset var mindre end frygtet. Her er det i krydset mellem Mejlgade og Nørreport. Foto: Morten Zahle

Allerede i fredags lød det fra både Aarhus Letbane, kommunen og Midttrafik, at letbanetogenes forestående debut i den travle myldretidstrafik kunne give længere rejsetid for både bilister og buspassagerer mandag morgen.

Selv om letbanen begyndte normaldriften i weekenden, var mandag morgen imødeset med spænding for at se, hvordan det påvirkede trafikken, når der kom en ekstra spiller ind.

Hos Aarhus Kommune har det især været trafikken omkring krydset mellem Kystvejen og Nørreport, man har haft fokus på. Som beskrevet i JP Aarhus i sidste uge har trafikken i dette kryds gennem længere tid været kaotisk.

Mandag morgen var billedet dog anderledes, selv om mængden af biler i byen var den samme, som den plejer.

»Vi kan se, at mange fulgte vores opfordring om at tage andre veje. På Grenåvej valgte mange f.eks. enten at dreje fra langs ringvejen eller ringgaden, mens der i sydbyen har været mere trafik på Christian X’s Vej og Jyllands Allé. Samtidig har morgentrafikken været mere spredt, så flere enten kørte tidligere eller senere hjemmefra,« siger Trine Buus Karlsen, der er chef for anlæg i Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

Frygtet værre

Hos Midttrafik havde man på forhånd meldt ud, at flere buslinjer kunne forvente forsinkelser, men selv om 60 af ca. 160 bybusser var forsinket med mellem 5 og 14 minutter ved otte-tiden mandag morgen, var det ikke så slemt som frygtet.

»Der er generelt meget vejarbejde i byen, så der er mange forsinkelser i morgentrafikken. Status på letbanetesten er, at det ikke var så slemt som frygtet, men vi følger stadig situationen rimelig intenst de næste dage,« siger leder af Midttrafiks trafikservice Martin Tams.

Heller ikke hos Østjyllands Politi oplevede man problemer. Ved middagstid mandag var der således ikke indløbet en eneste anmeldelse i relation til letbanetesten, oplyser politiet.

Første tog forsinket

Selv om testen altså begyndte lørdag, var der stadig overraskelser mandag morgen, da det første letbanetog trillede af sted kl. 06.00.

»Da det første tog kørte i morges, blev vi overrasket over, at der på nogle af strækningerne var lagt lidt meget affald ind på vores spor. Det første tog måtte stoppe nogle gange for at fjerne bildæk og andre mærkelige ting, der lå i sporarealet. Vi må se, om det er noget tilbagevendende, og så må vi sende en bil igennem og fjerne affaldet, hvis det er,« siger Jørgen Hansen, anlægschef ved Aarhus Letbane.

Bortset fra førsteturen gik testen dog planmæssigt for letbanetogene, fortæller Jørgen Hansen.

»Togene kom igennem byen som planlagt, og der var ingen forsinkelser i forhold til den køreplan, vi havde lagt.«

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Præcisering om letbanen til Harlev
Hans Jakobsen, Araliavej 15, Harlev
Letbanen skal naturligvis ikke ødelægge midtbyen i Aarhus, når banegården er flyttet til Firkløveret, så ligger skinnerne klar fra Aarhus H ud til Brabrand. Herfra skal de blot videreføres til Harlev.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Rituel drengeomskæring er en ligestillingskamp

Jasmine Søgaard, gymnasielærer og socialdemokrat, Malling
Som samfund har vi pligt til at beskytte børnenes ret til at bestemmelse over egen krop

Debat: Er mere magtanvendelse virkelig svaret?

Anni Sørensen, formand for Landsforeningen LEV
Der er en nærliggende risiko for, at nye magtanvendelsesbeføjelser fører til besparelser i botilbud for voksne med udviklingshæmning. En sådan spiral kan resultere i ønsker om endnu flere beføjelser.

Debat: Skæbnetime for folkeskolen

Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Stadig flere vælger folkeskolen fra, og ændrer vi ikke kurs, er spørgsmålet: Vil du savne folkeskolen, når den ikke længere er her?
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Altid sulten? Disse fødevarer mætter mest
Vil du gerne opnå den bedst mulige mæthed med færrest mulige kalorier, peger en diætist her på den perfekte kostplan for at nå det mål. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her