Aarhus

Letbanen splitter rød og blå blok

Mens de røde partier vil videre med letbanens etape 2, er der fuldt stop hos Venstre og Nye Borgerlige, viser en rundspørge.

Letbanens etape et testkøres. Foto: Ernst Van Norde

Intet kan skille røde og blå politikere som synet på trafik og valget mellem biler og kollektiv trafik. To uger før åbningen af letbane etape et er der opstået en kløft mellem byrådets to største partier, Socialdemokratiet og Venstre, for mens S vil hurtigt videre, siger V klart nej til mere letbane lige nu.

»Vi håber, at aarhusianerne tager letbanen til sig, men vi er nødt til at stoppe op og se, om letbanen bliver en succes, før vi går videre. Lad os sætte fingeren ned om ét eller to år og se, hvordan det er gået, før vi beslutter, om vi skal have mere letbane,« siger Gert Bjerregaard, politisk ordfører for V.

Trafikkløften mellem rød og blå findes også i Folketinget, hvor et flertal uden om regeringen med Socialdemokratiet i spidsen har afsat 40 mio. kr. til undersøgelse af letbane etape to i Aarhus. Men de penge kan bruges bedre på E45, mener Venstre.

»Vi ser hellere, at man kanaliserer pengene over på E45 og får lavet undersøgelser af de næste etaper. Ellers risikerer vi at sende forvirrende signaler, for vi kan ikke det hele på én gang. Vi skal holde fast i én ting ad gangen, og nu handler det om E45,« siger Gert Bjerregaard.

Trafikrådmand Kristian Würtz (S) er uenig på stort set alle punkter.

Både letbane og motorvej

»Jo, vi kan og skal flere ting på én gang, for Aarhus og Østjylland er et vækstområde, og derfor skal der investeres meget mere i infrastruktur, så vi både får mere letbane og en forbedret E45,« siger han, der ærgrer sig over Venstres udmelding.

Med statsligt tilsagn om de første af de 40 mio. kr. er rådmanden indstillet på at igangsætte de første undersøgelser af etape to fra Aarhus H til Brabrand hurtigst muligt, og han forventer at have en indstilling klar til byrådet i oktober.

»Vi har eksperterne i letbaneselskabet nu, og derfor vil det være rigtigt godt at få undersøgelserne i gang så hurtigt som muligt. Sideløbende kan vi så høste erfaringer fra driften af etape et, så vi har dem med, når vi skal træffe en beslutning om linjeføringen,« siger Kristian Würtz.

En rundspørge til alle byrådets partier viser, at der er et flertal for at gå videre med etape to.

Mens der er delte meninger i Aarhus, er der positive letbane-toner i Odder og Grenaa. Flere og bedre forbindelser vil være en gevinst for pendlere og kan give flere tilflyttere, lyder det fra to borgmestre.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Opråb fra 23-årig: Den danske præstationskultur er sygelig

Katrine Læbo, studerende, statskundskab, Børglumvej 25, Risskov
Der er for stort et fokus på præstationer og for lidt på, hvem man er som person.

Debat: P-vagt drev borgerjagt

Regner Laursen, Kløvervej 4, Hammel
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Bolig
Disse renoveringer kan betale sig i det tidlige forår
Nogle boligprojekter som indendørs pudse- og malearbejde kan være billigere at få lavet i den kommende tid, hvor vejret stadig er ustadigt og koldt. 
Se flere
Ny computer: Sådan sletter du de unødvendige programmer
De fleste nye computere er fyldt med præinstallerede programmer, som bare bør slettes. To it-eksperter guider her til, hvordan du gør. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her