*

Aarhus

Aarhus Ø skulle først have haft en hovedvej efter 2020

Bernhardt Jensens Boulevard åbner i næste uge, men kun for biler. Gående og cyklister må vente lidt endnu.

Der har længe været kritik af de trafikale forhold på Aarhus Ø, hvor bløde og hårde trafikanter mødes. Hovedfærdselsåren, Bernhardt Jensens Boulevard åbner i dag for biler. Arkivfoto: Joachim Ladefoged

Aarhus Ø’s nye hovedfærdselsåre – Bernhardt Jensens Boulevard – åbner i dag for biler. Men egentlig var det slet ikke meningen, at beboerne skulle have haft en hovedvej allerede nu, oplyser Aarhus Kommunes projektleder for byggemodning, Gitte Enggaard Frøkjær.

De første beboere flyttede ganske vist ind i den nye bydel på havnen i 2012, men den oprindelige plan var, at der først skulle etableres en hovedgade i Aarhus Ø efter 2020, altså mere end otte år efter åbningen af bydelen, siger Gitte Enggaard Frøkjær.

Det er vanskeligt at anlægge store, nye veje ...
Gitte Enggaard Frøkjær, projektleder, Aarhus Kommune projektleder, Aarhus Kommune

Arbejdet med at etablere boulevarden er fremrykket på grund af »den store interesse i området«, og fordi kommunen af samme grund ønskede at »forbedre adgangsforholdene til øerne«, forklarer projektlederen. Det blev derfor besluttet at fremskynde overtagelsen af de nødvendige arealer fra Aarhus Havn, så vejen kunne laves.

I første omgang bliver det dog kun biler, som får adgang til Bernhardt Jensens Boulevard. Først i slutningen af april forventes der at være etableret fortov og cykelsti i fuld længde på vejen, altså fra Nørreportkrydset til Jette Tikjøbs Plads.

JP Aarhus skrev forleden om manglende gadebelysning i Aarhus Ø – bl.a. på strækningen fra Nørreportkrydset til Mols-Liniens færger. Her har fodgængere været tvunget til at gå på vejen i mørke blandt travle færgebilister, fordi der hverken er fortov, rabat eller cykelsti.

Men fodgængerne burde slet ikke gå på vejen, mener Gitte Enggaard Frøkjær.

Benyt fortovet

»Det er beklageligt, at der er fodgængere, som vælger at gå langs kantstenen fra Bestseller til Sverigesgade og ikke benytter Hjortholmsvej, hvor der fortov. I næste uge, når Bernhardt Jensens Boulevard åbner for bilister, bliver der etableret en dobbeltrettet fod- og cykelsti i østsiden fra Nørreportskrydset til Sverigesgade. Denne sti skal passagerer til Mols-Linien benytte sammen med de øvrige forgængere og cyklister til Aarhus Ø,« siger projektlederen.

Hun mener, at Aarhus Kommune er på en svær opgave i den nye havnebydel.

Beboere glæder sig til ny hovedvej på Aarhus Ø: »Det bliver mere trygt«

»Det er vanskeligt at anlægge store, nye veje, kanaler, sikre forsyninger med meget mere i områder, hvor den eksisterende trafik, beboere og erhverv stadig skal fungere, uden at genere. Derfor har vi i forberedelsen af anlægsarbejderne forsøgt at tænke den bedst mulige trafikafvikling ind i projekterne, samtidig med at vi bygger de nye veje, der skal sørge for gode adgangsveje til og fra Aarhus Ø,« siger Gitte Enggaard Frøkjær.

Aarhus Kommune forventer i løbet af foråret og sommeren at færdiggøre de aktuelle anlægsprojekter på Aarhus Ø.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Nu kan arkitekter også helbrede psykisk syge

Lis Fihl, pensioneret cand.mag. Kastorvej 1, Højbjerg
Er det ikke fantastisk, at danske arkitekter nu er blevet så dygtige, at de ved, hvordan man skal hjælpe med at helbrede psykisk syge?
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her